Lui-lekker-land

17 januari 2024 - Don Det, Laos

Donderdag 11 januari

Na onze aankomst in Laos, na lang wachten, brengt een mini-bus ons naar Nakasong over een hobbelige zandweg.

Daar vertrekken longtail-boten naar het eilandje Don Det. Voor een dollar mag je opstappen.

Longtail-boat brengt ons naar het eilandje Don Det

Ons bootje is gevuld met 11 personen.

Met 11 in de longtailboat

Meteen worden we verwend met een prachtig zicht op de Mekong met daarbovenop de zon die ondergaat.

Over de Mekong terwijl de zon ondergaat

Wat een schoonheid

Zonsondegang op de Mekong

met een longtailboat in de verte.... mooi....

Zicht op warme zonsondergang

Auw Auw Auw!!! Kleine ronde vliegende insecten prikken ons langs alle kanten en het zijn geen zandvlooien. Voelt als mini wespen-steekjes, prik-brand...... uren later jeuk. Tot zover het Ooh, Aah, mooi.....

Na te zijn toegekomen, gaan we op zoek naar een verblijf. Vrij snel vinden we iets heel simpel voor $7,5. Terwijl ik ons incheck in de openlucht, word ik aangevallen door muggen. WTF!! Hier zijn zoveel muggen! Ik neem snel een koude douche, spuit een beetje muggenspray en dan gaat het al veel beter. Later hoor ik vaak mensen zeggen: "Leuk he hier, bijna geen muggen".  ???

of

"Ik word er normaal altijd uit gepikt door de muggen, terwijl anderen er geen last van hebben en hier heb ik helemaal geen last!"

!???

We zijn uitgehongerd, hebben een hele dag nog niets gegeten, enkel wat nootjes. We zoeken de Oekraïners op. Daar is een kamer, de kleinste, voor $5. Die nemen we voor de volgende nacht. Naast de kamers zijn zitplaatsen met kussens en hangmatten. We eten gezellig met z'n allen samen na een slopende dag.

Vrijdag 12 januari

Het eilandje Don Det is vrij klein met smalle zandwegen.

Smalle zandwegen

Zelfs de koeien zijn van een klein formaat.

Klein hondje blaft tegen kleine koe

En de geitjes? Zo mini!!

Klein geitje

Het noordelijkste deel is volledig bestemd voor het toerisme, met de ene guesthouse na de andere met restaurantjes aan.

Restaurantjes

Hier is het de bedoeling om languit te luieren op de talloze zachte ligplaatsen met kussens en hangmatten.

Chill-restaurantjes

Hangen met uitzicht op de Mekong

Bijna altijd heb je een mooi uitzicht op de Mekong met mogelijk een zonsopgang of een zonsondergang.

Bijna alles heeft uitzicht op de MekongHangkussens naast de Mekong

In een wip ben je ofwel aan de oostkant of de westkant.

We zijn dus samen met de Oekraïners: Vitali, Torya en haar zoon Klim, naar hier gereisd.

Klim, Torya en Vitali van Oekraïne

We hebben de laatste dagen in Cambodja in dezelfde guesthouse verbleven. We zien elkaar daardoor geregeld. Hun verhalen over de oorlog van Oekraïne doen je wel even slikken.

Laten we even teruggaan in de tijd....

Drie maanden voor de oorlog in Oekraïne was uitgebroken, had Amerika al verwittigd dat Rusland ging aanvallen. De president van Oekraïne, Volodymyr Zelensky, stelde zijn volk gerust. Er gaat helemaal niets gebeuren... Het volk leefde gewoon verder...

