Koh Samui, Lamai beach

13 december 2017 - Koh Samui, Thailand

Rivier aan zee

Toen we met de ferry van het vasteland naar hier kwamen, hebben we dolfijnen gezien. We waren nog niet vertrokken en voor onze neus sprongen ze speels uit het water.

Lamai beach

Het is maar enkele minuten wandelen van ons bungalow naar de zee. Eindelijk voor de eerste keer in de zee en wat is het water heerlijk warm, boven de 25 graden, zaalig! Maar helder is ze niet, amper 15cm zicht.
Bij hoog tij nemen de golven afval mee van op het strand waardoor je tussen allerlei stukjes plastiek ligt te zwemmen, die bij laag tij dan weer op een randje langs het strand achterblijven.
Als je goed kijkt wanneer een golf wegtrekt zie je verschillende kleine schelpjes zich in het zand graven, een brede glibberige tong komt dan uit de schelp.

Plots roept Laurens me, hij staat aan enkele kokosbomen aan het strand. Een man heeft een lang touw met op het einde een aapje aan gebonden. Deze moet in de hoge bomen klimmen en de kokosnoten lostrekken die dan naar beneden vallen. Een stok met een pin wordt gebruikt om de gevallen kokosnoten te verzamelen door er in te prikken, maar opgepast voor de vallers! Als het uw hoofd raakt, kan je het niet meer navertellen.
Het aapje is getraint om de grootste te selecteren en draait eraan tot ze breken. Daarna komt het aapje naar beneden met hoofd naar boven. Hij laat zich gewoon naar beneden schuiven en hoe hij naar boven klimt! Zóo behendig alsof het niets is en springt van het ene blad naar het andere.Aap in kokosboom Zou dat bestaan, een aapje met hoogtvrees? Misschien dit aapje, want veel goesting had hij niet. Zijn baasje moest hem nogal aanmoedigen. De klimmer werd beloond met een klein flesje water. Hij zit recht met zijn hoofd naar voren en baasje geeft hem van de fles, schattig om te zien. Ik vind dat hij hem ook wat lekkers zou moeten geven, een banaan ofzo. Dan zou hij meer gemotiveerd zijn, maar ja het is niet mijn aapje.
(zie filmpje)

Er is hier een boksring middenin tussen de typische ronde bars waar Thaise vrouwen bijna naakt rond een paal sexy staan te dansen. Helaas voor hun is het maar een dooie boel. Er wordt verwacht dat een klant ook de vrouwtjes een drankje aanbied en aangezien meer en meer toeristen hun biertjes in de supermarkt kopen is er bij de bars niet veel leven in de brouwerij.
Een Thai-bokswedstrijd van vrouwen werd gehouden en daar waren toch vrij veel toeristen aanwezig. Voor de wedstrijd gaan de spelers rond voor een donatie, waarvan de briefjes als een ketting aan hun borst bengelen. Met deze creatie gaan ze de ring ook in en doen een soort van ritueel. Daarna gaan de ketting en accesoires eraf en kan de strijd beginnen. Het werd geopend met een gevecht tussen kleine jongetjes. Eente werd KO geslagen en al de vrouwelijke toeristen hadden zoveel medelijden. Ik moet zeggen, ik vond het ook een zielig zicht wanneer twee kleine droepies op elkaar zitten te boksen en te shotten. Verschillende vrouwen waren aan de beurt, waarvan een duo in de jury belanden. Maar geen een is KO gegaan, vrouwen zijn toch wat milder voor elkaar. Alhoewel ze er toch ook wel goed op los kloppen.
Daarna enkele mannen en ja hoor, KO zijn ze gevallen. Ze vallen door hun benen, weten precies niet meer waar ze zijn en kunnen bijna niet meer de ring af. Dat kan toch niet gezond zijn en zeker niet voor kleine jonkies die nog moeten groeien.
Op het einde komt er een grote zak met balonnen in de ring en wordt
aan het publiek gevraagd deel te nemen. Natuurlijk springt Laurens direct de ring in en krijgt een ballon rond zijn enkel. Een twintigtal toeristen (vrouwen en mannen) en enkele Thai hebben zich laten overhalen en het spel kan beginnen. Het doel is om uw ballon heel te houden en die van een ander kapot te trappen.
Klaar! START!!
'PETS' wie is de eerste zonder
ballon?... Ja Laurens dus, hij wist nog niet goed wat er ging gebeuren en kon al de ring uit. De twee laatsten kregen een t-shirt als prijs.
(zie filmpje)

Wanneer merkt Laurens dat ik niet meer achter hem loop... als de vrouwtjes van de massagesalons véél te enthousiast zijn om hem proberen binnen te lokken. Ik was weer verkocht aan een hond die op z'n zij lag en me bleef nakijken bij het voorbij wandelen, z'n koppie ging steeds meer en meer naar achter met die schattige gluuroogjes tot zijn nek toch wel in een heel onnatuurlijke houding stond. Ik stop, 'bonk' zijn staart ging een slag omhoog, ik klop met m'n handen op m'n benen en jawel daar kon hij nu toch echt niet aan weerstaan. Komt recht en kwispelend komt hij zijn aaikes innen...
Ik loop daarna de vrouwtjes van de massagesalons voorbij en ze beginnen allen heel hard te lachen. Ja discreet zijn ze ook niet, grappig.

Op een marktje zie je de varkenskoppen tentoongesteld.Varkenskop Levende katvissen, nog grotere padden en zelfs grote geelwang schildpadden. Ochaarme al die beestjes. De verkoper beweert dat de schildpadden niet voor op te eten zijn. Maakt een ander dat wijs! Waarom liggen ze er dan?

Typisch voor Azië is de eletriciteit. Het is een chaos van vele kabels, soms hangen ze vrij laag dat je het zelfs hoort knetteren, maar erger nog, je kunt het zo aanraken!
We zagen enkele mannen aan de kabels werken en ze hebben mooi geposeerd.Thaise electriciens

Tijdens het wandelen in de vroege avond, wanneer we een brug overstaken roept Laurens "Een krokodil! In het water!"
Bij nader inzien bleek het een grote varaan te zijn. Verschillende hebben we zien lopen onder de brug en wegzwemmen in de rivier. Wow eindelijk een speciaal dier onverwacht gespot!! (zie filmpjes)

Varaan

Morgen gaan we verder, te voet het eiland verkennen op zoek naar een properder strand.