Portugal - Nazaré Beach Party

3 januari 2017 - Nazaré, Portugal

Er is een gratis parking voor mobilhomes, hier blijven we staan tot volgend jaar. Handig ook zo dicht aan het feeststrand, zeker als we een tijd geleden iets voor hebben gehad met onze fietsen. We zijn de fietssleutels kwijt, van het slot op mijn fiets en het slot van de stevige ketting om beide fietsen mee vast te leggen. En tot nu toe is er nog geen oplossing op ons pad verschenen voor het slot door te zagen.
Duuus handig om de mobilhome dichtbij te hebben, duidelijk vindbaar, zeker voor mij met mijn slechte orientatie. En met het vooruitzicht van zoveel volk, ik kan Laurens kwijtspelen, iets vergeten in de mobilhome, hongertje, moe... sowieso, ons huisje is dichtbij en snel te vinden.

Het 'Museum van de Gedroogde Vis' is een project van de stad Nazaré om de eeuwenoude traditie te behouden. Dit gebeuren kan je live volgen op het strand, waar je de typische Portugese visvrouwen bezig ziet.
Hoe gaat dat in zijn werk...
Nadat de vis gevangen is, wordt deze met een scherp mes opengesneden en gespoeld in zout water. De gekuiste vis wordt daarna op 'peneiros' open gelegd, zodat ze goed kunnen drogen in de zon. Peneiros zijn houten frames, opgespannen met kippengaas. Peneiros: visjes drogenZo zie je makreel, sardienen, heek, hondshaai, oktopus,... die liggen te drogen mooi naast elkaar gelegd per soort. Het geheel is afgespannen met een net tegen de vogels.

Het volk voor de Beachparty begint stilletjes aan toe te stromen, alles wordt voorbereid voor het feest.

Auto's die nog hun uiterste best doen om een gratis parking te bemachtigen, groepjes jongeren die al goed in de wind zijn, overvolle restaurants en café's. Kraampjes die er zeker iets uit willen halen,.... en bij dit alles is het steeds stralend weer.

Nieuwjaar zelf heeft Laurens uitgeschreven, aangezien ik enkele stukken kwijt ben...

Nieuwjaar Nazaré

7u, 31 december. Al de podia staan d'er, 3 in totaal maar nog steeds geen muziek, niks. Ik denk 'Ok om 8u zal het wel beginnen', 9u niks, 10u niks, mischien alles afgelast wegens terreurdreiging??? 11u nog steeds niks, wel enorm veel volk van jong in de charet tot oud met de traditionele klederdracht (de 7 rokken over elkaar zou later het jaar nadien iemand me vertellen). 11u30 nog altijd niks, ik denk 'Was da hier?'

De quatjes en side-by-side's van de maritime police rijden constant langs de vloedlijn met blauw zwaailicht en zoeklichten. Dit blijft zo de ganse nacht. Dit is de grootste doodsoorzaak in't verleden en dat willen ze zo houden (in't verleden).

11u45 en niks

11u59 niks, plots horen we iedereen aftellen en om precies 12 uur breekt er een Vuurwerkspetterend vuurwerk los en daarna om 00u30 breekt het feest los op alle drie de podia tegelijk en de sfeer zit er direct goe in. Iedereen danst van jong tot oud. Dit duurt tot 7 uur in de morgen. Op een podia speelden ze live, een ander jaren 70 80 90 en als laatste techno. Zo voor elks wat wils, maar nergens geen toilet dus het strand was 1 groot toilet. We zagen een wit kontje op en neer gaan, plots de politie met hun zoeklicht op dat kontje, ze komen dichterbij, stoppen naast het koppel maar die doen rustig verder. De politie rijd gewoon door, niks aan de hand. Der staat een 10 tal mensen op te zien ze lachen wat en gaan terug feesten.

Telkens als Woon wilt gaan pissen, helaas niet in de wc's, maar op het strand zoals iedereen, vind ik een volle fles met de kurk er nog op, Spumati, of schuimwijn van hier, die ik dan mee naar binnen pak en aan een of andere Rus geef die het dan op een zeer grappige manier open doet.Party D'er wordt veel gedanst, veel gelachen, veel plezier gemaakt en de Portugezen zijn echt wel vrolijke mensen en vooral de groepjes jonge meisjes zijn hier het zatste. Iedereen heeft zo z'n eigen 2 liter fles mee die ze dan zelf met hun favoriete drankje gemengeld hebben, waar Woon van velen een slok neemt en zo echt ladder ladder ladder zat wordt. Tot ze uiteindelijk ni meer op haar benen kan staan.

Nadat Woon is gaan slapen ben ik terug naar het strand gegaan, omdat het toch al licht was en dan zie je één grote puinhoop en wie begint er het strand als eersten op te ruimen? Da zijn de meeuwen, de meeuwen eten alles op wat nog eetbaar is van de kots tot de hamburgers die d'er half op het strand lagen.

In de late namiddag was het terug feest, maar dan was het echte Portugese muziek. Iemand had ons al verteld dat de Portugezen hier twee dagen feesten, twee nachten niet slapen.

Was ik blij dat Laurens nuchter was, waarschijnlijk de enigste van heel het strand. Iedereen was poepeloere zat! Ni normaal! Ik viel helemaal niet op hoor hihihi. En die Rus mij maar schuimwijn inschenken, vanwaar komen toch al die flessen dacht ik steeds? Ha nu weet ik wie de dader is....

En een Rus als drinkmaat...ni slim Woon...

Maar al bij al, we hebben ons super goed geamuseerd en het Nieuwe jaar met veel leuke Portugezen in gezet!

En ik ben maar kleine stukjes kwijt hoor, helemaal op het einde. Ik weet gewoon niet meer dat het feest afgelopen was en hoe ik aan de mobilhome ben geraakt. Dankjewel lieve Laurens, toch wel handig hè, een mobilhome dichtbij en iemand die niet drinkt....

Ik ben de eerste dag van het jaar precies een beetje verloren, werd pas deftig wakker om 8u, de tweede januari, oeps!