23 februari 2022, om 9u in de avond, werd Vitali gebeld door zijn broer, die in Thailand op vakantie was. Hij zei met aandrang dat de oorlog gaat beginnen, vandaag of morgen. Ze moesten meteen hun huis verlaten. Hun stad ligt dicht tegen de grens met Rusland, amper 70 km. In enkele uren hadden ze het hoofd-noodzakelijkste in orde gebracht: De belangrijkste documenten verzameld, reparaties aan hun voertuig uitgevoerd zoals de bumper, de auto gevuld met dekens om erin te kunnen slapen en nog wat gerief bijeen gesprokkeld. Ook hun grote hond, een Sint Bernard, moest natuurlijk mee. Ze probeerden hun ouders mee te krijgen, maar helaas. Ze geloofden niet dat de oorlog daadwerkelijk ging beginnen. Om 2u 's nachts trokken ze de deur achter hun dicht, onwetend wat er de komende jaren ging gebeuren. Vermoeid stopten ze onderweg even voor een kort dutje. In de stoelen vooraan was al ongemakkelijk, laat staan de achterzetel te moeten delen, met een Sint Bernard van 60 kg. De hond weegt meer als Klim, die amper 11 jaar was. Het was een gevecht voor plaats tussen Klim en de hond, zeker als de hond met zijn dikke poten en gewicht, alles wil knuffelen wat haar lief is. Ze vielen in slaap...

Plots schoot Vitali wakker van luid overvliegende gevechts-vliegtuigen. Niet veel later hoorde hij de bombardementen en zag delen in lichterlaaie oplichten in de pikdonkere nacht. Overal in Oekraïne, ook hun stad, werd gebombardeerd. Ze waren maar amper 2 uurtjes ervoor vertrokken! Ze reden meteen door naar een stadje, tegen de grens met Roemenië, waar vrienden van hun wonen. Hun doel was om zichzelf in veiligheid te brengen door het land te verlaten. Oekraïne had meteen de grenzen met de buurlanden afgesloten voor alle mannen tussen 18 en 60 jaar. Deze groep volwassen mannen mochten het land niet verlaten, want werd geacht mee te vechten. Roemenië binnen geraken was dus niet gelukt, alleszins niet voor Vitali. Ze besloten samen te blijven. Elke dag hoorden ze langs alle kanten ontploffingen. Rijden was steeds een risico. Maar ook verblijven in een woning. De huizen hebben geen schuilkelders, zoals in Israël. Na WOII heeft Oekraïne geen oorlog meer gekend (zoals België). Ze waren dus nooit veilig.

Ze probeerden hun geluk aan de grens met Polen. Ellenlange files stonden te wachten, ze vluchtten allemaal voor hun leven. Een file van 5 km had 24 uren geduurd. Eindelijk de grens bereikt, werden ze zonder pardon weg gestuurd. Ze geraakten het land, dat in oorlog is, maar niet uit.

De weken gingen voorbij met elke dag overal bombardementen.

Ze vluchtten naar de grens met Moldavië. Torya en haar zoon Klim gingen de grens over, maar Vitali werd opgepakt door de politie. Ze werden uiteen getrokken, na enkele maanden nadat de oorlog was begonnen. Torya en Klim belandden over de grens in een kerk, waar ze werden verwelkomd en onderdak kregen. Een man die de kerk de dag erna bezocht, merkte hun op. Hij had, vanaf dan, Torya en Klim, met veel liefde, in huis genomen. Daar wachtten ze vol spanning af op Vitali. Zullen ze hem ooit nog levend terug?

Door Vitali zijn slimme onderhandelingen en het vele schrijven van Torya naar de desbetreffende instellingen, was het bang afwachten of hij toestemming kreeg om het land te verlaten. Na een maand kwam het verlossende bericht. Zou het echt gelukt zijn? Torya ging hem opwachten aan de grens, waar ze het haar belachelijk moeilijk maakten. Zoals de zonwering, dat op de ruiten als een soort folie was opgeplakt, eraf te halen. Dat betekende, eraf krabben!... Dan zag ze Vitali in de verte staan! Ze kon het bijna niet geloven dat ze hem toch nog levend en ongedeerd terug zag! Ze werd helemaal hysterisch! Het was hun gelukt! Ze waren weer samen en konden beiden hun land, hun thuis, dat continue werd aangevallen (en nog steeds), verlaten.

