Malakka

22 januari 2018 - Melaka, Maleisië

Relax rivierKleurenpalet gevelMalakka is een historische kuststad en staat sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit stadje wordt weleens hét Venetië van Azië genoemd. Het verbaast ons wat een rustgevende sfeer het uitademt, wandelen langs de rivier op de speciaal daarvoor aangelegde paadjes.Gezellig wandelen langs de rivier De oude mooie huisjes bewonderen met hun artistiek karakter.Old town Unesco, Laurens Heerlijk... vooral s'avonds, bij een perfect wandelweertje, wordt alles nog eens kleurrijk verlicht...Brug waar vogeltjes in boom kwetteren tegen de sterren op Love is in the air...
Voor Laurens is het lang geleden dat hij zich nog zo goed heeft gevoeld in een stad. Je hoort bijna geen auto's, zeker aan de rivier.

Ons verblijf is ook een super meevaller. De guesthouse ligt aan de rivier, is zeer proper en goedkoop. Er zijn verschillende kamers met gedeelde badkamers en toiletten. Een keuken met gratis koffie, thee en fris water. De douches hebben zelfs warm water. Wij hebben een kleine kamer met een stabelbed, voor de verandering. Daardoor zijn we een goede prijs overeengekomen door ineens 5 nachten bij te nemen. Rond de 50 euro in totaal.

Een stukje Hollandse geschiedenisKerk 1753KanonEen windmolen, een kerk, het Stadthuys, hotel Heeren, café De Brug, kanonnen van de VOC-tijd,... De Nederlanders hebben duidelijk hun sporen achtergelaten.

Voor de toeristen zijn er flashie fietsriksja's, versierd met knallende lichtjes, knuffels en rijdend galmt er luide muziek uit de boxen. Elks heeft zijn specifiek kinderfiguur. Zo kan je kiezen voor Hello Kitty, Spiderman, Micky Mouse en nog vele andere. Ook voor een korte of een lange tour waarbij de riksja je brengt naar verschillende toeristische bezienswaardigheden.Party-riksja's
Voor Laurens is dit een stukje karnaval.

Nostalgie voor Laurens, hij heeft ooit van Melbourne naar Tasmanië in zo'n twee-motorig vliegertje gevlogen. D'er hing toen aan elke stoel een papier met een verklaring van elk geluid 'Krak-Boem' om de passagiers gerust te stellen.Vliegtuig

Wat verder is er een plaats met verschillende shoppingmalls. De twee grootste bestaan telkens uit 5 verdiepen, met elks op de bovenste een lunapark en een cinema. De nieuwste films spelen ze in hun originele taal op een groot scherm in een deftige zaal. Er zijn zelfs duo-zitjes voor koppels (toch heel ruimdenkend voor een moslimland). Nog geen 3 euro per ticket! In Wallonië waar we wonen, is de zaal veel kleiner, gedubd in't Frans en 3 à 4 keer duurder. Hier profiteren we van. Als het s'middags te warm is.... een filmke.

Brood van houtskool met kaasZe hebben hier brood en ijs met houtskool in verwerkt. Pikzwart zien ze d'er uit. Het is vooral voor de kleur te doen, want van smaak is het gewoon als ander brood.
Ooit witte cola gezien?In een kleine zaak zien we witte cola, koffie in bussen van een liter en nog vele andere gekke dingen. Dit is een Japanse winkel.

VaraanVaranen zijn weer van de partij, er woont zelfs een grote aan de achterkant van ons guesthouse, in de riool. Aan het water zien we vele kleintjes, maar ook grote. Ze zijn niet zo onschuldig als ze lijken. In groep zijn ze zelfs in staat om een mens aan te vallen in het water (maar dan zouden ze toch echt wel enorm uitgehongerd moeten zijn of zich bedreigd voelen). Schildpadden eten ze zonder probleem. Maar vooral vissen, ze hebben ze hier voor het grijpen. Er drijven vrij veel dode vissen in de rivier, is verdacht... wat is de oorzaak?

Een schildpad zien we ineens in de rivier zwemmen, een vrij grote, meer dan 10 jaar oud? Oooh hoe schattig, dobberend op het water, te groot voor een varaan, eindelijk gerust. Komt er ineens een toeristenboot aangevaren (in het weekend zijn er veel toeristen, de ene na de andere boot passeert). De schildpad is midden in de rivier en is te traag om weg te zwemmen en... oh nee... de boot vaart erover.... we horen een raar geluid "Tok-donk-tokkel", de bestuurder gaat naar zijn schroef achteraan kijken, want er scheelt precies iets mee. We blijven lang staren naar het oppervlak van het water... maar helaas zien we nergens de schildpad meer bovenkomen. Zou het??? Nee toch, ochaarme! Daar wordt ik nou triest van.

De rivier kan je een lange tijd volgen, varanen liggen te zonnen, zelfs op naar boven uitstekende wortels. Grote varaan op naaldenbedJe ziet er zoveel dat je het gewoon wordt. Bij ons zijn het eendjes, hier varanen.
Wat we helemaal niet verwachten te zien, is plots een kleine aap met moeder aap. Ze zitten beiden op de railing van het weggetje. Het zijn wilden, dus oppassen voor rabiës. Ze hebben geen bang, vooral het kleintje niet en loopt regelrecht op ons af, maar neemt op het laatste moment zijn bocht naar links, de boom in. We leggen wat Pringel-chips op de railing. Het kleintje komt erop af en eigenaardig hoe het de chipjes mooi uit elkaar haalt om dan 'plons in het water te gooien'. En me daarna zodanig een blik gooit dat ik meteen naar achter deins.Wilde apen Hij zal denken "Zeg jullie met die nepchips, geef me liever wat fruit, iets natuurlijks, een banaan ofzo".
Tja sorry makker hebben we niet.

Het drukke weekend is voorbij, enkel dan is er een straat 'Jonkerwalk'Jonkerwalk vol kraampjes van lekkernijen en prullerijen. In de week is het een heel rustig stadje zonder rondvaart-tochtjes.
Maar wij, wij gaan naar Singapore.