Chiang Mai

25 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Tempel day

Deze stad is enorm toeristisch.
Een markt wordt elke avond gehouden met muziek, live bandjes, allerlei eetkraampjes en VW-barRegenopvang ipv regenafdruipkleurrijke bars met creatieve zitplaatsen, om uw aankoop te benutten, van cinema-stoelen tot balen stro. Toeristisch eet-drank pleinHoe later het wordt hoe drukker, maar een lokale Thai zie je hier niet, enkel de zovele toeristen, want de prijzen zijn veel hoger. Er is zelfs een kraampje met frietjes die veel duurder zijn dan in België. Zou hij succes hebben?? Alleszins is de eigenaar zelf toch de grootste klant aan zijn zéér omvangrijke omtrek te zien. Pannenkoeken die maar aan 1 kant worden gebakken tot ergernis van Laurens.
Rondom het marktje staan de kraampjes met spulletjes. En overal bars met hun eigen live-bandje. Thai-dans was er ook.Thaise dans
Overdag zijn de eetkraampjes actief voor de lokalen, die staan op straat.
Chiang Mai heeft ook een oude stad, omringd door een muur Oude stadsmuurmet verschillende ingangspoorten. Eenmaal binnen is het net dezelfde toeristische bedoening. Het eerste wat je ziet is Mc.Donalds. Oude tempels zijn nog te Pray in Goldbezichtigen, omringd door natuurlijk.... Markt rond tempelkraampjes, kraampjes en nog eens kraampjes. Het is ongelooflijk hoeveel verkopers er zijn dat ik me afvraag of ze wel degelijk iets verkopen en er winst op maken? Dan moet er een belachelijke toestroming zijn van toeristen en ja hoor, dat is ook zo. Toeristen zijn hier de goudmijnen, daar kun je niet naast zien.

Een lokaal marktje (wat we veel liever hebben), deze keer alles wat gedroogd is. Natuurlijk alle soorten kruiden en Gedroogd fruitfruit (tomaten, maar dan wel geconfijt is hier ook een gedroogd fruitje). Maar ook allerlei vissen, je ziet hier en daar ze zelfs drogen. Ik wist niet dat er zoveel soorten inktvisjes gedroogd werd gegeten. Gedroogde inktvisjesHet zijn de kleinere soorten. Gedroogde garnalenZo ook de garnalen in varianten. Gepoft en gedroogd varkensvet, Varkensvetvoor bij een filmke ipv chips.
En vind je dit niet exotisch genoeg? Dan kan je wat verder voor Krokodil-satékrokodil gaan.
Drakefruit hebben we nog eens geproefd, is hier zoeter, Drakefruitwel lekker.
Ik heb me uiteindelijk gewaagd aan Durian.Durian De sterk ruikende speciale vrucht. Een stukje weliswaar, de geur valt wel mee vind ik, maar de smaak... bwaaah niet slecht, maar toch ook niet echt mijn ding.

Langharige katten moeten nogal afzien in deze hitte. Daar hebben sommigen een oplossing voor...Geschoren poes Scheren die handel.

Excursies worden georganiseerd, maar overdaad is nooit goed als er levende wezens bij betrokken zijn. Dan wordt het een commerciele uitbuiting. Zo ook voor de longnecks en de olifanten.

De bergstam Karen Padaung (een Birmese bevolkingsgroep) oftwel de wereldbekende 'longnecks' wonen in een dorpje in Mae Hong Son. Traditie is dat de vrouwen vele koperen ringen dragen rond hun nek (elk jaar komt er eentje bij) waardoor ze een hele lange nek lijken te hebben, maar het zijn de schouders die naar beneden worden gedrukt.
Deze mensen zijn 23 jaar geleden gevlucht uit Birma, het huidige Myanmar waar het militaire bewind deze stam probeerde uit te roeien. Een grote groep is naar Thailand gevlucht waar ze een toeristische attractie zijn geworden. Deze mensen kunnen geen kant op. Ze hebben geen paspoort of andere documenten, kunnen niet terug naar Myanmar en zijn hierdoor afhankelijk van Thailand.
De vrouwen willen niet dat hun jonge kinderen ook de ringen gaan dragen maar dat stuit op weerstand van de Thai, want het is big-business. Er wordt voor alles geld gevraagd, zelfs om het dorp binnen te mogen... de longnecks zitten daar als dieren in een zoo.

Ritjes op olifanten is een nachtmerrie voor deze lieve dieren, overal ter wereld trouwens. De rug is bol, waardoor het zadel (die dienen voor de toeristen) op de ruggengraat duwt wat zeer pijnlijk is. Elke getrainde olifant heeft de marteling ondergaan waarbij het als klein olifantje van de moeder werd weggenomen, in een te kleine ruimte werd verhongerd en gepest tot bloedens toe. Om dan zogezegd gered te worden van zijn toekomstige meester, zo wordt er een band gecreëerd. Er worden haken gebruikt om te gehoorzamen en de olifanten zijn overwerkt en ondervoed.
Ondertussen zijn er organisaties die hier iets aan doen. Ze redden de mishandelde olifanten door ze op te kopen en te verwennen. Tegen betaling mag een toerist hier aan deelnemen, de olifanten voederen, wassen, knuffelen,... Wat leidt tot een groot succes. Zo groot dat de olifanten overrompeld worden door toeristen die ze willen verzorgen wat weer leidt tot het afnemen van hun vrijheid.... alleszins beter dan de martelingen. Het allerbeste is hun vrijheid in de natuur. Maar dan zijn er weer stropers op de loer voor hun slagtanden en zo is er steeds wat. Eigenlijk is de mensheid een ramp voor de prachtige fauna en flora...

1. Nancy:
    25 november 2017
    Mooi verhaal en schoon foto s.:-)))Hier ist koud en regen......
  2. Joyce:
    25 november 2017
    Prachtig en zo kleurrijk, behalve dan die krokodillen saté .
  3. An Verbeeck:
    19 december 2017
    Ik heb heel goede herinneringen aan Chiang Mai :)
    Heb daar enkele dagen in een boeddhistisch klooster gemediteerd, heel fijn :)