Maria in Jyväskylä

17 augustus 2023 - Salonsalmi, Finland

Dinsdag 15 aug '23

Gisteren hebben we heel de dag insecten gevoed met ons bloed. Waar we kwamen, werden we leeggezogen door muggen en mini-vliegjes. Zo ook de laatste twee nachten. Die kleintjes vliegen zo door ons muskietennetten. Maar ja iedereen moet eten nietwaar.

Maria, een journaliste die we toen in de winter; 4,5 jaar geleden, hebben leren kennen is een superleuke vrouw waar we contact mee hielden. Ze is ons zelfs een keer komen bezoeken in de Ardennen! Voor haar werk was ze toen in Brussel.
Nu, we weten dat ze ergens in het zuiden van Finland woont, dus hebben we haar meteen gecontacteerd wanneer we onze route vervolgde.

Ze is heel de week thuis en we kunnen bij haar langs. Top!! We hebben geluk en het zou echt geweldig zijn om haar nog een keer te zien.

We zijn op weg naar Jyväskylä waar ze woont en hebben om 14u afgesproken. Ze heeft een klein hondje, joepie, altijd leuk als er een diertje aanwezig is. We mogen overnachten in de kamer van haar dochter.

Morgen komt een vriendin van haar, ook een journaliste, om 11u langs. Ze wil graag een verhaal over ons schrijven met een fotoshoot aan de haven waar Maria woont. Leuk!

We komen toe en laten haar weten dat we er zijn. Laurens gaat aan een vrouw wat verder vragen hoe het zit met parkeren hier en geraakt aan de praat. Dan komt Maria buiten en ziet Laurens met die andere vrouw en denkt 'Oh nee, hij is met iemand anders!'
Wat verder sta ik te wuiven naar haar en opgelucht met een grote lach komt ze me tegemoet.
Maria! Zo leuk om haar terug te zien!

Leuk weerzien!

Ze heeft een schattig hondje, een keeshond genaamd Phéphé. We worden warm onthaald op haar appartement!
Ze woont in Jyväskylä.

Jyväskylä

Aan een meer met een mini-strandje in een park-omgeving. Daar is ook een haven met verschillende boten die dienen als restaurant, café of sauna. We belanden op een terras op het dek van haar lievelingsbar met lekkere drankjes.

Lekker drankje met Maria op zonnig dek-terras

Van Maria weten we eindelijk wat de Finnen toch op bierblikjes schrijven?

Way too expensive and taste like shit

'Way Too
Expensive
and Taste
like Shit!'

Tegen de avond worden we verwend met lekkere Finse hapjes bij haar thuis. Haar dochter komt even langs, ze wilt een sabbatjaar om Australië te ontdekken. Laurens gaat weer tekeer met zijn verhalen over Australië en van Maria hoeft hij zich vooral niet in te houden bij alle gevaren die erbij komen kijken. Haar ongerust moederhart hoopt heel misschien dat ze zich zal bedenken? Haar dochter is nog even zelfzeker om te gaan, maar in ieder geval is ze nu voorbereid op alle mogelijke gevaren.
Weer met z'n drietjes praten we nog gezellig bij tot midden in de nacht.

Gezellig bij Maria

Woensdag 16 aug '23

Een hartig uitgebreid ontbijt voor de dag te beginnen. Ik geniet zo enorm van het gezellig tafelen bij Maria met alles erop en eraan. Het beste ingrediënt is haar aanwezigheid.

Tegen 11u gaan we naar de haven voor het interview.
Eerst wordt gevraagd om wat over ons leven te vertellen. Laurens zijn moment om helemaal loos te gaan.

Interview 1

Na een tijd zegt ze "Heel interessant, er zouden makkelijk verschillende artikels over jullie kunnen geschreven worden".
Dit artikel gaat over reizen met de Jimny dus daar gaan we dieper op in.

Interview 2

We vertellen dat we in een mum van tijd de auto kunnen transformeren tot een bed mèt ons beiden erin, voor het geval dat het zou regenen en we droog willen blijven. Normaal stapt Laurens er even uit zodat het nog vlotter gaat. In een minuut is de klus geklaard (zie video).

Bedje opgemaakt

Ben ik blij dat ik voor de verandering eens een bh heb aangedaan hm hm.
We demonstreren onze keuken en hoe we ze gebruiken.

Demonstratie keuken

Zo, wij op reis met de Suzuki Jimny.

Wij & Jimny

Het artikel gaat in de lokale krant belanden volgende woensdag en eveneens digitaal. We zijn benieuwd op het resultaat.

Kusje

Maria is ook journaliste en heeft enkele meetings in de namiddag. Haar appartement is even ons thuis. We gaan met het schattige hondje wandelen. Laurens en Phéphé, het is meteen een goede match.

Laurens en PhéphéLaurens met Phéphé

Ze kijken samen romantisch naar de rivier.

Hondjes turen naar de rivier

We bezoeken Motonet voor de nodige artikelen zodat we een olie-wissel van de Jimny zelf kunnen uitvoeren. Natuurlijk, typisch Laurens, vindt hij een bidon waarmee hij de vuile olie mee kan opvangen.
In de bijhorende garage van Motonet aanschouwt onze autofreak een droom. Drie jonge vrouwelijke studentes in leeropleiding als garagist. Natuurlijk heeft hij er een filmpje van gemaakt nadat hij de meisjes heeft kunnen overhalen om eens in zijn motorkap te gluren.

