Spanje - Een geluk bij een ongeluk

15 november 2016 - San Sebastián, Spanje

Zo 30 okt

Vlak voor het stadje Saint-Raphaëll, na Cannes was mobilhome-vriendelijker. Daar kon je uit seizoen vlak aan het strand staan. O dat was zo heerlijk. Het was een hete namiddag en de zee lonkte, we konden niet anders dan erin gaan. Een mineraalvolle zee, ik kon lekker drijven en Laurens spoelde me daarna af met zoet water.
Er was een vrouw compleet onder stress en ijverig op zoek naar een sigaret. Laurens heeft haar verder geholpen. An, een Parisienne die op een of andere manier op de vlucht was en vol stress en angst zat. Die moeten we helpen, dachten we en zo gezegd zo gedaan. De dag nadien heb ik haar een massage gegeven, dat heeft ze enorm geapprecieerd. Ik heb bij haar een bad mogen nemen, mmmm zo van genoten... onze aanwezigheid heeft haar enorm goed gedaan. Ze is heel gelovig en bid ook voor ons.
Onze route gaat vervolgens door de bergen, de ene haarspeldbocht na de andere.

Bergen kronkelwegen

Vrij 4 nov

Mooie roze flamingo's, witte wilde paarden, enkele witte reigers en heel uniek, een groep van meer dan 100 kraanvogels die een tussenstop hielden tijdens hun trektocht naar het zuiden. Dit zien we in het begin van het Nationaal Park 'De Camargue'.

Zo 6 nov

Na de Camargue, hebben we onze mobilhome kunnen parkeren aan de kust in het stadje La Grande Motte. Op het strand een beetje gespeeld met de metaaldetector, eerst door de duinen waar de muggen verscholen zitten tot er een sappig slachtoffer passeert, om dan genadeloos toe te slaan en ja hoor ze lusten wel chinees.
Al bij al toch een muntje gevonden, hip hip hoera voor dé eurocent.Laurens in mobilhome

Vandaag hebben we beslist om Lourdes en Dax nog te doen. Lourdes om heilig water op te sturen naar Emmy en Saint Paul Les Dax om Isabelle te bezoeken. Een vrouw die Laurens heeft leren kennen in Martinique, maar zo even bijna 30 jaar geleden.
Een beetje landinwaarts en we brengen deze nacht aan Zonsondergang Lac Salagoueen prachtig meer door, Lac Salagou. We zagen zojuist door onze verrekijkers, een otter of een bever, denken we, in het meer naar de kant zwemmen.

Ma 7 nov

Wat een koude nacht, tot 10gr in de mobilhome.
Wat we gisteren zagen zwemmen, was een reuzerat! Dit wist een lokale te vertellen, hier zijn geen otters of bevers.
Aan het meer is een mini dorpje, Meer Lac Salagou ruïne dorpjeeen ruïne zou je denken, maar neen er zijn toch 2 huizen bewoond en er is zelfs een gemeentehuis. Enkel 2 uurtjes open op maandag. Laurens is gaan informeren voor een huis, maar dat gaat niet zomaar. Ze willen tegengaan dat ze goedkoop kopen, renoveren en duur verkopen. Er wordt meer info opgestuurd naar mijn email.
Vandaag heeft Laurens zich goed geamuseerd met de metaaldetector. Zijn eerste vondst aan de mobilhome was nog de leukste. Een oud plaatje van de electriciteit, voor het gevaar aan te duiden. Aan de ruïne heeft hij nog kogels gevonden, oefenkogels en zoals steeds, veel rommel.

Meer Lac Salagou herfstLac Salagou

We rijden door, onze route gaat door de bergen en ze voorspellen 2 dagen regen, dat beloofd.

