Verrassing! Vijf...

12 oktober 2021 - Buggerru, Italië

Za 9 okt

Cactus-vijgen zien we overal en Laurens heeft er zin in en ook al doet hij nog zo hard zijn best om de kleine prikkertjes te ontwijken.

Laurens gaat toch voor cactus-vijgen

Het blijft je achtervolgen.

De ene zoutmeer na de andere, het begint aan Putzu Idu en rond Oristano. Het grootste zoutmeer is helemaal uitgedroogd

Groot uitgedroogd zoutmeer

en je kan er op rijden. Dichter aan de kust, telkens voor de kustlijn zijn er ondiepe poeltjes, sommigen uitgedroogd. Een trekpleister voor vele vogels. Grote aantallen flamingo's, kleine zilverrijgers, lepelaars, blauwe rijgers, futen,...
Starend door onze verrkijkers bewonderen we de vogels. Ik sta toch versteld hoe mooi een flamingo wel is.

Flamingo's

Die roze tinten, de een wat donkerder, de ander witter. Het hangt er dus vanaf welk voedsel ze vinden. De beste zoekers èn vinders hebben de mooiste intense kleuren. De witte zonder kleur hebben een bril nodig of zijn steeds te laat.

We rijden een stadje in voor een supermarkt. We hebben wat proviand nodig. En wat zien we, een waterhuisje.

Joepie een water-aftap-hok

Voor 5 cent heb je 1 liter plat of bruis water en nog lekker fris ook. Heerlijk.

We brengen de nacht door aan een groot zoutmeer. Geweldig om vanuit ons bed de vogels te bespieden met onze verrekijkers.

Vanuit bed gluren met verrekijker naar de vogels

National Geographic live met een extraatje, we krijgen er nog de zee-geur bij.

Zo 10 okt

Overnachten aan een zoutmeer met ondiep water

En natuurlijk heerlijk om samen met de vogels wakker te worden.
Het is hier een heel leuke lange kuststrook in een grote baai

Lange kustrook in grote baaiLange kustrook in grote baai

met daarachter een zandbos met pijnboom-dennen. Gezellige zitplaatsen en op een zondag zie je vaak lokalen. Ze vissen, komen in groep bijeen, wandelen,...
Hier en daar zoutmeren

Nog zoutmeren met verscheidene vogels

waar je weer o.a. prachtige flamingo's

Flamingo aan't poseren

kunt bewonderen.

We rijden langs de zeestrook van de vissers met hun bootjes

Vissersbootjes kuststrook

en wat zie ik in het water? Een grote roze kwal van wel 20 cm.

Grote roze kwal 20 cm

Ze spoelen door de stroming aan de kant. En diegenen die niet terug geraken zijn ten dode opgeschreven, ochaarme.
Het is hier duidelijk een vissersdorpje,

Kleurrijke vissershuisjes

de een na ander kleurrijk klein vissershuisje.

De wind is ongelooflijk krachtig. We zoeken beschutting maar zien hier en daar omgewaaide bomen. Oei. Maar eigenlijk is dat nog niet zo slecht om dan juist naast die omgevallen bomen te staan, ze kunnen al niet meer omvallen!

Ma 11 okt

Regenboog in de ochtend

We worden wakker met een mooie regenboog. Laurens doet zijn ochtendwandeling terwijl ik me klaarmaak. Plots komt hij me vertellen dat hij iets heel leuk heeft ontdekt, maar ik moet beloven dat ik niets meeneem. Het is aan het vissers-strand. Ooh nee wat zie ik hier, hoe schattig!!

Zijn ze achtergelaten?

Puppy's aan het vissersstrand

Van wie zijn ze? Volgens een koppel dat er met hun busje staat, van een visser die heel vroeg met zijn bootje is vertrokken? Laurens is al verkocht aan het zwarteke.

Laurens zijn favoriet is het zwarteke

Ze zijn ongelooflijk schattig en mega-speels.

Puppy's aan het vissersstrand

Ze zien er ook vrij goed uit, maar vol vlooien. Het was een komen en gaan van vissers, maar niet van hun. Wel hadden ze een goede vangst.

Blauwe krab bij visvangst

Tot iemand zei dat ze van hier zijn en wat later kwam de visser die op de puppy's riep en waarschijnlijk wat verder woont. Oef ze worden verzorgd. Die volgden hem en kort daarna kwamen ze weer aangerend. Ze speelden, lieten me hun vlooien doodknijpen, vielen in slaap.

Puppy's aan het vissersstrand

Na enkele uren waren ze, lekker in het zonnetje,

Puppy's slapen

ver op reis in dromenland.

Puppy's slapen diep

Ja, dit was het moment om onze reis ook verder te zetten.

We verlaten de baai over een betonnen gammele brug

Verboden oversteek

waar een groot bord staat 'Verboden toegang, enkel voor geautoriseerd verkeer. Nou iedereen doet het,

Verboden oversteek

het is dit of vele kilometers rondrijden.

Hopen dat er geen tegenligger komt

En hopen dat er geen tegenligger komt.

1. Unnie:
    14 oktober 2021
    Maaaah hoe schattige hondjes, amaaaai was verleidelijk he om er 1 mee te pakken 😅
  2. Laurens & Woon:
    15 oktober 2021
    Heel verleidelijk, ma anderzijds zijn ze daar samen super gelukkig 🤗
  3. Jan verschuren:
    15 oktober 2021
    Deze keer een auto met dak en deuren.
  4. Laurens & Woon:
    Hahaha ja inderdaad, zelfs zetelverwarming! Wat een luxe 😆