Meisjes op leerschool in garage

Het avondmaal bereiden wou Laurens op zich nemen. Zalm gebakken op zijn vel met een boterroomsausje vergezeld van aardappelpuree en broccoli. Maria haar vriend is op bezoek. We genieten van een glaasje rode wijn terwijl de chefkok van de dag in volle concentratie het warm maal ineen flanst. Stilte voor de storm, want eenmaal allen aan tafel, heeft hij non-stop liggen vertellen over vanalles en nog wat. Deze keer is het hoofd-onderwerp, zeilen met kapitein Roger.

Maria had nog cacao-boter, -poeder en honing in huis waarmee Laurens een chocoladefondue op tafel tovert. Met stukken vers fruit dippen we allen gretig van het geslaagde resultaat.

We eindigen met ons drietjes, Maria; Laurens en ik en interessante gesprekken leiden ons weer tot na middernacht.

Donderdag 17 aug '23

Nog eens heerlijk genieten van een volwaardig warm gezellig ontbijt, waarna Maria een meeting heeft. Terwijl veranderen wij de motorolie. Dankzij onze goede samenwerking is het in een flits geklaard waarna Laurens zonder probleem de vuile olie mag afgeven in de garage van Motonet.
Op deze parking is er vanalles gaande. Verschillende tenten waar ze professionele spullen promoten. Laurens gaat op onderzoek uit en krijgt het weer klaargespeeld om gratis hamburgers te versieren. En wat voor één !!? Ze zijn reusachtig! Groter als mijn hand.

Reuze hamburgers, versiert door Laurens

Een krokant broodje, gevuld met een sappige rundsburger, kaas, gebakken ajuin, kool-wortelsalade en allerlei sausjes. Een hamburger om U tegen te zeggen.

We gaan onze route verder zetten, nemen afscheid van Maria en hopen elkaar snel weer te zien.

Het waren heerlijke ontspannende dagen met Maria. Ze is zeer gastvrij waardoor we ons helemaal op ons gemak voelden en even een tweede thuis hadden. Ok Laurens voelt zich overal meteen thuis, maar voor mij voelde ze enorm goed aan. Altijd zo geweest. Ik vind haar een fantastische vrouw, mooi van binnen en buiten.

Maria

Ze reist graag en is al op veel plaatsen in de wereld geweest.

Ze vliegt in februari naar Martinique in de Caraïben om van daar op een zeilboot mee te varen.
Toen wij, 7 jaar geleden, in Martinique onze eigen 'expeditie Robinson' creëerden, hebben we Aline en Ron leren kennen waar we nog af en toe mee whatsappen.
Na contact met hun ben ik blij dat ze met plezier Maria willen hosten voor de dagen dat ze er zal zijn. Ze gaan ongetwijfeld genieten van haar leuk gezelschap.

We vervolgen onze weg naar het zuiden en belanden weer in de natuur.
Een afslag naar een meer leidt ons op een afgelegen idylisch plekje (zie video).
Even het bedje opdekken naast de tafel.

Nacht weer in de natuur

Een brandhaard staat klaar naast een hokje met hout.

Vuurtje tegen de muggen

Ja we kunnen gezellig buiten zitten bij 18 graden.

Kampvuurtje

De rook van het vuur zal de muggen op een natuurlijke manier verdrijven.

Beneden aan het meer staat een steiger.

Steiger aan een helder meer

Het is hier zalig vredig.... volledige stilte. We horen enkel het knetteren van het vuur

Knetterend vuur

en af een toe zorgt een briesje voor het zacht ritselen van de blaadjes hoog in de bomen.

Een heel klein huppelend padje sluit de dag af.

Klein padjeBaby padje

1. Oempe:
    Geweldig die tekst op Da blikske 🤣. En ist in werkelijkheid ook zo? 🤔😁
    En leve het internet om te connecteren met mensen van overal ter wereld ! 😁
    Nu was ik wel benieuwd naar de foto's van de Finse hapjes 😛
  2. Laurens & Woon:
    18 augustus 2023
    Da bier is heel lekker, is gewoon grapje.
    Ben vergeten foto's te trekken jammer van hapjes.
    Was gerookt mootje zalm, Finse worsten, haring in mosterdroomsaus, haring in helder zuur sausje met zw peperbollen, gekookte aardappel bijhorend boter en verse ui, fris salade met tomaat, komkommer, feta en dressing, nog tomaat & komkommer, typisch Fins patisserie, versch Fins brood, cider, sapjes, bruiswater,...
    Volgens haar was het een simpel maal. Voor mij was het natuurlijk hemels na Jimny trekking!
    Een volle tafel met verschillende smaken, lang niet gezien, veel bijkletsen, ... vind ik zo geweldig!
    🥰😋
  3. Oempe:
    Mmmmm krijg al honger!! 🤪
  4. Thierry:
    18 augustus 2023
    Jullie worden nog beroemde Belgen met al die artikels. Meer en meer mensen gaan jullie maar al te graag hosten of ..... Willen gratis het onderhoud van de Jimny doen 😁👍🏻
  5. Laurens & Woon:
    18 augustus 2023
    Amaai da zou geweldig zijn!! 😅