In een dorpje zien we een mogelijkheid om de watertank bij te vullen. Daar waar de boeren hun water halen voor hun beesten. Er ligt een dikke waterslang en het is nog maar de tweede keer dat Laurens water bijvult langs het gat in de zijkant (hij kreeg de stop niet open, vandaar). Het water komt er uit gespoten in een dikke straal waardoor er vanalle viezigheid in de tank terecht komt. Tja door die weg nooit te gebruiken, heeft de grote waterkracht ervoor gezorgd dat al het aangekoekte vuil in de dikke korte buis is los geraakt. Jakkes vies en anderzijds goed dat het eruit is. We laten al het overtollige vervuilde water af dat nog in de tank zat. Komt er toch zeker ni een ambetante boer wa zagen. Hij dacht dat we de wc loosden en beweerde dat het water dat we namen, hij er ook voor betaald. In de Ardennen is er ook zo'n systeem waar de boeren gratis water komen halen en natuurlijk is er altijd iemand die ervoor betaald, maar als je ziet bij ons in de Ardennen... de boeren komen met keteltjes van 5000 liter. Tegen dat ze ooit terug in de wei zijn, is er zeker 200 liter uitgeklets of vanwege lekken en wij hebben ochaarme 90 liter nodig.
Een moeilijke mens dus...

Later rijden we voorbij de ene na de andere kastanjeboom, de weg ligt er vol van, maar het is moeilijk te stoppen, zeker met zo'n loemp geval als de mobilhome. Maar het lukt hem en die avond hebben we voor de eerste keer de barbecue gebruikt. Kastanjes roosterenDeze had Laurens op straat gevonden in de ardennen, vlak voor we gingen vertrekken, tussen het groot vuil, nog nooit gebruikt, een compact geval, perfect om met de mobilhome mee te nemen.
Hoog in de bergen, in de gure koude wind, waren die van Nederland allemaal slecht seg, wat jammer. Deze hadden we in het park De Hoge Veluwe geraapt. Die we net geraapt hadden, waren perfect. Heerlijk en zoet!

Di 8 nov

Deze nacht was het maar 9 graden en heel de nacht hevige rukwinden en regen. We ontwaken, rijden door, hoger en hoger de bergen in. Het begint te sneeuwen en zelfs te hagelen en mist waar je bijna niet kunt doorkijken. Als straks maar geen wegen gesloten zijn, zoals vorig jaar, zegt Laurens nog.
Plots zien we vaag door de mist dat er iets niet klopt, auto's staan stil met hun vier pinkers op. We komen dichter en zien 2 vrachtwagens op hun zij. Oei accident op baan
Wat is er nu gebeurd?
Een vrachtwagen is uitgeschoven en lag dwars op de baan op zijn zijkant.Camion op z'n zij Hij kon niet uit zijn cabine, hij stond er recht in met zijn voeten op de ene deur en zijn hoofd bijna tegen de ander deur en kon er niet uit, hij was ochaarme te dik.Chauffeur klem En hij vond zijn gsm niet, kon niets doen dan het noodlot af te wachten.
Komt er een andere vrachtwagen aan, maar door de mist zag hij het veel te laat en knalt tegen de neerliggende vrachtwagen. Hij beland in de zijkant, half op zijn zij. Zijn cabine is door de knal goed beschadigd en hij was gewond, maar voelde niets.Camion in kant Is dit een goed teken of juist een slecht? De ambulance arriveert, daarna de politie en daarna de brandweer. We worden gevraagd om allen terug te keren en door te rijden. Er moet plaats worden gemaakt. De camion met de lading stenen rijd eerst, wij erachter, achter ons een camion met melk en daarachter nog enkele voertuigen. Er was ook een vrouw op weg naar een sollicitatie. Het was wel akelig om achter de open laadbak te rijden. Er moest maar eens een steen uit vallen, dat zou het volgende accident veroorzaken waar wij het slachtoffer van zouden zijn. Rijdt de eerste toch ni verkeerd zeker. Al bij al is het goed gekomen en kunnen we onze route voortzetten. Hopelijk komt het goed met de gewonde.

Cadeautje van de dag: 10 potjes kastanje-puree aan €0,68 per pot. Moet je weten dat we vorig jaar €5 voor een potje hebben betaald op een marktje. We hebben geluk gehad dat de kassier per pot een bon heeft gebruikt van €0,70 die eigenlijk bestemd was voor kastanje-yoghurt. Daar hebben we dan wel gebruik van gemaakt.

