Onverwachtse wending

26 augustus 2023 - Niederfinow, Duitsland

Woensdag 23 aug '23

De laatste dagen hebben we heel wat kilometers afgelegd. Estland en Letland zijn we door gevlogen waarna we Litouwen binnenreden.

Grens Litouwen

In Litouwen hadden we graag een lokale lunch geprobeerd, aangezien het hier betaalbaar zou zijn. Laurens heeft na zes personen te hebben aangesproken, eindelijk iemand gevonden die Engels sprak. En zo belanden we in het restaurantje 'Kelmyné' in Kelmé waar het behoorlijk druk was.
Elks een dagschotel met soep en hoofdgerecht.

Soep lunch

Laurens een soort van schnitzel overgoten met een dille-saus, gekookte aardappel en een kool-wortelsalade.

Hoofdgerecht lunch

Ik het typisch nationaal gerecht 'Zeppelins'.

Nationaal gerecht van Letland 'Zeppelins'

Ovale bollen gemaakt van geraspte aardappel met een vulling. In mijn geval een vleesvulling.

Vulling Zeppelins

Het wordt gekookt en geserveerd in een dille-saus met stukjes spek. Een vrij zwaar gerecht maar wel lekker.
Een halve liter water om alles goed door te spoelen. Dit was eigenlijk onze enigste echte restaurant-bezoek van dit verlof. Daarmee wil ik zeggen, gezellig aan een tafel zitten en bediend worden.
Nergens staat er een prijs bij, tot we de rekening krijgen... en of dat dit betaalbaar is. €13,50 voor alles!!

Rekening lunch

Daar had je in Noorwegen de 2 glazen water nog niet voor!

Om van Litouwen naar Polen te rijden, moeten we rond een stukje Russisch gebied. Op het laatste deel van Litouwen is een meer (het meer van Vištytis) en in het midden van het meer ligt de grens met Rusland dat aangeduid is met paaltjes.

Het midden van het meer is de grens tussen Litouwen en Rusland

Een groot waarschuwingsbord verwittigd duidelijk dat je niet voorbij de paaltjes mag zwemmen.

Mijn nieuwsgierigheid hoe de moestuin er thuis zou uitzien begint de overhand te nemen. En natuurlijk om onze wilde poes Milou terug te zien.

Binnen enkele dagen zouden we waarschijnlijk thuis arriveren.
Dit zou dan de laatste blog zijn van dit verlof, maar we kunnen het afsluiten met het leuk artikel over ons, geschreven door Riikka in Jyväskylä, Finland.

Een onverwachtse wending...

Tina en Uli, het Duits koppel die we ooit in Thailand hebben leren kennen en waarmee we nog verschillende keren hebben afgesproken, komen met hun vrachtschip in Schwedt (in Duitsland net over de grens met Polen) aan. We passeren er ook juist en springen op hun boot. We hadden elkaar al jaren niet meer gezien, van voor de corona, dus het was super om hun nog eens te zien!

Tina met haar heerlijke lach

We hebben tot laat in de nacht bijgekletst.

Donderdag 24 aug '23

De dag begint met zeer spannende taferelen. Ons Jimnyke op het schip proberen te krijgen!

Jimny op de boot?

Laurens kent geen angst, maar als het om zijn voertuigen betreft.... het zweet brak hem uit!

Jimny op de boot krijgen

Wat was hij bang dat het ging mislopen met zijn babyke hoog in de lucht!

Spannend, Jimny in de lucht

Terwijl voor Tina en Uli dit de meest normale zaak is.
Nadat ons mini-huisje met zijn vier pootjes veilig op het dek is belandt, kon Laurens weer ademen.

Jimny op dek beland

Yes het is gelukt!

Yes gelukt!

Dat betekent dat we een heel eind kunnen meevaren tot misschien in Düsseldorf (richting huis) en nog enkele dagen samen kunnen doorbrengen. Leuk!!

Na een smakelijk uitgebreid ontbijt, wordt de vracht geladen. 350 ton zonnebloempitten. Jawatte! Iemand een pitje knabbelen?

Gevuld met 350 ton zonnebloempitten.

Het laden neemt 5 à 6 uren in beslag en voor we het weten varen we de rivier af.

We zijn vertrokken

Met Uli achter het roer.

