Happy New Year 2024!!

2 januari 2024 - Battambang, Cambodja

De eetcultuur in Battambang staat nog niet lang op UNESCO. Dus vanaf 29 december mag iedereen die wil, met zijn eetkraam of eettent rond het feest-gebeuren staan en langs beide kanten van de Sangker rivier. Alsook in heel de straat, zuidwaarts van het podium. Alle specialiteiten zien we daardoor regelmatig tevoorschijn komen. Zo kan je, wanneer je zin hebt in iets specifieks, het in een wip verkrijgen.

Op de laatste dag is er ook een roeiwedstrijd op de Sangkar rivier. Typisch voor ons, ofwel veel te vroeg of te laat, zijn we deze keer te laat. Aan de kant zien we nog wel de lange smalle bootjes.

Roeiboten van de wedstrijdRoeiboten na de wedstrijd

We hadden toch nog, de dag ervoor, een korte training gezien van vrouwelijke roeiers. De vrouw vooraan zorgde voor het ritme door te slagen op een trommel. (zie filmpje)

Oefenen voor de wedstrijd

Rond het Onafhankelijkheidsmonument

Onafhankelijkheids-monument

gaan verschillende Cambodjaanse popsterren, het publiek vermaken. De voorbereidingen worden getroffen: de bouw van het podium, maar ook talloze tafels met stoelen. Deze worden omgevormd tot Cambodjaanse 'klasse' door alles over te trekken met 'stijlvolle' stoffen.

'Klasse' tafels voor podium

Alles wordt duidelijk gesponsord door het Duitse bier 'Ganzeberg'. (zie filmpje)

Ganzeberg-sponsoring

Zelfs graszoden gaan over de stenen, naast de rivier, zodat bezoekers aangenamer en zachter kunnen plaatsnemen op de grond.

Ook heb ik een leuke foto van de smakelijke gefrituurde tarantula's! Deze man poseerde met plezier zijn eetwaren.

Gefrituurde tarantula’s

Deze snack stamt uit de tijd van Pol Pot. Veel Cambodjanen zaten in de gevangenis en hadden niets te eten. In de donkere en vochtige gevangenis zaten veel tarantula’s verstopt. Niet echt smakelijk uitziende beestjes, maar wel boordevol eiwitten en daardoor voedzaam. Door de hongersnood in de gevangenis aten de Cambodjanen deze tarantula’s op. Na de onderdrukking is dit gebruik nog overgebleven.

De pootjes zouden krokant zijn, met precies kraakbeen in, maar smaakt naar niet veel. Het lijf zou afschuwelijk zijn, eens gebroken, sijpelt er vieze pus uit, waar eventueel eitjes en nog uitwerpselen in zitten. Ik ga dit echt niet proberen.

Hetzelfde verhaal geldt ook voor al de andere gefrituurde insecten, die tijdens de hongersnood werden gegeten.

Op een bepaald moment, wanneer ik even op een bankje zit, vliegt er iets langs mij voorbij en valt op de grond voor mijn voeten. Het is donker en aan het 'op en neer' geluid te horen, was het iets vrij groot. Ik denk eerst aan een vogel die gewond is of ergens vrijgelaten voor geluk? Blijkt het zo'n gigantische kever-achtige te zijn, die ze hier ook frituren.

Iets groot valt neer voor mijn voeten

Het is eigenlijk een reusachtige waterwants.

Reuzachtige waterwants

Misschien ontsnapt? Ocharme, "Fly Forester, Fly!!"

In de avond van de laatste dag van het jaar, is er enorm veel volk. (zie filmpje) Overal lopen en zitten mensen.

Overal vol mensenVeel mensen zitte  gezellig in het gras

Wat zo leuk is aan Battembang, is dat de prijzen normaal blijven voor eten en drank. Zo heb je bijvoorbeeld 3 blikjes drank voor 1,25 dollar.

3 blikjes ijskoude drank voor $1,25

Ook héérlijk fris, dankzij al het ijs in de grote frigoboxen.

Regelmatig worden lampionnen opgelaten voor goed geluk, versterkt door wat men erop schrijft. (zie filmpje)

Lampion wordt opgelaten voor goed gelukAan het water worden ook lampionnen opgelaten

Overal loopt er wel iemand met een grote zak om blikjes te verzamelen. Het zijn top-dagen voor die mensen.

Voor de blikjes-verzamelaars is het ook feest

Laurens kan het weer niet laten en heeft er ook wat verzameld voor een enthousiaste vrouw. Al snel worden ze vriendjes.

Laurens maakt weer vriendjes

Luide muziek van verschillende artiesten galmt door de boxen. Het is steeds dezelfde soort muziek.

Optredens

Aan de zuidkant van het podium is de volledige straat gevuld met eetkramen. Waar we gisteren gehaktballetjes op saté-stokjes hadden gegeten,

Portie gehaktballetjes met gebakken stukje brood

staat er ook.

