Sa Tanca Manna

10 oktober 2021 - Oristano, Italië

Goeiemorgend

Di 5 okt - Vrij 8 okt

Deze week voel je al een daling van de temperaturen. De zomer is op zijn einde en maakt plaats voor vele rukwinden met hier en daar een druppel.
Sardinië is een groter eiland en dat is duidelijk te merken. Hier heb je eerder het gevoel dat je op het vasteland zit en niet op een klein schattig eilandje zoals Corsica. De wegen zijn over het algemeen in Sardinië rechter en platter.

Door al die wind dezer dagen zagen we geregeld kitesurfers.

Kite-surfers

Die gaan behoorlijk snel en sommigen gaan even de lucht in. In Valedoria is er een kitesurf-school waar je de eerste beginselen op een meer leert. Het meer is vlak naast het strand. Zo is het ook veiliger dan meteen op zee, zodat je niet door onkunde helemaal de zee wordt ingetrokken en de golven je ook nog even gerust laten.

We zitten in ons jeepke uit de wind en zien wat verder een roofvogel op een rots, neemt een duikvlucht, vangt zijn prooi en land terug op zijn rots. We nemen ons verrekijkers er even bij en het is een valk. Veel te ver voor een foto en we vragen ons af of dat zou lukken om door de verrekijker de valk te kunnen vereeuwigen.

Lukt foto nemen door verrekijkerValk door verrekijker

Jawel dat gaat dus degelijk.

We brengen de nacht hier door en de volgende morgend gaan we verder op verkenning richting het zuiden via de westkant. We slaan een weggetje in aan onze linkerkant. Dat doen we vaak, zo in het wilde weg ergens inslaan en zien waar we uitkomen.

Op de wilde weg ergens inslaan

Zeker als het geen asfastweg is. De wind waait nog zeer krachtig. Dat zie je goed aan de golven

Veel wind zie je aan golvenVeeeeel wind of aan mij.

Een vrij goed bereidbare zandweg leidt ons door ongerepte natuur,

Zandweg door ongerepte natuur

begroeide rotsen enkele meters boven de zee

Ongerepte Sardinië

met hier en daar een verdoken baai.

Verdoken baai

Het kan nog ruiger als we enkele hellingen op en af rijden waardoor weer enkele tientallen krassen rijker zijn.

We belanden in Argentiera waar ze een oude zilvermijn aan het restaureren zijn.

Oude zilvermijn wordt gerestaureerdZilvermijnwerkerOude zilvermijn

Aan de kust zie je vaak uitkijktorens

Uitkijktorens

die ooit (ongeveer 400 jaar geleden) strategisch geplaatst zijn zodat men de vijandelijke boten konden zien aankomen en via een ketting van lichtsignalen van toren tot toren heel de stad (in dit geval Alghero) kon verwittigd worden.

Laurens heeft een weddenschap verloren en gaat me een etentje trakteren. Het is namiddag, dus alles is dicht behalve deze zaak met een prachtige entree van nep-gras bezaaid met plastieken bloempotten gevuld met plastieke bloemen.

Begrafenisondernemer kookt ook

Onze goesting ebt helemaal weg. Laten we dan maar zelf pasta koken.

Pasta pauze

De streek rond Cuglieri is zwaar getroffen door bosbranden. Het is triestig om erdoorheen te rijden.

Restanten bosbranden

Zoveel bomen die getroffen zijn door de vlammen.

Restanten bosbranden

Zwart afgeblakerde stammen en het kruin die het heeft overleefd, volledig verdort.

Restanten bosbranden

Een van de oudste bomen van het eiland, de duizendjarige wilde olijfboom 'Sa Tanca Manna',

Duizendjarige olijfboom ooit in volleglorie

het symbool van Cuglieri is ook in vlammen opgegaan. Een heel pijnlijke gebeurtenis voor de bewoners, voor Sardinië.
Maar er zou nog hoop zijn, het is kantje boord. Deze duizendjarige Olivo zou nog nèt leven. Alles wordt eraan gedaan om deze erdoor te krijgen.

Afgebrande duizendjaar-oude olijfboom

Laten we allen hopen...

1. Eva:
    10 oktober 2021
    Ik vroeg mij laatst nog af wat de temperatuur daar is ma koud zal het niet zijn want ik zie u op die foto in t-shirt staan ma aan die warme temperaturen zijde natuurlijk vlug gewoon dat wanneer het wat graden minder zijn ge da voelt terwijl wij die temperatuur als warm zouden ervaren.
    Och kei grappig met Laurens gewed, en wa was de weddenschap?
    Ik wed ook altijd met Nirfin en ik heb nog een paar dozen vegetarische bitterballen van mora en raffaello’s te goed😋😋😃
  2. Laurens & Woon:
    11 oktober 2021
    Awel dak het ni meer weet voor wa gewed. Ma die pasta da we dan daarna gemaakt hebben. Die blikjes tonijn da we voor gebruikt hadden. Er zat ineens een dode wesp in. Verdacht he. En hadden beiden last van maag, missch int koppeke? Ik nog steeds last, ma cava daar ni van. We zijn toch ni meteen dood gevallen zoals die wesp. Ma zal effe duren vooraleer we nog eens tonijn in blik eten.