Cascade Des Anglais

23 september 2021 - Vizzavona, Frankrijk

Do 23 sept

Good moooorning Corsica!

We ontbijten en Laurens doet het weer op zijn manier (zie filmpje).

Laurens ontbijt op z'n Laurens

Vandaag gaan we de Cascade des Anglais bezoeken, richting binnenland, hoog in de bergen.

Onderweg hoor ik Laurens zeggen 'de appelsienen beginnen te rijpen'. Ik kijk rechts van me en ja inderdaad, maar het is toch maar triestig dat er telkens maar één rijpe hangt.

Telkens 1 rijpe appelsien

Maar als ik dichter kijk, zal deze geen meerwaarde zijn aan een vitaminen-boost.

Geen appelsien maar een funnelvat

Wel is het een funnelvat, een feromoonval om schadelijke insecten te lokken.

Laurens parkeert de wagen op een stopplaats, stapt uit met de verrekijker en roept plots 'Woon uitstappen Nu Nu Nuu' (ik kan nogal semmelen weet je).

Woon een Ijsvogel!

Ik kijk door de verrekijker en wat zie ik? Een prachtige grote ijsvogel, niet normaal zo groot.

Smyrna ijsvogel

De Smyrna ijsvogel, met een lengte van 28 cm!! Een kastanjebruine kop en borst, felblauwe vleugels en staart. Zijn snavel is typerend lang, maar ook voller. Ó zo mooi! Wow. Goed gezien, vogelspotter Laurens!

Weer fantastische wegen om van weg te dromen.

Jimny tussen de rotsen

We rijden hoger de bergen in, toch wel boven de 1300 meter.

Jimny op een hoogte van meer dan 1300 meter

We komen aan ons doel aan. De wandeling naar de waterval start aan de parking en begint al vrij steil over rotsen en veel losse stenen.

Begin wandeling naar Cascade des Anglais

Maar niets dat we niet aankunnen.

We gaan ervoor

Een ruine staat te pronken op het pad.

Ruïne op de wandeling

Hoe loopt de weg nu? Hier over de rotsen?

Hoe gaat de weg? Hier over de rotsen?

We komen toe aan de Cascade des Anglais.

Cascade De Anglais

Het is tot nu toe de mooiste waterval die we al hebben gezien in Corsica. En het water is kristalhelder. De zon schijnt, laten we er gebruik van maken om ons te verfrissen. Onderaan de waterval is een aantrekkelijke poel. Laurens gaat eerst.

Laurens springt er eerst in

Hij springt er meteen in en raad mij aan dit ook te doen. Zeker niet eerst voelen. Dat doe ik dan maar en hup ik spring erin. WTF!!! IJS maar ook IJSKOUD! Niet normaal, ik spartel zo snel mogelijk aan de kant en wil er zo snel mogelijk ook weer uit. Ik gooi me op de rotsen als een zeehond en klauter het droge op (zie filmpje). Ik heb het toch maar gedaan, had ik eerst gevoeld dan bleef ik er gegarandeerd uit. Ik verwen mezelf op een warme rots, drogend en starend naar de waterval.

Woon aan het opwarmen in de zonLaurens naast Cascade De Anglais

Moeder natuur laat zich weer van haar mooiste kant zien. Overal zijn mini-watervallen,

Cascade De Anglais op de achtergrond

glijdend over witte afgeronde rotsen die overgaan in heldere poeltjes, prachtig.

Waterpoel watervalWaterpoel watervalWaterpoel waterval

We blijven hier op de parking voor de nacht.

Slapen in de Jimny heeft ook enkele minpunten. Ik licht er eentje uit. Ik ben de kleinste dus ik slaap aan de kant van het stuur. Stel je voor, het is midden in de nacht, muisstil, je voelt dat de omgeving slaapt, enkele krekels tjirpen, voor de rest doodse stilte, soms zachte golven,... wanneer plots..... 'PTUUUUUUT!!'. Ik die per ongeluk op de claxon druk met mijn voetje. Laurens schiet tegen het plafond, scheldt zichzelf terug in slaap terwijl ik nog steeds in een bevrozen 'Oei-Sorry-houding' zelf zit te bekomen.

1. Belmans:
    23 september 2021
    Geweldig... Net of ik het live meemaakt. Toffe schrijfstijl! Ikke stik jaloers, ma ik geniet mee... En verbijt ondertussen de pijn... Merciekes xxx
  2. Eva:
    24 september 2021
    Nooit vertrouwen als Laurens zegt gewoon springen niet voelen😅

Nog even geduld dan voor de appelsienen😊 maar gelukkig zijn er de vijgen nog é😉
    We worden wel verwend met de verhaaltjes dank u😃
  3. Laurens & Woon:
    24 september 2021
    Bedankt voor jullie leuke reacties. En Evaatje, eerlijk gezegd heb ik na het besef van de vijgenwormpjes, er geen meer gegeten 🙃
  4. Mir:
    24 september 2021
    Vijgenwormpjes zijn toch een prima proteïne ?
  5. Laurens & Woon:
    24 september 2021
    Ik heb liever niet-mobiele proteïentjes 😁
  6. Eva:
    24 september 2021
    Hey Woonie ik had da wel gedacht daarom zei ik dat🤓
  7. Laurens & Woon:
    Ah 😄
  8. Vandecasteele:
    24 september 2021
    Die wormpjes doet mij aan iets denken .:-)))).
  9. Laurens & Woon:
    24 september 2021
    Ja just heeft het verteld. Dá was pas erg
  10. Vandecasteele:
    24 september 2021
    Wat een prachtige dingen jullie weer zien.Die ijsvogel Wat een geluk dat jullie die konden spotten.
  11. Laurens & Woon:
    Ja idd uniek dankzij Laurens