Eetzaak met gehaktballetjes staat hier ook

Het is de vrouw die ons heeft herkend.

Sommigen brengen hun huisdiertje mee.

Mopske met baasje meeHondje verstopt tussen de popcorn en suikerspin

Vuurwerk wordt overal verkocht, waardoor we, al vanaf vroeg in de avond, de knallen en lichtspatten langs alle kanten merken (zie filmpje)

Heel de avond wordt overal vuurwerk afgeschoten

Iedereen is aanwezig, tot de allerkleinsten. Grappig hoe een klein meisje achter iemand zijn autootje op afstandsbediening heel de tijd loopt. (zie filmpje)

Leuk ook, ondanks er veel Ganzeberg-bier-kramen zijn, dat we niet echt zatlapperij merken. Geen gezwalp, nergens gevechten,... Enkel de grond dat bezaaid is met afval, maar er wordt toch moeite gedaan om het een beetje samen te houden.

Veel afval

Vredige sfeer

Een heel leuke vredige sfeer. Plezant om overal door te lopen.

Het is bijna zover, we gaan voor het podium staan, waar je aan beide kanten op een digitale klok de tijd kunt meevolgen.

Aftelling podium, speech van de burgemeester, aan beide kanten digitale klokken

Een groep mensen staan op het podium, waaronder ook alle popartiesten van de avond. De burgemeester van Battambang, Sok Lou geeft een fantastische speech, waar wij natuurlijk niets van snappen.

Vanaf de laatste minuut zien we de aftelling in reuze-cijfers op het grote scherm verschijnen.

Nog 40 seconden

Bij de laatste tien telt de menigte luid mee en.... (filmpje zegt genoeg).

Happy New Year!!

Happy New Year 2024!

Een DJ wordt ingezet en het jong volk gaat uit zijn dak, Laurens hoort hier natuurlijk ook bij. Twee lieve jongedames naderen hem en ze hebben zeer veel plezier, het komende uur. Ze zijn echt schattig.

Laurens veel pret met deze twee lieve meiden

Letterlijk één uurtje! Stipt om 1u stopt de muziek en is het afgelopen.

Hier is het dus feest vanaf 6 uur voor het einde. Happy New Year!! en dan nog een uurtje alles geven. In Portugal, enkele jaren geleden, toen we met nieuwjaar in Nazaré waren, was het doods tot de aftelling is gebeurd. Dan begint plots iedereen te zuipen en uit hun bol te gaan tot de vroege uurtjes.

Het was een plezierig nieuwjaar, voor Laurens perfect! We mogen blij zijn met het vuurwerk, want in België was het op vele plaatsen afgeschaft door te veel wind. Hier had een briesje wel welkom geweest. Vuurwerk kan vogels enorm afschrikken, maar dat is hier geen punt. Ze zijn toch bijna allemaal opgefret of gevangen genomen.

1. Unnie:
    2 januari 2024
    Aaaaargh mijn haren staan recht en wordt misselijk als ik die tarantullas🤮 brrrrrr
    Wordt er ni goe van.
    Wat een zalige manier van feesten, zo zou da hier ook moeten zijn van 18:00 tot 1:00 en dan rust. Ideaal!
    🤣da laatste lag weer plat 😂
  2. Laurens & Woon:
    Hahaha wist het wel 😆
    Ideale feest-indeling zo idd! Vond ni erg dat snel gedaan was, had veel te warm om veel te bewegen.
  3. Belmans:
    2 januari 2024
    Moet zalig zijn eindejaar vieren zonder rellen. In Brussel, Apen en Gent verschillende relschoppers opgepakt... Pff lekker thuis gebleven, met een natje en een droogje... niet nat geworden door de felle regen regen. Happy new year Voor jullie
  4. Laurens & Woon:
    2 januari 2024
    Is toch erg al die relschoppers! Feesten in vrede is een droom in België, helaas. Deze reis hebben we bijna altijd met heel lieve mensen te maken gehad. Nog geen één gevecht ofzo gezien.
    Tijdens oudjaar liep er wel wat politie rond in de buurt van het podium. Maar denk dat ze niet veel werk zullen gehad hebben.
  5. Eva:
    2 januari 2024
    Haha da stukje van POL Pot moest direct denken aan die aflevering van fc de kampioenen waar btw Marc en Doortje en pol en bieke wil koppelen waar boma int café zegt:‘Poppel is nu polpot 😅
    Gefrituurde tarantella ‘s het zou zeker nen drempel zijn voor mij om dat te proberen laat staan levende rauwe tarantella ‘s🤮 ma wel een gemiste kans ze Woonie🤓 laatste stuk voor de vogels ier geen probleem met vuurwerk ze zijn toch opgevreten of gevangen aldus… hahaha
  6. Laurens & Woon:
    😄😄