Penang

11 januari 2018 - Penang George Town, Maleisië

Vrij 5 jan

In Maleisië zijn we meteen door gereisd naar het eilandje Penang, gelegen aan de westkant van het land.
Hier is de munteenheid Maleise Ringgit, voor 1 euro heb je ongeveer 4,80 ringgit. Wat me meteen opvalt zijn de kleinste briefjes, 1 en 5 RM, deze zijn geen papieren maar plastieken briefjes.Kleinste briefjes, 1 en 5 RM, in plastiek met een doorzichtig embleem

Een pendelbus brengt ons van het station naar de ferry waarop we een mooi uitzicht hebben op Penang.Zicht op Penang vanop ferry In enkele minuten waren we aan de overkant.

Wat een verschil met het kleine idylische Koh Tao waar we juist van komen. Hier merk je helemaal niet dat je op een eiland zit, maar een grote stad. Doe daar bovenop de sluiers (Maleisië is een moslimland) en de regelmatige gebeden door de luidsprekers van de moskeeën... dan is het wel even wennen.
Na drie dagen onderweg, 2 nachten bijna niet geslapen, vinden we na even te zoeken uiteindelijk een kamer voor een schappelijke prijs van degelijke kwaliteit. We zitten in Little India, hier heb je dan weer het gevoel dat je in India bent. Blij als Laurens is (India is zijn favoriete stek, hij is er niet voor niets al 15 keer geweest) maken we onze maag gelukkg met een Indisch maal. Onze poging is niet gelukt, want we waren snel vaste klant van ons toilet.
Een goede nachtrust zal ons deugd doen. Heeft er iemand zijn auto-alarm te gevoelig afgesteld die vlak onder ons raam stond. Nóg een slapeloze nacht op onze lijst.
We waren de dag erna zo flauw en vaak duizelig. Wat vermoeid, amper deftig gegeten de laatste dagen en dan nog de brandende hitte, zullen er zeker mee te maken hebben. Het is hier duidelijk warmer, we zitten ook meer zuidelijker, dichter aan de evenaar (bijna 600km er nog vanaf).

Zo 7 jan

Na een dagje rust, staat een bezoekje aan de slangentempel op ons programma (zie filmpje). De tempel is in 1850 gebouwd ter herinnering aan een boeddhistische monnik genaamd Chor Soo Kong. Het verhaal gaat dat toen de tempel gereed was, de slangen uit de nabij gelegen jungle de tempel als veilig onderdak gebruikten. Sindsdien zijn ze er nooit meer vertrokken.
Dit wou Laurens me vooral laten zien tijdens ons bezoek in Maleisië. Hij was hier 30 jaar geleden ook geweest en bij het binnengaan van deze tempel, zetten ze meteen verschillende slangen op je, ook giftige en moest je zien waar je stapte, overal zag je slangen. Een fascinerende ervaring.
Ik ben benieuwd...

Toegekomen belanden we eerst in een ruimte, gebouwd naast de tempel. Daar zie je enkele slangen op speciaal voorziene cirkels hoog aan het plafond en hier en daar op een kader tegen de muur. Wagler's pit viper snake (giftig!)
Laurens vertelt zijn verhaal van lang geleden aan de man die ons te woord stond. Het was zijn vader die het vroeger deed, maar ondertussen overleden is. Nu is het een saaie boel met enkele slangen hier en daar. Er zal misschien ooit een slang een toerist hebben gebeten? Eigenlijk was het toch wel een beetje onverantwoordelijk. Onverwachts giftige slangen op een toerist leggen. Deze kan zich doodschrikken met alle gevolgen vandien.
Nu is het enkel tegen betaling dat ze een slang op je zetten. €8 vind ik geldklopperij (zeker voor Maleisische waarden) om met jouw gsm een kiekje te nemen van jij en de slang. Laat de slang maar rustig liggen.

We lopen daarna door de tuin, waar zogezegd slangen tussen de bomen te vinden zijn, maar helaas, enkel een felgele plastieken tuinslang te spotten.

