Aanpassingsproblemen

16 december 2025 - Wellard, Australië

Ik moet dit toch even kwijt. 

Wat betreft toiletten alweer. Laurens had last van zijn darmen en moest heel dringend naar het toilet. We rijden een shoppingmall op. De een na andere eetzaak wordt Laurens afgewezen. Ik snap er niks van, door hoe hij eruit ziet? Ik loop een immobiliënkantoor binnen en vraag belachelijk vriendelijk met de grootste smile op mijn gezicht, mega happy, of er een mogelijkheid is om naar het toilet te gaan? 

"Oooh Nooo!" 

Precies of ik vraag haar bad thuis te laten vollopen zodat ik er 3 uur in kan weken ofzo! Hoe durf ik toch deze vraag te stellen! En ik begin te snappen hoe men van iedereen verwacht te doen. Altijd méga goedgezind overkomen, de grootste lach, om er kramp van te krijgen, en dolgelukkig communiceren. En jawel ik heb het deze keer gedaan en inderdaad. Ik werd meer als een mens bezien en behandeld. Niet moeilijk dat iedereen zo doet. Je wòrdt gewoon zo of je loopt uit de pas.

Onderussen zoekt Laurens verder naar een toilet...

Met een méga-smile vraag ik of het abnormaal is dat een mens naar het toilet gaat? Het is hier een shoppingcenter met veel eetzaakjes en niemand kan een toilet aanbieden? Ik kan het weer niet laten, op mijn dolgelukkigste laat ik haar weten dat het in België simpelweg verboden is om een horecazaak te openen zonder toiletten hahahaha. Dat is een plicht! En nog happier vraag ik of zij niet naar het toilet gaat? Ja tuurlijk, maar het toilet is enkel voor 'staff'. Ze zijn daarvoor niet verzekerd. 

Hahaha niet verzekerd, hoe bedoel je? Wat kan er dan gebeuren lach lach. Ze antwoord dat er gerief ligt en zonder verzekering... Om ons probleem te minimaliseren zegt ze dat zelfs het restaurant naast haar zelfs geen toilet heeft voor het personeel. Dus mijn volgende vraag alsof ik de lotto heb gewonnen, zo happy. "Als het toch gebeurt dat een klant of toerist hier naar het toilet moet, raar he, maar stel je voor? Wat dan?" Kramp van mijn big smile. 

"Ja túúrlijk kan dat! Ik zal het op uw 'google maps' tonen, want dat is niet hier. Zie je de parking wat verder op de map? Ga daarheen met jullie moto, want is niet zo dichtbij. Loop zeker niét de trappen op, maar loop hélemaal rond de parking en daar 'zouden' normaal gezien openbare toiletten zijn." 

Ik ben gewoon geschokt, maar blijf zo gelukkig als wat haar aankijken en bedank haar enorm van harte voor de ongelooflijk geweldige tip. Raar land...

Ok als ik moet kiezen tussen de knorrepotjes waar wij wonen in de ardennen of overdreven vriendelijkheid van hier. Ja dan zal het misschien toch wel het laatste zijn. Toch als je naar het resultaat kijkt. De overgang is gewoon té groot denk ik! Ik heb wat aanpassingsmoeilijkheden, maar ik loop stilletjesaan in de pas. Laurens trekt zich van dit allemaal natuurlijk niks aan, gelukzak. En gelukkig ook, want hij wordt vaak nogal heel raar bekeken. 

Wat me hier ook opvalt, enerzijds zijn de meeste mensen vrij volumnieus, laten we het vriendelijk houden. Anderzijds is uiterlijk hier enorm belangrijk. De beautysalons zitten vol, opgespoten lippen krijgen ze hier precies gratis bij aankoop van een brood en dit geloof je nooit, ze dragen hier zelfs NEP-konten! Echt waar ik kon het bijna niet geloven. Korte spannende broeken met ronde verdikte billen in. Dus nepborsten, opgespoten lippen, bottox, nepkont en mega-vriendelijk in gezicht en van het moment ze hun hoofd draaien, meteen de zure uitstraling. Niet iedereen natuurlijk. Echt gemeend vriendelijke hulpvaardige mensen zijn hier zeker en vast, maar ik heb het vooral over de commerciële communicatie met de potentiële klanten. 

Zo, dit is toch even van mijn hart. Ik ga echt wel mijn best doen om me zo goed mogelijk aan te passen. Het moet gewoon of ik word gewoon zot. 

Foto’s

8 Reacties

  1. Unnie:
    16 december 2025
    Ik kan het bijna niet geloven dat dit kan😱 in een shoppingcenter geen toiletten???
    Schandalig toch, zeeer raaar!
    En die overdreven vriendelijkheid is echt typisch Amerikaans en precies ook Australisch, dat is echt wennen he, precies of die acteren altijd. Dat gevoel had ik ook toen ik in Scotsdale was.
    Hopelijk kan je je kameleonpakje gebruiken en je helemaal aanpassen he.
  2. Laurens & Woon:
    16 december 2025
    Ja ik was ook echt geschokt, ochaarme Laurens. Ik had da ni overleefd. Gelukkig zijn er meestal wel toiletten aanwezig, maar deze plek was wel heel heel raar.
    Idd typisch Amerikaans die over-acting.
    Hahaha kameleonpakje 😂
  3. Eva:
    16 december 2025
    Onbegrijpelijk. Zo achterdochtig want daar komt het op neer dan. Dus Blind getrouwd Australië is niet overdreven wa toestanden da daar inkomen en wa plastieken vrouwen daar inzitten.
    Ik vind het wel spijtig hoe mensen uit zo een schoon land zo verzuurd kunnen zijn.
  4. Laurens & Woon:
    16 december 2025
    Zo komt het idd over. Ze gaan hier echt van het ergste uit, dat we meteen met hun 'equipment' gaan lopen.
    En het ergste van al is, dat veel van de oorspronkelijke bewoners, de bedelaars zijn waar men vaak op neerkijkt.
  5. Condette Marielle:
    16 december 2025
    pas cool les australiens
    bon voyage quand meme
  6. Laurens & Woon:
    16 december 2025
    Oui, merci Marielle
  7. Thierry:
    16 december 2025
    Wat een gedoe om naar een toilet te gaan, ge zou voor minder tegen een deur (lees : in uw broek) doen. Gelukkig zijn jullie vaak buiten en alleen, plaats genoeg dan 😁
    Raar dat ze daar zo zijn de Aussies, had wel anders verwacht van eerdere reisverhalen te lezen en horen.
  8. Laurens & Woon:
    17 december 2025
    Gelukkig niet overal zo. Ook luxe wc's in 'chiquere' shoppincenters, oef.
    Veel beter in kleinere steden precies, echt wel gemeend vriendelijk, oef oef