Voorbereiding Thailand

5 november 2017 - Plátanos, Griekenland

Koud en kilMessapia Evia

We zijn terug op het vasteland in Griekenland. De ferry meert aan in Piraeus in Athene vroeg in de morgend.
We moeten nog twee belangrijke zaken regelen. De Thaise ambassade en een plaats vinden om de motor voor 5 maanden veilig ergens binnen te zetten.

Op de ambassade wordt ons uitgelegd dat je sowieso met een vlucht moet kunnen aantonen dat je Thailand verlaat binnen de 30 dagen. Dit uitgaand ticket is nodig om in te checken bij vertrek en om een visum ter plaatse te krijgen. Maar wij hebben een enkeltje en willen over land de andere landen binnen. Is ook goedkoper en dan zijn we vrij in het doen en laten, want we weten nog niet waar we na Thailand heen gaan. Als je vliegt zijn ze strenger dan wanneer je over land de grens over steekt, maar het probleem is, als je een ander land binnen vliegt, moet je dan weer kunnen aantonen dat je binnen een bepaalde periode uitvliegt en zo blijf je bezig.
Dus wat kunnen we doen? Een nepticket maken, het risico is dat je kunt geweigerd worden het vliegtuig op te stappen en zelfs een boete kunt krijgen. Een echt uitgaand ticket boeken om dan niet te gebruiken. Of een ticket huren voor een bepaalde periode, scheelt in prijs en als ze het grondig willen controleren heb je een zogezegd officieel ticket.
Na alle drie grondig uit te pluizen hebben we voor de laatste optie gekozen. We hebben het al voorgehad dat we halsoverkop bij het inchecken nog snel een ticket moesten boeken. Toen we naar India gingen en de terugvlucht binnen de 6 maand was, maar een visum hadden van 3 maand. Toen moesten we een bewijs hebben dat we India buiten vlogen binnen die tijd. Onze uitleg dat we met de bus naar Nepal gaan en daar een ander visum gaan aanvragen was nutteloos. Enkel een bewijs van vlucht telt. Dat was een dure grap en niet voor herhaling vatbaar.

Maar eerst een veilig huisje voor de moto zoeken of we kunnen zelfs niet vertrekken.
Enkele weken geleden, toen Laurens zijn banden liet vervangen, werd hij in contact gebracht met een Belg die hier ergens in Griekenland woont en een kapperszaak heeft. Hij heeft ook een motor en misschien mogen we onze moto bij hem achterlaten. Helaas kon het niet, maar hij garandeerde ons dat hij wel een oplossing zal vinden. Een klein telefoontje en enkele minuten later kwam de voorzitter zelf van een motoclub. De club heeft een gebouw waar verscheidene motos van leden gestald staan en er logeert een doorreiziger van Tsechië die daar overwintert, waardoor de boel in't oog wordt gehouden en de plaats eveneens wordt verwarmd. De ideale oplossing! We spreken af voor binnen enkele dagen, de dag voor het vertrek naar Thailand. De moto zal overwinteren in Chalkis, aan Evia, ten oosten van Griekenland.
Moto-onderhoudMaar eerst nog zijn onderhoud na 12 000km: een nieuwe luchtfilter, oliefilter en olie verversen.

Lichada

De laatste dagen die ons nog resteren willen we besteden aan het ontdekken van het mooie schiereiland Evia. De kapper had voor ons een route uitgestippeld met de mooiste plekken en belangrijkste bezienswaardigheden. Evia is zeker de moeite waard! Het toerisme is hier (nog) niet geëscaleerd. Agios GeorgiosWondermooie uitzichten. Als het zeewater op z'n helderst is, kan je met een bootje de gezonken stad bewonderen, evenals de gezonken scheepswrakken.

Prokopi kerkIn het dorpje Prokopi, in een kerk ligt een belangrijke heilige Agios Ioanis Rosso gebalsemd in een glazen kist.
Gelovigen geven een kusje op zijn afbeelding en gaan met hun hand daarna over de glazen kist met de nodige gebeden.

Helemaal in het noord-westelijk puntje van Evia zijn verschillende warmwaterbronnen (40 graden) die uitmonden in de zee. WarmwaterbronBuitenlanders, vooral Duitsers, die hier wonen of overwinteren, maken graag dagelijks gebruik van dit heerlijk cadeau van de natuur. Zo ook een Duits koppel waar we uitgenodigd waren voor een hapje en een drankje. Dankzij Laurens zijn autopassie. We reden met de motor verder toen Laurens plots een Suzuki LJ80 zag staan (is ooit één van zijn eerste auto's geweest), deze is van een Duits koppel die in Evia zijn gaan wonen. We worden uitgenodigd voor thee en aten samen een lekkere pasta. Grote dierenvrienden zijn het, met maar liefst 3 grote honden en 9 katten! Een hond en één van de katten zijn 2 handen op 1 buik. De hond kwam ooit met een pasgeboren kitten in zijn bek thuis en heeft als mama-poes gespeeld. Hoe die twee spelen... de kat op zijn rug en de hond met zijn bek er in aan't duwen alsof het een pluche beer is. Ongelooflijk schattig!!

Een andere Duitser, een dokter, een ex-parlementariër op pensioen, overwintert hier. Neemt dagelijks zelfs twee baden in het warme water. Hij huurt een klein appartementje voor €1200 per jaar. Hij werkt mee aan een project om de corruptie tegen te gaan in de pharmacie. Hij zet zich in voor het feit dat er wereldwijd geneesmiddelen worden verkocht die nep (placebo's) zijn. Hij gaat binnenkort trouwens naar een congres hieromtrent in het kleine stukje Duits-sprekend België.

Helaas waren de dagen in Evia koud en regenachtig. Na een natte nacht in de tent hebben we gekozen voor enkele nachten in een hotel. Het seizoen is voorbij, de straten blijven leeg, nat en kil. We zijn de enigste toeristen in het hotel. Verder geen mens te bespeuren. Gelukkig is er verwarming en constant warm water. Enkel s'morgens is er teken van leven wanneer ons ontbijt wordt klaargezet.

Morgen rijden we naar de moto-club in Chalkis waar we de moto achterlaten met wat gerief. Hopelijk blijft het droog, want we hebben nog meer dan 100km te gaan.
Dan nemen we de trein naar Athene om vervolgens na de metro en de trein op de luchthaven te belanden waar we de nacht gaan doorbrengen. Om de dag erna tegen de middag als alles meezit naar Thailand te vliegen.