Een snake farm kan je binnen tegen betaling, waar je informatie krijgt over vooral het gevaar van de slangen, hun gif. Er zijn verscheidene slangen te bezichtigen elks in hun eigen ruimte. Spijtig dat deze ruimtes triestig zijn, klein en weinig tot geen natuurlijke attributen dat de slangen tot hun beschikking hebben.
De man vertelt dat hij ooit in zijn hand is gebeten en geluk heeft gehad dat het gif net niet zijn botten heeft bereikt of hij was zijn hand kwijt, nu kan hij enkel zijn wijsvinger niet helemaal strekken. Een andere collega had minder geluk met zijn arm. Het ziekenhuis is een uur rijden van deze plaats en aangezien bij sommige giffen van slangen na een kwartier al de dood optreed, is het oppassen geblazen.
Toch neemt hij beredeneerde risico's door giftige slangen in hun aanvalshouding te zetten. Hij bekomt dit door ze wild te benaderen. Om ons uit te leggen wanneer een slang zou aanvallen en je op je hoede moet zijn of liever nog, van gaan lopen. Bij cobra's is het wanneer het voorste deel van het lichaam wordt opgericht en rond de hals een schotelachtige verbreding wordt vertoond. Een andere soort maakt een s-vorm met zijn voorste deel van het lichaam om dan als een veer voorruit te schieten.
We mogen met hem zelfs in de kooi van de King-Cobra (zeer gevaarlijk waarbij zijn gif binnen het kwartier je van het loodje legt, kan zelfs een olifant doden) waarbij hij met een bezemsteel de cobra in zijn aanvalshoudig zet.King Cobra (zeeeer giftig!!) We stonden er 2-3 meters vandaan. Dit zou niet waar zijn in Europa!
De grote gele python mochten we aanraken, wat een prachtig beest! In dezelfde ruimte lag een reuzachtige Phyton van 6-7 meter opgerold te slapen op de vloer.Reuzachtige Phyton 6-7 meter De rol slang was zeker een meter breed, wat een brede kop, zo breed als mijn hand! Deze kan zonder probleem een mens verorberen. Wat ook gebeurd is in Indonesië 9 maand geleden, een vermiste man was terug gevonden in een phyton van 7 meter! De grootste python ooit gemeten was gevonden hier in Penang, in 2016, wel 8 meter lang!
Dus naast zo'n beest hebben we gestaan, in zijn kooi.

Een demonstratie van het voederen van een slang met een levende muis werd ons ook voorgeschoteld. Ochaarme de muis! De slang bijt eerst de muis, rolt zich er dan rond om zo letterlijk al het leven uit te persen en dan pas slikt hij ze langzaam naar binnen.

Niet alleen slangen worden hier gehouden, maar ook waterschildpadden. Ineens zagen we een grote voor ons. Wow deze moet oud zijn! Hoe zwaar is zoiets?..... Grote waterschildpadJawatte!! Ik krijg het amper opgehoffen, loodzwaar! Ok Woon laat de schildpad maar rustig doen, aan het bordje te zien, is duidelijk dat de schildpad het soms zwaar te verduren heeft. Doen sommigen dat? Grof!