Ze hadden een mooie villa met alles erop en eraan. Enkele meters van hun huis was er ook een bom gevallen. Al hun ramen en deuren waren naar binnen, in flarden geblazen. Later kwam er nog een andere bom-inslag waardoor stukken waren ingestort. Veel van hun inboedel was gesneuveld, zoals hun tv's. Wonder boven wonder was hun grootste tv,  intact gebleven. Maar dat geluk was dan helaas van korte duur, want plunderingen hadden daarna plaatsgevonden en weg was de tv met andere spullen. Natuurlijk was het allerbelangrijkste, dat ze zichzelf in veiligheid hadden kunnen brengen.

Torya haar geboortestad, 4 km van de grens, is met de grond gelijk gemaakt. Ze heeft me beelden laten zien. Verschrikkelijk! Alles is verwoest. Waar de bommen waren gevallen, de diepe putten, zijn duidelijk te zien. Enkele familie-leden en vrienden van haar, zijn in deze oorlog, gesneuveld.

Zolang de oorlog duurt, ondertussen al bijna 2 jaar, kunnen ze onmogelijk terug. Zo lang zijn ze al op de vlucht. Hun familie en vriendenkring zijn uit elkaar getrokken. Ze zijn onder andere naar Duitsland, England, Israël, Amerika, Italië, Thailand, over heel de wereld.... gevlucht. De vader van Torya wou niet vertrekken en blijft standvastig in Oekraïne, terwijl haar moeder in Duitsland verblijft. Hij hoort nog steeds geregeld bom-inslagen. Gisteren had ze met haar vader gebeld en weer dezelfde nachtmerrie. "Ik heb weer tot 4 uur in de nacht niet kunnen slapen door de geluiden van de bom-bardementen". Het onheil gebeurt nog steeds elke nacht.

Vitali denkt dat de oorlog dit jaar zal eindigen. Laten we hopen dat hij gelijk heeft, zodat ze eindelijk terug naar huis kunnen.

Dit kan ons allemaal gebeuren....

Ze proberen er het beste van te maken. Hebben een huis gehuurd in Israël waar hun hond momenteel is. Er is iemand ingetrokken om voor de grote loebas te zorgen. Een levende knuffelbeer van 60 kg neem je niet zomaar overal mee. Ze trekken naar landen waar het leven zeer goedkoop is en zo belanden ze deze keer in Azië.

Wat hebben Laurens & ik en Vitali & Torya gemeen: we hebben geen inkomen. Dus we zijn specialisten om zo goedkoop mogelijk te reizen en delen elkaar de beste tips.

Zo belanden we vaak in hetzelfde guesthouse of restaurantje.

Zo ook deze avond. Ik neem een vegetarische noedelsoep ($1). De anderen een Laotiaans salade, Massaman en nog iets met gehakt (elks $1,75). Het smaakt ons allen.

Laotiaanse salade en MasamanHartige gerechten voor minder dan $2

Deze zaak heeft allerlei shakes, maar hier hebben ze er ook met koffie? Voor maar, omgerekend, $0,75? Eens proberen. Oooh lekker!!

Koffie shake

Met echte koffie gemaakt! Geweldig en alweer zó goedkoop!! Heerlijk!

Zaterdag 13 januari

Ik had al eens een orkest gehouden met een koe 's nachts, die synchroon met mijn gesnurk mee loeide (toen had ik last van mijn keel).

Volgens Laurens heb ik niet meer het varken uitgehangen tijdens de stille nachten, tot deze nacht, na het drinken van een pintje. Om 3u begon ik luid te snurken, met als gevolg dat de haan des huizes samen met mij begon te kraaien. Om 3u 's nachts!! Ik dus ook wakker. En vanaf dan, telkens ik (zachtjes) sprak, begon de haan ook te kraaien. Die liep vrij rond en was vlak naast ons (rieten) raam. Een varken hoorden we ook, in hetzelfde gebouw, niet ver van ons kamer. Ook het geblaf van honden,... En heel vroeg in de ochtend begin je dan de luide stemmen van de ontwaakte inwonende Laotianen, te horen. Zoals overal in Azië, zijn ze allesbehalve discreet. Dus het bleef bij één nacht bij dit verblijf. Wij weg, omdat we niet konden slapen door de kraaiende haan naast ons raam en de rest van het lawaai. Terwijl de haan heel blij zal zijn dat we doorgaan, dan kan hij ook eens uitslapen.

