A Cupulatta

25 september 2021 - Vivario, Frankrijk

Vrij 24 sept

Vandaag is een speciale dag, zelfs een topdag. We gaan 'U Cupulatta' bezoeken.

A Cupulatta ingang

Een dierentuin met enkel en alleen schildpadden van over heel de wereld, uniek in Europa. 170 verschillende soorten kan je hier bewonderen. En mijn lievelingsdier van kinds af aan is rarara.... een schildpad!! Ik ga niet elke soort hier uitlichten, want dan valt iedereen in slaap, maar enkele toppertjes wil ik toch wel graag aan jullie voorstellen.

De Hermann-schildpad komt o.a. op dit eiland voor.

Hermann-schildpad

Ze worden naar hier gebracht als ze gewond of in nood zijn.

We kennen allemaal de Roodwang-schildpad.

Roodwang-schildpad

Die je overal vind, zelfs op de kermis als prijs voor de kindjes. Ze komen oorsponkelijk van Zuid-Amerika. Het probleem met deze schildpad is dat ze te vaak in de natuur worden vrijgelaten waardoor het de biotoop helemaal ontregeld, omdat ze zelf geen natuurlijke vijanden hebben.

De Roodvoet-schildpad vind ik persoonlijk magnifique.

Roodvoet-schildpad

Het zijn Braziliaantjes.

Juvenieltje Roodvoet-schildpad

Een juvenieltje van dezelfde soort.

De Geelvoet-schildpad van Zuid-Amerika heb je hier ook. Deze kleine had echt zin in een Aziatisch snackje.

Hongerige Geelvoet-schildpad

Hoge poten typeert dit ras zoals je kan zien bij deze koploze.

Koploze Geelvoet-schildpad

Een andere beauty is de Uitstraal-schildpad.

Juvenieltje Uitstraal-schildpad

Als babytje zijn ze zó mooi. En groot dat ze worden!

Uitstraal-schildpad

Let op zijn speciaal staartje, had net gegeten en probeerde een komkommer-schijfje in de omgekeerde richting binnen te spelen.

We gaan over naar de reuzen. Zoals deze van de Seychellen.

Reuzeschildpad van de Seychellen

Ze kunnen 200 jaar worden en meer dan 300 kg wegen.

Reuzeschildpad van de Seychellen

Voor wat actie, zie kortfilmpje.

Een andere reuze-schildpad komt van de Galapagos-eilanden.

Reuzeschildpad van de Galapagos-eilanden

We zoeken wat verfrissing bij de waterschildpadden.
Deze slangenhalsschildpad is oorspronkelijk van Nieuw-Guinea en krijgt de naam 'Chélodine de Parker'.

Slangenhalsschildpad

Als ze zich bedreigd voelt, stoot ze via haar muskusklieren een stinkende vloeistof uit die als bescherming dient. Aangzien ze haar kop niet kan intrekken met die lange nek, wel dichtplooien.

De laatste nieuwe aanwinst van dit park is deze gekkerd. Unie, speciaal eentje voor jouw.... de varkensneus-schildpad,

Varkensneus-schildpad

alias stopcontactsnuit-schildpad. Ook van Nieuw-Guinea en de enigste zoetwaterschildpad met zwemflippers zoals de zeeschildpad. Ik heb killiekilliekillie willen doen, maar met dat glas tussen geen succes.

De Alligator-schildpad is een fascinerend beest van Noord-Amerkia.

Alligator-schildpad

De grootste zoetwaterschildpad en heeft een smalle ronde tong, lijkt op een worm, waarmee hij vissen lokt. Heel lang kan deze stilzitten in het water tot een vis in zijn bek beland en 'KNAP', visje in twee. Veel bewegen doet het niet, zeker als deze tot 50 min onder water kan blijven. We gapen naar het water tot Laurens plots zegt 'Ja komt boven, gezien Woon?!'
'Oei ik ben te laat voor een foto', dedju weer drie kwartier wachten. Het is uiteindelijk gelukt.

Alligator-schildpad komt lucht halen

Je kan inderdaad zijn snuitje net boven water zien. Wat een spannend spektakel was dit! Dit is de luiste schildpad van allemaal. Beweegt bijna niet, enkel om de 45 minuten, strekt het even zijn kopje, adem adem en daalt weer om in dezelfde statische houding verder te gaan.

Het is een hete dag en dat merk je ook aan deze actieve beestjes.

Parende Leopaard-schildpadden

Parende Uitstraal-schildpadden

Als je de Leopaard-schildpadden (boven) hun spannende bedrijvigheid met de nodige geluiden wil volgen, zie filmpje.

De laatste schildpadden die we zagen zijn tevens de grootste Europese landschildpadden, gevonden in Griekenland en Zuid-Albanië.

Oorlogspothelm-schildpad

De grotere vallen steeds de kleinere aan door er tegen te stompen en te bijten (zie filmpje). Hun schild doet me aan iets denken en ook door hun gedrag noem ik ze de Oorlogspothelm-schildpad.

Zo we zijn op z'n eind en Laurens heeft het dapper doorstaan.
Na het eerste uur zei hij al 'Ik val hier in slaap' maar al bij al vond hij het toch wel interessant. Ik vond het geWèldig. We zijn tot de laatste minuut gebleven.

1. Unnie:
    Ooooooh zo schattig die schildpadden, Woonie in wonderland 😂
    En de stopcontact schildpad my favorite 😂😍 en hun geluidjes zijn ook zo lachen he
    Amaaai en zoveel soorten seg!!
  2. Laurens & Woon:
    26 september 2021
    Hihihi ja ikkie in wonderland idd en Laurens in slaapland 😂
  3. Eva:
    26 september 2021
    Amaai Woonie wisten jullie op voorhand dat er zo een dierentuin was voordat jullie naar Corsica gingen?
    Die schildpad met haar blauw kopje doet mij denken aan blue uit jurásico world. Ik vind schildpadden ook zo fascinerend en zou daar ook in m’n nopjes zijn , bedankt voor deze rondleiding 😃
  4. Laurens & Woon:
    26 september 2021
    Neen dat wisten we niet, ongelooflijk geweldig top toen we het wisten! Ik was holderdebolder enthousiast 🤪! Blauw kopje? Bedoel je die met zijn bekkie open? Want bij deze foto dacht ik dat ie zo kan meedoen in Jurassic Park. Da zou moeten lukken da we het over dezelfde hebben 😆
  5. Joyce:
    26 september 2021
    En ik vind het super super geweldig. Grappig Woon, ook van mij een lievelingsdier. We hadden vroeger thuis ook 2 landschildpadden,zo leuk. Ik heb genoten van jouw reportage.
  6. Laurens & Woon:
    26 september 2021
    Ooh leuk, als het aan mij lag, zou de reportage vééél langer zijn 🐢🤗🐢
  7. Eva:
    26 september 2021
    de roodvoetschildpad, maar die geelvoetschildpad kan er ook in meedoen😁