Ma 8 jan

Georgetown is de hoofdstad van Penang en één van de belangrijkste trekpleisters van Maleisië. Grote delen van de stad met zijn oude Koloniale huizenOude Koloniale huizen, Unesco World Heritage zijn Unesco World Heritage.
Chew Jetty: Unesco World HeritageChew Jetty, steunpilaren van emmers met betonZo ook een dorp aan zee waarvan de houten huisjes halverwege de 19de eeuw gebouwd zijn boven het water. De woningen worden niet gedragen door palen,Chew Jetty, emmers als steunpalen maar emmers die gevuld zijn met beton. Verschillende clans wonen hier, waarvan de grootste nederzetting de 'Chew Jetty' noemt. 'Chew' is de achternaam van de clan.
Het feit dat dit benoemd werd door Unesco is dat de huisjes niet moesten worden afgebroken. Maar hier en daar zijn wel zware renovatiewerken nodig.
Door de enorme toestroom van toeristen zijn enkele clans andere oorden gaan opzoeken.
Vele huisjes zijn volledig in het teken van het toerisme: souvenirs, shops, eet- en drinkgelegenheden,...Chew Jetty, toerist shops
De paadjes zijn gelegd van mooie oude plankenChew Jetty, mooie oude planken als paadjes, maar bij laag tij komt de bruin-groene brij overal bloot te staan. Het zicht en de geur ervan is niet echt smakelijk. Hier zou je niet willen uitschuiven of vallen om dan naast het weggetje of tussen de huizenChew Jetty, bruin-groene brij bij laag tij een dikke meter lager te blubben. Bah het gedacht alleen al, direct een warme douche van een dag of vijf met veel (ontsmettings)zeep om niet strontziek te worden...
Hier krijg je niet echt honger. Plots zegt Laurens "Hé kijk Woon, uw porties!"BIG bowls noodles Chew Jetty
De ober zegt leuk "The big bowl for two persons".
Ja tuurlijk, ok ik kan veel eten en Laurens trouwens ook, maar dít gaat er gewoon óóver en dan zeker met die bedwelmde 'sous-terrain' parfummekes. Nee bedankt.

Op het einde van de steiger heb je een tempelTempel einde steiger Chew Jetty met een mooi, rustgevend uitzicht.Mooi uitzicht einde steiger Chew Jetty

Di 9 jan

Georgetown is een eetfestijn. Hier zijn zoveel verschillende nationaliteiten, waardoor je een enorme variëteit hebt van verschillende keukens. Zo heb je natuurlijk de Maleisische specialiteiten, maar ook Indische, Chinese, Taiwanese, Thaïse en zelfs Turkse, Syrische, Italiaanse,... invloeden. Het is hier ongelooflijk.
s'Middags kan je naar de 'Food Court' gaan. Een grote overdekte plaats vol met verschillende eetkraampjes aan de kant en in het midden allemaal tafels en krukjes. En hier is het vooral spotgoedkoop.
Mijn lekkerste maal in Maleisië heb ik hier verorbert. Een 'Clay-pot' gerecht waarin alles vers in wordt bereid, ook de rijst.Claypot chicken rice Het lijkt op een tagine, maar het verschil is de manier van het verhitten. Als je bij een tagine alles vers wilt bereiden, dan gaat dit voor enkele uurtjes op een zeer laag vuurtje. Maar hier? Niks laag vuurtje, de steekvlammen vechten er onder uit, waardoor het vrij snel klaar is. Het geheel is perfect gaar zonder aan te branden. Chapeau!! Een ware kunst en ja hoor, de kok is er heel de tijd intensief mee bezig om alles optimaal te houden, niet te vochtig, niet te droog, niet laten aanbranden,... een echte artiest.Claypot kraam intensief koken En zijn kunstwerk verkoopt hij voor ietsje meer dan een euro. In Europa hoeft hij geen oor af te snijden of te sterven om er rijk van te worden.
Ik word er zo gelukkig van, van een perfect maal.
Het is aan't gieten, ach wat maakt het uit (big smile), ik ben helemaal warm van binnen.

s'Avonds is het pas eetfeest op straat. Je waant je precies in India of China. En op vele plaatsen weer verschillende soorten kraampjes ieder met zijn specialiteiten.Streetfood evening Je kan steeds plaatsnemen aan de vele tafels die op straat staan. Is er geen tafel vrij, dan ga je simpelweg aan een bemande tafel bij zitten. Dit is de normaalste zaak in Azië.
Zo zitten we naast een Maleisiër die begint te vertellen over zijn maand door Europa. 10 steden aan een hels tempo, volgens onze normen toch. Hij maakt gebruik van de TGV, vliegtuigen, taxi's en hotels van minimum €150 per nacht. Londen, Parijs, Rome, Venetië, toren van Pisa, Praag, Boedhapest, Bratislava, Wenen en Berlijn. Hij wou ook nog Spanje en Portugal doen, maar vanwege de Catalaanse crisis heeft hij hierbij gepast. Ook België heeft hij overgeslagen, met zijn eigen woorden zij hij "I don't wanna be bombed". Zo zie je maar dat het toch in de mensen hun hoofd speelt. Toen ik hem zei dat er in Parijs ook al aanslagen waren geweest, nog niet zo lang geleden zelfs. Zei hij "Luckely I didn't know about that". Hij laat ons op zijn smartphone foto's zien, hij scrolt over de duizenden foto's die hij in die maand heeft getrokken. Venetië en Praag hebben bij hem de meeste indruk gemaakt. Hij zei nog "Europe not cheap, but luckely I'm businessman so no problem". Hij heeft een groothandel in laboratorium-gerief. Hij heeft ook nog enkele opera's voor ons gezongen die hij had bijgewoond in Wenen. Dit deed hij vrij goed, het was wel grappig. Plots stonden er twee Chinese meisjes van een jaar of 20 die hem kenden en hij zei "Toerists are fun, but girls are more fun" en weg was hij.