Rietsuikersapjes zien we hier helaas niet frequent. Maar één dame maakt deze geweldige versgeperste sapjes.

En verse kokosnoten? Veel te duur en ook niet om de haverklap te vinden. Maar wat ze wel in bijna elke zaak hebben: ijskoffie, café frappé, lekkere Laotiaanse koffie en verschillende fruitsmoothies aan ongeveer $1.

En wat het eten betreft... geen eetkramen. Wel overal gezellige restaurantjes met normale tafels en stoelen. Maar eveneens zoals overal ook steeds aanwezig, zijn de kussens om op te liggen, al dan niet naast het water.

Elke dag hier een café frappé

Vegetarische gerechten aan $1 en met vlees voor minder dan $2, zijn makkelijk te vinden. Zelfs een bier van bijna 0,70 liter in een glazen fles, kost maar $1,25.

Groot bier 0,68 L voor $1,25

Bijna bij elke accomodatie is een leuk restaurantje aan. Veel kilometers hoef je niet te stappen. Het is hier duidelijk lui-lekker-land met altijd goed weer. We vinden steeds goedkopere kamers of bungalows met bijhorende hangmatten op het terras. We zijn begonnen met $7, dan $5 en hebben net een bungalow gevonden voor $3.

Het is echt een gezellig stukje Laos, op het Si Phan Don (4000 islands) helemaal in het zuiden van Laos. En daarbovenop nog zeer goedkoop. In vogelvlucht maar 5 km van Cambodja.

Zaterdag 13 januari

De matrassen op dit eiland zijn van de jaren stillekes, met dikke veren. De één wat harder versleten dan de ander. Maar voor deze lage prijzen, is dit maar een klein euveltje.

Vandaag is het een luxe-dag. Een frisse deftige kamer met een mooie donkerbruine hardhouten vloer.

Bungalow van betere kwaliteitAangenaam mooi houten vloer

In de badkamer is er een boiler wat zeldzaam is (toch voor de lagere prijsklasse, in dit geval $7,5).

Warme douche

Joepie, warm water! Een groot bed (veren die zachtjes te voelen zijn) en natuurlijk hangmatten buiten.

Terras met hangmat en tropisch houten vloer

Maar vooral heel belangrijk... in alle rust. Na gretig gebruik te maken van het warm water, voor mezelf en wat kledij, gaan we in de vroege namiddag weer een restaurantje uittesten, want hadden amper ontbeten. Ik neem een pompoen-burger met frietjes ($1,25) en Laurens gebakken rijst met groenten ($1).

Gebakken rijst en pompoenburger met frietjes

Van Laurens valt tegen. Helemaal niet gebakken, maar zeer vettig. Het mijne daarentegen, valt super goed mee.

Na het eten stappen we naar de overkant en neem ik een koffie-shake. Die had ik gisterenavond ook genomen, ik ben al verslaafd! Maar wat wil je, zó lekker en goedkoop! Terwijl op andere plaatsen een ijskoffie (koffie met ijsblokjes) meer kost.

De zon straalt niet meer op z'n hardst. We gaan het eilandje eens rondwandelen.

Weg die loopt langs de oostkant is geasfalteerd

Er loopt een wandelpad die helemaal rond het eiland loopt. In totaal een luttele 6,5 km.

De bungalows worden goedkoper, hoe meer naar het zuiden toe. En zo zijn we op de bungalow van $3 beland. Die nog steeds, vrij dichtbij alles is.

We zien ineens een brug en lopen ze over.

Naar waar leidt deze brug

Vanop de brug zien we overhangende bungalows.

Zicht op overhangende bungalows

De brug loopt verder.

Brug loopt verder

Over het brede stuk van de Mekong.

Zicht op de Mekong

Ooh grappig, de peilers van de brug die in het water steken, groeien gewoon verder aan de jonge groene schieters te zien.

Peilers van brug in water blijft doorleven

We belanden op een zeer klein mini-eilandje waar een zaak nog maar net is gestart, genaamd 'Mango Bar'.

