Norway here we com!

9 juli 2023 - Hamburg, Duitsland

Vrijdag 7 juli '23

Een nieuw avontuur gaan we tegemoet. Met de Suzuki Jimny trekken we deze keer naar het Noorden. Het doel is om tot aan de Noordkaap in Noorwegen te geraken. Deze trip is het beste te doen in de zomer. Dan zijn de temperaturen daar leefbaar of beter gezegd doenbaar. Door een van de vorige reizen naar Lapland in Finland om het Noorderlicht te spotten tijdens de winter, weten we maar al te goed wat het is om in een busje te slapen bij temperaturen tegen de -40 graden! Deze keer doen we het andersom, van bijna altijd donker naar bijna altijd licht.

Het pijnlijkste deel is ons lieve Milouke de kat achter te laten. Ze voelt het al dagen in de lucht en bij vertrek laat ze duidelijk haar ongenoegen zien. Het is me toch nog net gelukt om afscheid te nemen en haar gerust te stellen dat we niet zo lang wegblijven. Of ze het snapt is natuurlijk de vraag en na een laatste blik van haar verdwijning in de struiken, vertrekken we.

Ja we zijn vertrokken! Onderweg kijk ik naar mijn voeten en zie dat er nog Crocs aan hangen!! Oh nee mijn heerlijke basketters vergeten! Dit gaat niet door. We moeten terug. Laurens begint met zijn tirade dat terugrijden ongeluk brengt! Meneer dat niet bijgelovig is... Ik krijg mijn zin en wat ben ik blij dat mijn elegante Crocs zijn vervangen door heerlijke witte wolkjes.

Onze eerste stop is op een rustige parking aan een klein vliegveld, ergens in Duitsland op 350 km van huis, na een lange rit met temperaturen vaak boven de 30 graden en ellenlange files. Het laatste is voor ons ondertussen wereldvreemd.
Wat ziet Laurens zijn arends-oog? Een kersenboom.
Hij gaat meteen op zoek naar een lange tak en met ducktape wordt er een vork aan een uiteinde geplakt. En Actie!

Laurens in aktie aan de kersenboom

Een vork is inderdaad een goede kersen-trekker. Meteen hangt er een mooi rood bolletje aan te bengelen.

De eerste kers

Na enkele minuutjes ligt zijn avondmaal klaar. Zoete witbuik-kersen.

Onze oogst na enkele minuten

Ik pas, ten eerste kan er een wormpje in zitten. In Tsjechië leggen ze de kersen een nacht in de ijskast zodat de wormpjes eruit kruipen. Ten tweede is mijn maag niet zo goed na een overdaad aan spaghetti bolognese. Alles moest thuis op met dus dit resultaat tot gevolg. Ik kan niet tegen verspilling, tja dan maar vertrekken met buikpijn.

Een ULM komt achter ons voorbij en gaat de lucht in.

UlM gaat de lucht in

Laurens gaat meteen in stage voor een volgende reis?

Vliegstage

Maar eerst een beetje Duits leren.

Duits voor beginners

Za 8 juli

Na een rustige nacht verwennen we ons met een fris fruitontbijt.

Kersen & pompelmoes-ontbijt

Gepelde pompelmoes en vers geplukte kersen.

Kersen en pompelmoesKersen zo mooiZo mooi.

We rijden verder naar Willingen. Daar zou de langste hangbrug van Duitsland net zijn geopend. Een hangbrug van meer dan 600 meter lang in Tibetaanse stijl.
Daar aangekomen krioelt het van de toeristen, het is heet en er hangt geen wolkje in de lucht. De brug over en weer wandelen kost 11 euro per persoon, vrij duur. Maar om er te geraken moet je eerst een ellenlange trap beklimmen.

Skywalk Willingen

We hebben het gezien van beneden en laten dit alles achter ons.

