Hier zijn we weer met beter weer

29 december 2018 - Suwalki, Polen

Onze grote zon straalt terug... met Laurens zijn gezondheid gaat het zeer goed.

We zijn weer klaar voor een nieuwe uitdaging en deze keer zoeken we niet de warmte op, maar de ijzige koude ... we gaan op zoek naar het noorderlicht! Dit trachten we te vinden in het noorden van Finland. In de winterperiode kan het makkelijk tot -20 graden dalen, zelfs tot -30 en misschien tot -50!! Laten we hopen dat het laatste een fabeltje is. In de Finse diepvriezer is het ook bijna 22 uur donker. Hoe donkerder, hoe meer kans op het aanschouwen van het spectaculaire noorderlicht.

Deze keer is ons vervoermiddel een Volkswagen LT, een oude bus van 40 jaar die ooit nog een politie-combi is geweest.

Ons vervoermiddel VW LT

Dit wordt ook ons drie sterren hotelkamer voor de komende weken. Een warm knus kamertje creëren we met een kleine tent op een geïsoleerde verhoging te plaatsen.

Knus slaapruimte

Hieronder is er dan een ruimte voor onze spullen. Onder de matrassen is heel de bodem van de tent bedekt met karton. Karton is een wondermiddel, isolerend en tevens vocht-absorberend, gratis en overal te vinden. Op de matrassen ligt een wollen deken. Daarop per persoon twee slaapzakken en daarbovenop een donsdeken met een fleece-overtrek rond. We denken dat dit voldoende moet zijn.

Maar niet zonder verwarmingselement. In Nederland hebben we iemand gevonden die gepassioneerd oude kachels restaureert. En de dag nadien was er plots een kleine houtkachel van 1890 die ons leven zal redden. Met kleine blokjes van 25 cm wordt onze beste vriend gevoed. Wat ik geweldig vind is dat we er ook op kunnen koken. Laat die heerlijke stoofpotjes maar komen!

Houtkacheltje

Ramen geven veel koude door. Met karton zijn de ruiten rond de tent, aan de binnenkant, bedekt. Een gordijn achter de voorzetels is dankzij creatieve Riene op maat gemaakt. Zo blijft de meeste koude van de voorruiten weg van ons cosy hoekje.

Na weer enkele dagen in Rotterdam te hebben vertoefd, vertrekken we eindelijk naar het noorden. Het is geweldig hoe we overal liefdevol worden onthaald door al de hartverwarmende Rotterdammers. We hebben heerlijk gegeten tot zelfs op een groot Kerstdiner. We zijn iedereen enorm dankbaar voor dit prachtig gebaar.

We belanden in Berlijn, op het binnenvaartschip van Tina en Uli.

Tina & Uli binnenvaartschip 'Ursa'

Een super leuk Duits koppel die we vorig jaar hebben leren kennen in Thailand. We blijven in de kerstsfeer en worden mee uitgenodigd op een heerlijk Kerstmaaltijd bij vrienden van hun. Tijdens ons vorig bezoek waren we in Amsterdam beland. Deze keer blijven we in hun woonstad. We genieten nog volop van hun heerlijke knusse gastvrijheid en niet te missen ... de Berlijnse muur.

Berlijnse muur

Na enkele dagen zetten we onze reis verder naar het koude noorden. Polen steken we dwars over van West naar Oost. Overal zijn sporen dat het hier al serieus koud is geweest. Hoopjes verzamelde sneeuw, meren met hun bevroren oppervlakten, overal kleine witte toefjes,... En aan de oostkant passeren we bordjes 'Opgepast elanden'. De gezellige kerstlichtjes ontbreken nergens

Fonkel fonkel

, zelfs de kerkhoven worden verlicht met vele kaarsjes. De supermarkten in Polen zijn vrij goedkoop. Opvallend is dat je overal vuurwerk kunt kopen aan een spotprijs

Vuurwerk overal te krijgen aan spotprijs

. In de Lidl verkopen ze ook hetzelfde fleece-overtrek die wij ons hebben aangeschaft. Wij betaalden er €25 voor en hier door de korting, nog geen €4!! Wel praktisch dat je kan kiezen om in Poolse of Euro munt te betalen met de bankkaart. Dit schilt toch weer aan omrekeningskoersen.

1. Mir:
    31 december 2018