Zit-hutjes op het mini-eilandjeGezellig nieuwe zaak op een eilandje

Een Fransman op doorreis is blijven plakken in Laos en heeft samen met een vrouw van Don Det, deze zaak opgestart.

De weg van noord naar zuid, enkel langs de oostkant, bestaat uit asfalt. Wat zien we nog onderweg: een hutje dat zijn beste dagen heeft gekend.

Heeft zijn beste dagen gekend

Toefjes plant, die boven het water uitsteken.

Kleine toefjes in de Mekong

Een paalwoning, eenvoudig gebouwd, waar de lokalen in wonen.

Paalwoning, zo simpel kan het zijn

De meeste woningen hebben moestuintjes, die simpelweg uit bamboe zijn gemaakt.

Moestuin gemaakt van bamboe

Maar ook vaak, hebben ze: kippen, eenden, varkens, katten, honden en soms ook geiten en koeien, die allemaal los lopen.

Koeien van klein formaat

Enkel varkens zitten vast in een kooi of aan een touw.

Deze geitjes hebben plezier, ze zijn begonnen met het peuzelen aan een moestuin.

Dartelende geitjes plunderen de moestuin

Waterbuffels die net uit het water komen. Ooh er is een kleintje bij.

Waterbuffels met kleintje

We zien een bord naast het water.

Boete verkeerd vissen 3 miljoen Laose kip

Het is verboden om te vissen met dynamiet, gif, electriciteit of een harpoen. De boete is niet mals voor deze mensen, $150. De vissen waar men wel op mag jagen:

Welke vissen wel mag vangen

En de andere levende wezens op deze lijst, moet men gerust laten.

Verboden te vangen

Ok goed, ze zijn hier toch een beetje milieu-bewust.

We naderen het zuiden van het eilandje. De zon gaat onder.

Avondgloed

Helemaal in het zuiden is er een brug die leidt naar het eilandje Don Khong.

Brug naar eiland Don Khong

Toeristen hebben van daarop genoten van de zonsondergang.

Zicht vanop Don Det helemaal in't zuiden

Dit is de enigste manier om op Don Det te geraken zonder boot en viva versa. Don Khong is ook een eiland met als enige brug, deze dus.

Van brug aankomst Don Det eiland

Naast de brug is een gezellig verlichte bar.

Gezellig café naast brug

We wandelen van oost naar west over een zandweg.

Van oost naar west, in het zuiden

Aan de westkant zijn nog de laatste prachtige rode avond-gloeden te zien.

Zon is onder

Dan wordt het donker tot pikkedonker. We hebben ons gsm-lichtje nodig om tot aan ons luxe-kamertje te geraken. Vaak zien we kleine kikkertjes weg springen voor ons voeten. De westkant van zuid naar noord, loopt volledig over een zandweg en is maar 2 km lang.

Zondag 14 januari

We verhuizen nogmaals, naar de spotgoedkope bungalow.

Bungalows van $3

In zo'n bungalow moet je wel kunnen leven met de gecko's en de talloze mieren.

Badkamer van $3 bungalow

In de badkamer is het even muggen dood-meppen voor een prikloos plasje. De enige stekker is een ramp. De opladers vallen er bijna uit, dus slecht contact.

Kamer van $3 bungalow

Ik laad de gsm op aan de overkant, alweer een bijhorend restaurantje, waar het leuker en frisser is, vlak naast het water.

Restaurantje van $3-$4 bungalows

Je mag er lekker luieren zonder iets te consumeren. Mijn favoriet plekje is helemaal in het hoekje, vlak naast het water.

Favoriet hoekje over onze bungalows

Natuurlijk is het fijner met een frisse verse shake.

De Oekraïners verblijven ook in hetzelfde guesthouse. Ze hebben de avond ervoor heerlijke gegeten in het restaurantje van het Seng Thavan1 guesthouse. We gaan er allen vanavond dineren, het is maar 700 meter van onze bungalows. Zoals ik al zei, alles is dichtbij.

De zon gaat onder.

Aankomst westkant met zonsondergang

Op aanraden van Torya nemen we elks de Tom Yam met kokosmelk en kip.

