Laatste kans noorderlicht?

27 januari 2019 - Sundsvall, Zweden

Dinsdag 22 jan

De sauna vorige avond heeft zo goed gedaan. Ik had daarna voor de eerste keer eens geen kou buiten.
Het moment in de sauna is om te ontspannen, een gelegenheid om te mediteren en er wordt ook niet gesproken. Deze keer waren we met drie vrouwen en er werd gekletst tegen de sterren op. Maria vertelde dat er in Finland meer sauna's dan auto's zijn. 3 miljoen sauna's voor een populatie van 5 miljoen mensen. Een Fin kan niet zonder, in auto's worden ze ingebouwd, zelfs achter een fiets!
Ook bevallen kan in een sauna. Door de hitte is het een vrij steriele omgeving. Zo is de moeder van Maria in een sauna geboren.
Vroeger werden er 'Wereldkampioenschappen Sauna' gehouden in Finland. Het doel was om zo lang en heet mogelijk te gaan. Bij de laatste wedstrijd was het niet goed afgelopen voor de twee finalisten. Hun lichaam was zwaar verbrand. De Rus heeft het niet overleefd en de Fin heeft nog een tijd in het hospitaal verbleven. Dit was de laatste wedstrijd sinds 2010.
In de sauna ben ik ook te weten gekomen hoe koud het wel was, onze ergste nacht in de camionet. De derde vrouw was die dag op husky-safari en op de farm liet de herder haar een thermometer zien. Daar stond op te lezen, -35 graden! En aangezien de plek waar we verbleven de koudste is van heel Rovaniemi, zal het daar tegen de -40 geweest zijn of misschien nóg kouder?
Als we geen kachel hadden, waren we misschien ook in het ziekenhuis beland. Niet voor verbranding maar voor bevriezing.

Als het zo extreem koud is, voelen de ijskasten warm aan! Zelfs de diepvriezers! Heel bizar. De zogenaamde Finse 'warmkasten'.

Na weer een ontspannen nacht, is het ontbijt.... zalm. Laurens had gisteren een zalmpje van 2 kilo gaan halen om me te plezieren. Heel lief van hem, maar dat betekende wel dat we gisteren heel de dag enkel zalm aten en deze voormiddag de laatste stukken. En het bleef smaken tot de laatste hap. Ik vraag me af of ze ooit de visgeur hier uit de kamer krijgen. Verluchten is niet zo simpel, het dubbele raam openzetten betekent ijskoude lucht van -28 de kamer inlaten.

Gisteren had Laurens een batterij-oplader aangeschaft en daar de batterij van het busje aan gekoppeld voor heel de nacht. Spannend................
Maar helaas, de wagen start niet, het ligt niet aan de batterij, maar de leidingen zijn vastgevrozen.... daar gaan we weer... Het begint echt een gewoonte te worden... Vab bellen.

Helaas moeten we passen voor het Ice-floaten. Daar gaat onze kans om op de Arabische TV te verschijnen, denkt Laurens.

De takelwagen komt eraan en wie is de chauffeur? De onvriendelijke die ons de eerste keer ruw uit de garage heeft gezet. "Oh nee, shit"

Busje gaat zo

Laurens vraagt of hij ons naar een bepaalde garage wil brengen waar hij onderdelen heeft besteld en een wissel van de vloeistoffen wil laten doen. Oef, hij is wat beter gezind en zwijgzaam worden we daar afgezet.

De laatste dagen is het abnormaal koud geweest waardoor de garage overladen is met werk. Hij kan het busje pas vrijdag zien. Drie dagen verder. Even Vab bellen.
We mogen zelf iets uitzoeken voor drie nachten binnen een bepaald budget en belanden op een appartement.... mèt sauna! Jawel een sauna in de badkamer, ons eigeYn prive-sauna.

Wow! Zaaalig!
Ons voorlopige woonst heeft ook een terras. Wel afgedekt met enkel glas om de sneeuw buiten te houden en nog zeker koud genoeg.

Ijskoude terras

Dus hete sauna, daarna afkoelen op het terras en terug de sauna in,... een koud-warm therapie. Tot diep in de nacht heb ik me hiermee bezig gehouden. Voor al die keren dat ik aan het bevriezen was en fantaseerde over een sauna of een warm bad, herhaalde ik hier even door te bevriezen op het terras. Denken dat ik in het busje zit en dan de sauna in, al die wensen van de laatste weken heb ik laten uitkomen die nacht. Heerlijk!