Enkele extra gas-patronen hebben we nodig die ze in Decathlon verkopen. In Duitsland zijn ze niet zoveel duurder dan in België. Hoe meer naar het Noorden van Europa, hoe duurder.
Dit onozel projectje heeft ons 6 uren gekost! In de ene winkel waren ze uitverkocht. Enkel de mini's die dubbel zoveel kosten dan die wij wouden.  Ontdekken we dat je kunt nazien op internet of een bepaald artikel in stock is in een bepaalde winkel. Handig!! En zo belanden we in een van de Decathlons in Hamburg waar ze nog enkel daar te verkrijgen zijn. Niet dus. Dit vind ik niet ok en krijg het uiteindelijk geregeld om 3 +1 te krijgen op de dure mini's. Nog teveel maar goed ik was te moe na 6 uren file in de hitte om de winkel op zijn kop te zetten.

Zoveel straten in Hamburg zijn er afgesloten en overal lopen mensen feestelijk verkleed in kleurrijke flashy prints of fluo-outfit met hier en daar pruiken om het helemaal af te maken. We parkeren de auto en gaan af op de muziek.

Schlagermove Parade in Reepesbahn

De Schlagermove Parade speelt zich hier af in de Reeperbhan waar jaarlijks een half miljoen mensen op afkomen en uit hun dak gaan op Duitse popmuziek uit de jaren 70.

Schlagermove Parade

En of ze dat doen! Ja hoor wat een zatte kleurrijke luidruchtige menigte, dansend en zwalpend door de straten en overal de doordrongen geur van bier. De grond is bezaaid met kapot glas tussen het afval, plastieken bekertjes en noem maar op.
Wat hebben die Hamburgers toch een plezier! En wie kent dit nummer nog '99 Luftballons'? Het is overduidelijk een van hun favoriete nummers. Plots zijn er twee vrouwen die met Laurens willen dansen en hij wordt gesandwicht, maar algauw duwt hij ze terug weg, want het blijken zakkenrollers te zijn. Hun handjes gingen gretig door zijn zakken en een broek met 9 zakken is iets teveel van het goede. Buit 0.

Wij gaan stilletjesaan terug naar de auto en een rustig slaapplaatsje zoeken.
Die vinden we net buiten de grote stad op de parking aan een tennisbaan die enkel in de winter wordt gebruikt. Het is hier super rustig en we zijn alleen met veel groen rond ons. Perfect.

1. Vandecasteele:
    9 juli 2023
    Goeie reis naar het noorden.Veel plezier daar .Groetjes Nancy ,Yuri en Dotje.xxx
  2. Oempe:
    9 juli 2023
    Altijd leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen 😁. Veel plezier en tot lees!!! 😛.
  3. Belmans:
    9 juli 2023
    Hallokes, Won wat kan jij toch goed pennen. Ik vind het altijd super om te lezen. Een zonnige reis toegewenst, grtjs
  4. Eva:
    9 juli 2023
    Zo tof om terug verhaaltjes te kunnen gaan lezen, ik kijk ernaar uit om ulle avonturen mee te beleven!😘💪
  5. Unnie:
    Kopie terug verhaaltjes!
    Milouke is een survival 💪.
    De crocs verhaal 😂😂
    (dure) Kersen 😋😋😋miam miam en gratis nog wel, goe gedaan met de gepimpte vork.
    Gemeen van die dikke sandwich he, slim gezien van hun, chanceke dat er niks gestolen is!
  6. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Ook al is Laurens een vrouwenzot en zot van dansen, alert is hij wel. Gelukkig maar!
  7. Mir:
    10 juli 2023
    Hahaha die crocs!!! Gij zijdt toch nogal een model hè. Terwijl : crocs … hoe gemakkelijke schoenen zijn Da ni?!?!!

Zeg en de Laurens ziet er zo proper uit?
  8. Laurens & Woon:
    10 juli 2023
    Ja idd Crocs zijn zalig en heb al een lange reis mèt enkel Crocs gedaan met Laurens. Dus kan ik afvinken.
    Laurens proper?
    Op afstand ja inderdaad. Die broek heeft hij tijdens het rommelen boven gehaald die hij ooit in India op maat heeft laten maken. Past nog steeds perfecy. En het hemdje heeft hij van een vrouw gekregen die we, als we elkaar pas kenden, zijn gaan opzoeken in Frankrijk. Ze hadden elkaar zeker 20 jaar niet meer gezien of gehoord. Dat was de moeite.
    En voila dan heb je proper ogende Laurens 😄