Marsepein

9 juli 2023 - Kiel, Duitsland

Lieve enthousiaste lezers, bedankt voor de leuke reacties. Jullie motiveren me om de tijd te nemen voor onze ervaringen neer te pennen. En Laurens lastig te vallen om af en toe een foto van mij te nemen, die 99 op de 100 mislukken. Dan staan wij te discussiëren op de drukbezochte plaatsen met interessante bezienswaardigheden. Zeer genant. Maar we blijven ons best doen om een zo leuk mogelijk verhaal ineen te steken.

Zondag 9 juli '23

Alweer een heerlijke rustige nacht. Dit is onze derde reis met de Suzuki Jimny en elke keer worden er verbeteringen aangebracht. Deze keer heb ik o.a. ook nieuwe matrassen op maat gemaakt. Dikker en steviger. Wat een verbetering! Een goede nachtrust zonder helemaal gebroken te zijn, doet toch wonderen. Met de overschot van het matras heb ik ook aan Laurens gedacht. Hij kan zijn linkerarm op een zacht kussen leggen tijdens het rijden i.p.v.  het harde plastiek,  perfect op maat gemaakt.
Een gekregen matras, stuk stof, naald en draad, een klein beetje verstand en voila dit noemen we gratis pimpen.
Wat ik wel leuk vind aan low-budget leven is dat je zeer inventief wordt en daardoor ook veel voldoening krijgt van de zelf ontworpen dingen die niets hebben gekost.
We dragen zo ook een steentje bij tegen de verspilling.

Het bed is in een mum van tijd weg gewerkt, nog een lekker eitje eten en we kunnen vertrekken. Richting Lübeck.
Lübeck staat gekend voor zijn traditionele productie van marsepein en Laurens is zot van marsepein. Dit gaan we dan toch even meepikken.
Bij aankomst valt ons meteen een grote poort op, de Holstentor.

Holstentor

Dit is een van de vier stadspoorten en dateert van 1478. Eens erdoor ben je meteen in het middeleeuws centrum van Lübeck.

Holstentor binnenkant

Staat in z'n geheel op de UNESCO-werelderfgoedlijst.

Middeleeuws centrum

Achter de Holstentor liggen de Salzspeicher,

Salzspeicher

de pakhuizen uit de 16e-18e eeuw die werden gebruikt voor opslag van zout dat uit Lüneburg werd aangevoerd alvorens deze naar de andere steden te verschepen.

Slenteren door de historische binnenstad

Straten met karaktervolle huizen

met uitzichten op de mooie gevels is leuk,

Mooie historische huizen

maar specialer zijn de schattige hofjes die in Lübeck openbare weg zijn.

De hofjes zijn hier openbare weg

Als de deur openstaat mag je dus gewoon een kijkje nemen.

Hier mag je dus niet binnen

Hier dus niet.

Heet heet en nog is heet. Tijd om af te koelen in een kerk. De Lübecker Dom lopen we binnen en het doet ons meteen aan Davey Jones van 'Pirates of the Caraïben' denken. Het orgel wordt bespeeld en klinkt luid door de kille hoge ruimtes. Ook staat er een groot gekleurd glasraam.

Glasraam Lübecker Dom

Anders dan de typische kerk-glasramen.

En last but not least zien we het Café Niederegger.

Cafe Niederegger

Dé marsepeinhotspot van de stad. Je loopt meteen de winkel binnen waar je alles kan kopen wat met marsepein te maken heeft.

Binnenkomst winkel Niederegger

Van pralines tot schattige beeldjes. Maar ook allerlei souvenirs.

Shop Niederegger

Boven is het café waar je verschillende soorten taarten, met natuurlijk marsepein, kunt nuttigen met een lekker kopje koffie. We lopen door naar achter waar een klein museum ligt verstopt. Hier vind je allerlei sculpturen, gemaakt uit jawel marsepein.

De Holstentor in zijn volle glorie, wel een meter hoog.

Das Lübecker Holstentor

Grote eitjes waarvan ik niet wist dat engeltjes werden geboren uit een ei.

De eitjes van LübeckerEitjes van Lübecker

Kleinere sculpturen zoals een VW-busje.

VW-busje

En een visser in zijn bootje.

Der Angler im Boot

Laatste vind ik persoonlijk het beste afgewerkt wat betreft de kleintjes.
Een meer gecompliceerd marsepeinbeeld is de 'Galeone'.

Galeone

Een zeilboot op schaal 1:20 onstaan na 350 werkuren.
Het meest imposante zijn de levensgrote marsepeinfiguren.

Levensgrote beelden in marsepein

De oude vormen waarmee de marsepeinen figuurtjes werden gemaakt, bestonden uit hout, sulfer of tin.

Houten vormSulphur modelTinnen vorm

Natuurlijk kopen we enkele proevertjes voor onderweg verder richting Denemarken waar we stoppen in Kiel voor de nacht.

1. Belmans:
    10 juli 2023
    Hey, hey, het water loopt in mijne mond... Marsepein. Dat moet ik ook eens op mijn lijstje zetten om te bezoeken
  2. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Zeker doen!
  3. Eva:
    10 juli 2023
    ge vergeet er ook nog bij te zeggen superhandig zijn om der nieuwe dingen van te maken
  4. Laurens & Woon:
    🤗🤗
  5. Unnie:
    10 juli 2023
    Oooh mmmmmmm marsepijn, amaai dat is een gevaarlijk bezoekje.
    En was het top Marsepein?
  6. Laurens & Woon:
    10 juli 2023
    Zou echt nog iets voor jouw zijn 😋
    Die van Lübeck is een kookmarsepein. In België wordt die gewalst tussen granieten rollen.
    We waren niet echt onder de indruk ondanks dat het uit 57% amandelen bestaat. Vrij droog, ma denk wel da jij da zou lusten, ma voordat je begint te watertanden... 2 maand in de auto had niet gekund. Ten eerste door warmte wordt slecht en ten tweede zit hier ook een marsepeinfretter in de auto... 😄.
    Ooooh jammer he
  7. Vandecasteele:
    10 juli 2023
    Wat mooi allemaal .Wel tof die foto 's dan heb je een idee hoe het er is .Die foto's van de dingen in het museum gemaakt van marsepein top !Museum bezoeken en de omgeving al die beelden zien is leuk om te zien als je zelf thuis zit dan deel je een beetje in de ervaring. Top dan droom ik even mee.xxx Groetjes Nancy en yuri en dotje.
  8. Laurens & Woon:
    10 juli 2023
    Dat maakt ons blij dat jullie zo mee genieten 😄.
    Als ik aan lief schattig kaal Dotje denk, voel ik meteen in gedachten die speciale huid, een roos zeemlappeke 🤗🤗🤗