Do 10 nov

In Lourdes hebben we een nachtje overnacht. Het is regenachtig, al enkele dagen. Laurens heeft 2 maal een paraplu gerepareerd van oude vrouwtjes. Jezus is in de stad. We hebben een bus water naar Emmy opgestuurd, wel 5 liter met daarbij het engeltje dat we gekregen hadden van An, de Parisienne. Onze lege flessen zijn ook met dit water gevuld. De komende dagen drinken we heilige thee.
Je zou denken dat het duur zou zijn om iets te kopen in deze toeristische stad, maar neen, voor €35 000 heb je al een appartement.
Ik heb het verhaal gelezen over Bernadette, het jonge meisje dat op 13 jarige leeftijd de verschijning van Maria heeft gezien in de kleine grot in 1857. Ze heeft de verschijning wel 16 keer gezien. Bernadette kreeg de boodschap om aan de priester door te geven dat hier een kapel gebouwd moest worden om als bedevaartsoord te dienen. Ze werd 3 jaar ondervraagd door de politie en priesters en werd uiteindelijk als waarheid verklaard.
Er staat geen kapel, maar een grote kerk dat rond de grot is gebouwd. Voor de kerk kan je water aftappen aan verschillende kraantjes dat bronwater van de grot moet voorstellen. Volgens een oud vrouwtje is het ondertussen gewoon kraantjeswater, ze riekt de chloor erdoor.

Missie 2: Isabelle Battay vinden. Laurens heeft haar 27 jaar geleden in Martinique leren kennen. Zij had ooit een barbecue gegeven, iemand had een hert of zoiets doodgereden. Het feestje was in het huis van haar ouders waar ze toen nog woonde. Dus Laurens heeft haar laatst 26 jaar geleden nog gezien.

Zo 13 nov

Missie 'Finding Isabelle' geslaagd!Isabelle met kindjes & Laurens
We vinden uiteindelijk haar ouders in de straat die Laurens nog kende. Zij konden ons vertellen waar ze werkt en daar hebben we ze getroffen. Ze was aangenaam verrast en kon het niet geloven. Heeft een man en twee kindjes.
We hebben enkele dagen samen vertoefd. Ze had toevallig enkele dagen vrijaf door de feestdag. Wat een toeval. Het waren leuke dagen, ze woont aan een prachtige kust naast een groot bos, het grootste Pijnboombos van Europa.
Op het strand hebben we met de metaaldetector gespeeld. Metaaldetector strand kindjesWat Laurens al weken probeert te vinden, vind de kleine Amelie na 5 min. Een muntstuk van €2. Laurens vind enkel de rosse centimekes.
Hun gastvrijheid liet toe, ons de specialiteiten van de streek te laten proeven. Een ervan was de foie gras. Zeer lekker en dankbaar voor deze ervaring, want het zal uniek blijven. Het is veel te zielig wat deze schattige beestjes moeten ondergaan voor dit product te verkrijgen.
Onze bijeenkomst hebben we afgesloten met een ontspannend zwembad van verschillende baden met o.a. sauna en hammam. Plots werd een van de baden afgesloten. Waarom? Wat is er gebeurd? Een kleine heeft zijn grote behoefte gedaan... Ben ik blij dat we dat moment in de jacuzzi zaten of ik zou Laurens misschien hebben verdacht van deze smakelijke zet. Grapje Laurens, dit zou jij nooit doen natuurlijk...