Woensdag 23 jan

We genieten vooral van het geweldige luxe-appartement met alles erop en eraan.

Appartement

s'Avonds zegt de voorspelling dat er een zeer goede kans is om het aurora te zien met een kracht van 4-5! De hoogste dus van heel de maand. We kleden ons goed aan,

Goed aangekleed op zoek naar aurora

wandelen naar het meer wat verder en kijken huppelend naar de lucht. Als het zo koud is, helpt het om steeds in beweging te zijn. Eens buiten begint na enkele minuten de kaken en de neus vooral pijn te doen. Je voelt ze verbranden van de ijzige lucht. De vingers en tenen natuurlijk ook. De condens bevriest overal waar het beland. Laurens zijn muts plakte vast aan zijn wimpers.

Condens vriest overal aan

We turen en turen... "Zie jij nu ook in de verte precies een groene schijn? Of is het maar een wolk?"
De lucht is vrij helder, weinig bewolking, maar het is onmogelijk om voor een lange tijd buiten te staan kijken. Té ijskoud. We zien niet echt iets en besluiten terug te gaan. We proberen later nog wel een keer.
Eens op het appartement merk ik dat de koude ook mijn benen te pakken heeft. Pikken dat ze doen, van voor en achter. En we zijn ochottekes maar een dik uur buiten geweest. Zelfs met al die lagen aan, zoals je kunt zien op de foto.

Basispakket kleding

In de nacht ben ik nog eens gaan piepen voor het noorderlicht. Volgens de app zou het dan het krachtigste moeten zijn. Niets, niets, niets te zien. Zelfs geen groene veeg. Wat jammer, heel jammer. Een warme sauna is mijn troostprijs.

Vrijdag 25 jan

We krijgen telefoon dat de wagen klaar is.
Blijkbaar zaten de filters vol met water en kregen we de raad om elke avond vol te tanken, zodat er geen condens kan vormen in de benzinetank.
Ondanks dat we 'Arctic Diesel' (kan tot - 35) tanken, moeten we toch nog antivries in de diesel doen.
Ze hadden ook de koelvloeistof nagekeken en die zat gelukkig tot - 42.
We besluiten richting België te keren voordat de wagen weer in panne valt.

Het verschrikkelijke moment is aangebroken. De overgang van comfort-warm naar nachtmerrie-diepvriezer. Ik kan het niet geloven dat Laurens het busje heeft gemist de laatste dagen. De wagen is zó belachelijk koud. Zelfs de antivriesvloeistof dat tot - 25 kan, is bevrozen!

Antivries bevrozen!

Tijdens het rijden komt er nóg meer wind van onder de motorblok-kap (tussen beide stoelen). Ijswind komt van onder mijn stoel langs alle kanten naar boven. Ik doe mijn skipak aan, over àl mijn kleren.... Dat is toch niet normaal, in een rijdende auto zitten met zoveel kleren aan en nóg last hebben van de ijzige wind!! Pfff en Laurens kan maar niet begrijpen dat het me tegensteekt. Hij vind mij een verwend nest. De discusies laaien weer op. Het begint zwaar mijn strot uit te hangen.

We rijden Zweden binnen en brengen de nacht door in de bus. Het is hier al minder koud, maar - 18 graden.

Zaterdag 26 jan

Ik heb heel de nacht kou gehad, ondanks ik al mijn kleren (11 items) aanhad.
En daar gaan we weer... rijden in de kou. Mijn eetlust is weer verdwenen.
Laurens wil me verwennen met een lekkere vers gebakken hamburger in een krokant maanzaadbroodje. Had er eerst geen zin in, maar verrassend genoeg heeft het me echt wel gesmaakt.
De wind staat verkeerd waardoor de rook van de kachel naar binnen knalt en blijft knallen. Voor zover het genot van iets lekkers.
Het kan me allemaal niet meer schelen en blijf in de dikke rook zitten. Ik vind gewoon de moed niet meer om recht te springen, extra kleren aandoen in te kleine ruimte, naar voor kruipen en overal aan vasthaken, botten aantrekken en buiten in de kou te gaan staan voor wat frisse lucht. Het kan me allemaal gestolen worden.

Laurens krijgt me toch telkens terug aan het lachen. Zeker met deze smakelijke 'butterkaka'.

Butterkaka

1. Anne BELMANS:
    27 januari 2019
    Amaai, woon als je strippoker zou spelen en je zou verliezen …. dan win je uiteindelijk nog met 11 items boven elkaar aan te doen ….goeie troost XXX
  2. Laurens & Woon:
    27 januari 2019