Bij goedkoop streetfood neem je juist de tijd om je lekkernij te benutten. Gezellig tafelen doe je op restaurant, waarbij de prijzen hoger liggen, maar nog steeds in vergelijking met Europa zeeer betaalbaar.
Hier heb ik mijn lekkerste noedelsoep gegeten.Curry Mee, lekkerste noedelsoep 'Curry Mee' met de smaakvolste tofu ooit (en dat wil al wat zeggen) in een heerlijke curry-soepje. Deze noedelsoep was lekkerder dan die van Thailand (en dat wil zeker ook wat zeggen!) Amaai ik krijg er alweer honger van... Oh ja nog zoiets, hier zijn zelfs restaurantjes dag én nacht open. Onze motor gaat écht niet meer kunnen bollen, nog erger, meteen een platte band ja! Ahjajajajjj

Wat ik hier heb ontdekt is zeeer leuk. Of dat in heel Maleisië is weet ik nog niet, maar hier in Georgetown spreken Maleisiërs een soort dialect die ik versta!!! Ja echt waar, ik kan er nog niet van over. Dat komt omdat ze graag Taiwanese films zien en hun dialect is zo dan ontstaan.

Laurens heeft een chocoladewinkel ontdekt met zelfs een bijhorend klein museum waar o.a. oude verpakkingen van chocolade van verschillende landen zijn tentoongesteld. Zoals deze van Belgische pralines.Belgische pralines van 1870 Dateert van 1870 en is ooit in Antwerpen vervaardigd.
Spijtig genoeg is hun chocolade niet lekker. In warme landen bevat de chocolade te weinig cacao-boter en hier, zo ook in Thailand, gebruiken ze in de plaats daarvan palmvet (zelfde substantie als boter, donkergeel van kleur en smelt niet bij warmte, enkel bij hitte). Dé boter voor de tropen. De chocolade proeft ook steeds korrelig.

Wo 10 jan

Vandaag nemen we vroeg afscheid van Penang. Vijf dagen geleden, bij het heen gaan een dromerige zonsonderang met uitzicht op Penang en deze keer bij het terug komen een warme zonsopgang met uitzicht op het vasteland. Zicht op ferry naar vasteland bij zonsopgangZicht vasteland op ferry vroeg in de morgend
De ferry naar het vasteland is gratis, of je betaald eenmalig voor heen en weer. Wat leuk. Aangekomen staat er een pendelbus ons op te wachten die ons ook gratis vervoert naar het station.
We nemen de trein naar Kuala Lumpur. In Maleisië zijn de treinen super, vooral omdat ze een snelheid van 140km per uur halen.
Er worden films afgespeeld en warme maaltijden zijn ook te verkrijgen. In tegenstelling tot Thailand en India, waar ze rondkomen met eten en drinken, moet je hier zelf naar de bar lopen.

1. Eva:
    11 januari 2018
    ieder zijn pleziertje op z'n tijd é😉Laurens daar in Thailand en nu gij hier😄
  2. Unnie:
    13 januari 2018
    Ooooooh al da lekker eten miam miam...wou dat ik erbij was!!!!!!
    En zo grappig da Taiwanees hahaaaa