Ma 14 nov

Deze ochtend rijden we Spanje binnen. We rijden de bergen in, na San Sebastian. En met naar beneden te gaan, vlak voor een haarspeldbocht, roept Laurens "Ik kan ni remmen, ik kan ni remmen!!" Hij rijdt de kant in en we komen tot stilstand vlak voor het einde. Geen remmen!Heel veel geluk gehad, wij hebben niets, maar de deur van de mobilhome is helemaal ingedeukt, door het raken van een stuk rots. Maar dit heeft ons daardoor wel afgeremd.
We wachten op de pechverhelping. Moeilijk uit te leggen waar we zijn als de baan geen naam heeft. Zelfs de boswachter weet geen naam of andere info en spreekt eveneens geen andere taal. We mogen diegene daarboven dankbaar zijn dat we zoveel geluk hebben gehad, zei hij.
Laurens baalt. Hij snapt het niet, want de remmen werken precies terug of toch niet. Raar. En jammer, maar zo kan de mobilhome niet meer verkocht worden. Maar het belangrijkste is, dat we beiden nog leven en niets hebben.

De takelwagen arriveerde ongeveer 2 uur nadat we gebeld hadden. Takelwagen yellow futurEen gele futuristisch geval, de man, een kleine Danny de Vito look alike, heeft ons zeer goed en voorzichtig getakeld en naar beneden door de smalle bochten, de péage op, gereden. Hij sprak geen engels of frans, maar uiteindelijk lukte het wel om de nodige informatie uit te wisselen. Hij zei ook dat we ongelooflijk veel geluk hebben gehad en dat het akelig moet geweest zijn. Yep idd, zeeeeer akelig, ik heb nog een tijdje na-gebibberd.
Met Laurens reizen, voel je ècht wel dat je leeft! Of kan je misschien zeggen...Woon zit er weer bij... Gelukkig is hij niet bijgelovig, maar hij geeft toe dat hij nog nooit zoveel autopech heeft gehad in zo'n korte tijd. Tja ik heb ook nog nooit zo vaak pech gehad en VAB moeten bellen.
We worden afgezet aan een garage, het is ondertussen na 16 uur. De mobilhome moet binnen die nacht, we kunnen er niet in blijven slapen. De Vab heeft een taxi geregeld en een hotel.
Na een tijdje, langer dan normaal arriveert een auto, een rijke klant dacht ik eerst. "Taxi?" Ja knikt de man. Helemaal geen taxi, maar een super de luxe bak!! De chauffeur met een enorme smile door het zien van onze mond die openvalt! Wow Laurens wordt helemaal wild, hij kan het niet geloven een Mercedes 350 amg!! Mercedes 300 amgDroomtaxi voor LaurensBlinkend zwart met alle opties erop en eraan. Een auto van wel €140 000! Het was het wachten waard, er waren geen taxi's meer, vandaar deze leuke uitzondering. De man zei dat deze auto wordt gebruikt voor popsterren. Bon Jovi, The Rolling Stones, Bruce Springsteen,... hebben hierin gezeten. Hij heeft ons alle opties laten zien èn gebruikt. Ongelooflijk! Wat hij allemaal op zijn scherm heeft laten zien, ni normaal. Dit heb ik nog nooit van gehoord, dat de zetels een soort druk uitoefent op je rug als je in een bocht gaat, zodat je niet van links naar rechts gaat. En wat een power, die druk die je voelt als hij optrekt, 260 pk.
Natuurlijk hebben we liever gehad dat het ongeluk niet gebeurd was, maar dit is toch een kleine mooie troost, voor Laurens vooral.
We worden afgezet aan een 3 sterren hotel. Standaard krijg je 1 nacht van Vab, maar wij krijgen er 2. Met ontbijt erin. Op de kamer is een bad met de nodige zeepjes enzo, dit is mijn mooie troost.
Deze ochtend hebben we lekker lang ontbeten, kan beter voor een 3 sterren hotel, maar we mogen zeker niet klagen. We konden het wel gebruiken, want gisteren hadden we niet veel gegeten.
We hebben wel beiden een klop gekregen van het voorval, zeker Laurens, hij is wat koortsig, ochaarme. Een dagje extra in het hotel is echt welkom. Dank u VAB, zeer tevreden zijn we van de service en opvolging. De garagekosten zijn helaas voor onze rekening. Laurens mocht het niet zelf doen van de verzekering. Tja je kunt niet alles hebben int leven he.