Uli achter het stuur

Glijdend door het water met aan weerskanten de groene natuur. Een kudde koeien passeren we aan onze rechterkant waar Uli niet aan kan weerstaan. Door de luidsprekers verschiet ik hoe goed hij koe-taal kan. Net ècht! Alle koeien reageren op Uli's geloei en heel de kudde rennen gehoorzaam mee naast de boot (zie video).

Kudde koeien reageren op Uli's geloei en lopen een stuk mee met de boot

Maar Uli zegt er wel bij dat deze act niet werkt in Nederland. "Hoezo?", vraag ik. Zegt Uli "Ah nee, die koeien daar spreken geen Duits!"

Laurens heeft ook zijn plezier. Hij mag met de waterslang spelen.

Laurens de tijdelijke brandweerman

Heel het dek heeft hij proper gespoten waarna al het stof dat overal is neer gedwarreld van tijdens het laden, verdwenen is als sneeuw voor de zon.

De goulash van Tina die uren op het vuur heeft liggen sudderen, gemengd met krulpasta en niet te vergeten een salade met verse boschampignons, is om uw vingers van af te likken.

Klaar voor het volgende spektakel...

'Neumann' is een aanlegsteiger voor passagiersvaartuigen. Dit is een reusachtige lift.

Anlegestelle Fahrgastschiffahrt NeumannBinnenin lift

Het schip vaart binnen in een soort kom. Tina maakt het schip vast.

Tina maakt het schip vast

De achterkant gaat dicht.

Achterkant gaat dicht

Dan wordt het geheel naar boven getrokken doordat verschillende gigantische betonblokken naar beneden zakken d.m.v. dikke stevige metalen kabels.

Dikke kabels laten betonblokken zakken

We gaan met heel het schip 36 meter de lucht in!

36 meter de hoogte in!De lift gaat omhoogDe lift is bovenDe mannen op dek

Onder de kom is ook lucht! Ik had echt geen idee dat deze manier bestond! Sluizen kennen we allemaal, maar dit? Een fascinerende ervaring, mogen aanschouwen van hoog boven op het dek.

Betonblokken zakken

De voorkant gaat open.

Voorkant gaat open

We varen de rivier terug op, 36 meter hoger dan voor we de lift ingingen.

Terug de rivier op

Een beetje verder wordt het schip geparkeerd aan de kant waarna Tina het schip vastmaakt met de dikke touwen.

Tina met de scheepstouwen

Binnen zitten we nog even allen gezellig samen.

Ons warm bedje in de extra kamer ligt klaar voor de nacht....

Ons warm bedje ligt klaar

1. Oempe:
    26 augustus 2023
    Wat een toffe ervaring met den boot!! En ook zo tof om mensen van over heel de wereld terug te zien eh 😁. En nu terug aant werk ... in je moestuin 😉. Tot snel!
  2. Gert:
    26 augustus 2023
    Zo cool! Met de Jimny op een boot. Ik snap wel dat Laurens een propere broek nodig had haha.
  3. Belmans:
    26 augustus 2023
    Leuk dat jullie kunnen coconen tydens jullie laatste etappe. Trouwens bij ons bestaat ook de scheepslift van strepie en het hellend vlak van roncquiere op het kanaal Brussel Charleroi. Moet je zeker eens gaan bekijken
  4. Mir:
    29 augustus 2023
    Oooo Waauw! Boot lift. Hoe graaf!
  5. Papa:
    6 september 2023
    nu van de nazomer genieten
  6. Patrick & Hilda:
    13 september 2023
    Dag Laurens en Woon,
    Dat gerecht ziet er lekker en stevig uit.
    Toch maar lekker uit de buurt blijven van die knotsgekke russen.
    Wij dromen ook van eens met een vrachtschip mee te varen (passeren hier op 300m) maar het is er nooit van gekomen, jullie maken toch wel alles mee.
    Ik zou ook niet op mijn gemak zijn als een van onze BMW 's daar hangt te bengelen aan dat kraantje. In Engeland bestaat een draaiende liftbak voor schepen, ok zeer indrukwekkend.
    Wij zijn onlangs enkele weken in Saint - Tropez op reis geweest, zeer warm en zijn via Dijon naar huis gereden, dus niet via Luxemburg.
    Jullie waren waarschijnlijk toch niet thuis, wij spreken nog wel eens af.
    Tot wederhoren,
    Hilda en Patrick