Tom Yum met kokosmelk

Een portie rijst en ieders een frisse lemon-drank van vers geperste citroenen. Àlles voor 5 dollar!

Alles voor nog geen €4,50 euroDát is leuk uit eten gaan. Het smaakt heerlijk! De gebakken groenten met kip en de gele curry zien er ook uitstekend uit. Gewokte groenten met kip en gele curry-soep

Zeer betaalbare prijzen met een onbetaalbaar uitzicht.

Prachtig zicht op de zonsondergang-gloed

Regelmatig zijn er feestjes hier op het eiland, gezellig op het strand. Dansen met de blote voetjes in het koele zand, lekker.

Waarschijnlijk is Don Det de goedkoopste plek van heel Laos.

Ik denk dat we hier nog even blijven plakken zoals de meesten hier. Je kunt al inbeelden hoe de komende dagen er gaan uitzien.

1. Unnie:
    17 januari 2024
    Amaaai da verhaal van de Oekraïners , zo erg , maak het maar mee en zo heel de tijd onderweg en niet meer naar huis kunnen en helemaal opnieuw beginnen. Op Don det kan je maanden vertoeven precies, zo gezellig chili leven amaaai. De koffieshake ziet er lekker uit en het eten ook lekker Thais en zo goedkoop, hier kost zo'n gerecht al 18 euro
  2. Laurens & Woon:
    18 januari 2024
    Ja erg he en als kind zoiets meemaken, moet ook ni makkelijk zijn.
    En als oorlog gedaan is, weer opnieuw beginnen, huis geruïneerd, heel het land eigenlijk. Begin maar he.
    Op Don Det kunde eigenlijk goedkoop wonen. Voor €10 per dag en heb je een bungalow en eten voor heel de dag. Das €300 per maand! En als je verdubbeld leef je in luxe. Dan nog is da ni veel. Alles op wandelafstand en fiets huren maar €0,70. Dan kunde naar watervallen op ander eiland. En nergens in Laos zo goedkoop en chill. Moeilijk om hier door te gaan naar een stad.
    Vanavond gaan we zelf barbecueën op ons guesthousen. De mannen zijn met bootje naar vasteland voor inkopen.
  3. Unnie:
    18 januari 2024
    Waaw perfect om daar te overwinteren, amaaai. Goed om te weten 😃
  4. Laurens & Woon:
    18 januari 2024
    Ja een klein paradijsje hier. Je kunt hier een kayak-trip doen. Naar andere watervallen. Met ontbijt en lunch, gidsen zijn er ook bij. Dat hebben die van Oekraïne gedaan en ze vonden het een geweldige dag!
  5. Thierry:
    18 januari 2024
    Zeer mooi locatie zeg amai, lekker blijven plakken zou ik zeggen. Genieten! Het eten ziet er ook weer goed uit.
    Van de oorlogsverhalen wordt je niet goed van je... Miserie tot en met.
    Snel loslaten en verder genieten!
    De jimny ligt hier ondergesneeuwd, we bewaren hem lekker koel voor jullie 😁😉
  6. Laurens & Woon:
    18 januari 2024
    Ik denk dat we hier idd nog even blijven plakken! Idd erg! Het is echt knap hoe ze hun leven zo mooi mogelijk proberen in te kleden en zeer goed in slagen, ondanks de vieze zwarte wolk, die steeds boven hun hoofd hangt. Ooh Jimny met een wit jasje, het is daar precies wel echt koud in België brrr!! Super lief dat ze bij jullie mag overwinteren. 🙏🤗
  7. Tori-ya:
    29 januari 2024
    Greetings from Ukrainians!!!) We miss you!!! Such amazing pleasant acquaintances, like with you, Won, and Lawrence, greatly brighten up our time in new countries outside our home!) The opportunity to travel and explore new places is a great reward and happiness, and even more so, for forced reasons, leaving Ukraine for during the war and after the same, for the same reason, leaving Israel... So the main thing is to appreciate life and color it as brightly as possible! This is our choice!) Thank you for meeting us on our way! See you!!!
  8. Laurens & Woon:
    30 januari 2024