Prachuap Khiri Khan

9 maart 2018 - Prachuap Khiri Khan, Thailand

Wonderland van de eetkraampjes. Marktjes, foodstalls, festivals,... het kan niet op.
En daarnaast zijn er nog zovele lokale restaurantjes dat ik me afvraag of er wel zo veel vraag is bij het ongelooflijk groot aanbod. En ja hoor toch wel. Hier wordt serieus wat afgegeten.
Je krijgt er simpelweg geen honger meer van. Of is het van de hitte? Het is duidelijk voelbaar dat de Thaïse zomer in aantocht is. Laurens heeft al een hoed aangeschaft, want vooral zijn neus en lippen kunnen de felle zonnestralen niet meer aan.

Wat het eten betreft zijn de prijzen hier gemiddeld drie keer voordeliger dan op een eiland.
Wat veel wordt gedronken zijn shakes. Een fruit naar keuze dat samen met ijsblokjes of gecrusht ijs de blender in gaat en dan heb je een heerlijke frisse sorbetachtige milkshake. Mmmmm. Mijn favoriet is kokos/milk jammie. Laurens limoen/mandarijn.

Bij zoete zaken doen ze hier overal zout bij en bij hartige zaken suiker. En niet een beetje. Kleine satés worden gedrenkt in een zoete saus, je krijgt er wel een chillisausje bij die druipt van de suiker. Bij versbereide gerechten zoals noedelsoepen of woks doen ze graag een goede schep suiker bij.
De shakes hebben we toch liever zonder zout. En zeker bij vers fruit, kan je beter zelf snijden.

Als we denken alles gezien te hebben van wat er allemaal wordt verkocht op een marktje, worden we toch steeds verrast op iets nieuw. Dagelijkse lange markt achter het stationZoals hier op de lange markt achter het station.
Viseieren zo groot als knikkersViseieren zo groot als knikkers, Prehistorische krabbenprehistorische krabben (mijn verwoording hiervoor) de eitjes tussen het schild worden gegeten.
Hier vind je ook kraampjes met kleren aan belachelijke prijzen. Laurens een nieuw hemd (Ralph Lauren, echt?), ik t-shirt, broekie en schoenen.Woon in een nieuw verpakking Hehe met deze hitte is iets frisser echt wel noodzakelijk. Awel 90 baht alles in totaal (1 euro is 37 baht) drie linnen/ katoenen kledingstukken voor 40 baht, geef nu toe, dat zijn toch belachelijke prijzen!
Marktjes zijn toch ò zo leuk.

Het jaarlijkse festivalAls we toekwamen was er een jaarlijks festival bezig met muziek, Thaïse kermis en vooral vele vele kraampjes. Voor te eten natuurlijk, maar ook met spullen. Zelfs meubels waren te bewonderen.
Houten schommelbankSchommelbanken, prachtige prieeltjes met banken en tafels,Mooi prieeltje volledig in gerecycleerd hout en nog zoveel meer, alles in massief hout. Versleep het maar telkens voor een marktje...
Het grootste stuk was een tafelblad van massief hout, acht meter lang en het gewicht?..... 1500 kilo!Tafelblad van 1,5 ton!
"Schatje zet de tafel eens buiten voor den barbecue vanavond"

Vlak voor ons hotel was er elke avond een eetmarktje.Elke avond eetmarkt vlak voor het hotel Aan de zijkant zijn enkele houten pergolas waar we vaak zaten om onze lekkere waren te benutten, tevens beschermd van de hete zon.
Ons chillplekje uit de zon aan de eetmarkt. Lekker smullen van onze aankopen.Dit zouden we graag in de Ardennen maken... Wie helpt er mee?