Spanje - Nog pech

18 november 2016

Wo 16 nov

We checken uit, natuurlijk had ik nog een badje genomen, wel 4 deze twee dagen.
We laten de receptionist bellen naar de garage voor de prijs en of alles in orde is. Hij vertelt meteen dat de pomp vervangen is, maar de auto niet remt zoals het zou moeten. Laurens denkt gelijk aan het feit dat er nog lucht in het systeem zit.
Om 11u staat de taxi er. Ons verblijf in het hotel bedraagt €211. Dat vinden we nu echt niet waard. Toch bedankt VAB dat we dit hebben gekregen.

In de garage aangekomen, merkt Laurens wat hij dus inderdaad had verwacht. Ze hebben wel een nieuwe pomp gestoken, maar niet ontlucht en ook geen nieuwe remvloeistof erin gedaan, maar oude vuile erbij gekapt. Terwijl er op de rekening ook nieuwe remvloeistof is aangerekent. Oeieoeioei Laurens, hij is in alle staten. Ik moet van hem direct naar de VAB bellen. Ik leg uit wat er is gebeurd en hij beweert dat de klant wel zelf zijn auto mag repareren en dat de garagekost wel degelijk voor ons zijn. De VAB heeft er niets mee te maken zegt hij en het enigste wat ik kan doen is een klacht mailen. Dat ga ik ook doen. Ik vind het heel belangrijk dat de klant goed wordt geïnformeerd en niet wordt afgewimpeld met de onozele zin "De garagist moet er ook aan verdienen". Het zou ons en de VAB zelfs veel besparen als we hadden geweten dat we het zelf mochten repareren.
Na lang gediscuteer en weigering van betaling, neemt de garagist een of ander electrisch metertje, steekt dit in de vloeistof en slaat oranje uit. Wat betekent: vloeistof vervangen. Moest dit nieuwe vloeistof zijn, zou dit groen uitslaan. Hij geeft toe dat hij de remvloeistof niet heeft vervangen en ze beslissen om samen het systeem te ontluchten. Dit doet de garagist echter zo haastig en niet efficient. Maar een deel en niet alle oude vloeistof heeft hij uitgelaten om dan een beetje nieuwe bij te gieten. Bij het losvijzen van de pomp, heeft hij geen voorzorgen genomen om de vloeistof op te vangen die uit de pomp vloeit. Daar remvloeistof hetzelfde effect heeft als verfstripper, vind Laurens dit een zeer ambetant voorval. Laurens besluit om te stoppen met het hele gedoe voor zijn stoppen echt doorslaan. Hij gaat het achteraf deftig met mij doen. Daar je voor deze klus echter met z'n tweeën voor nodig bent.
Laurens betaalt de rekening van €220 en we rijden verder.

Na enkele meters valt de auto volledig uit, niets meer. Zelfs de vier pinkers kunnen niet branden en dit midden op een drukke baan. We horen constant een raar geluid vlak onder het stuur. Laurens opereert zeer snel en vind de oorzaak, een slechte relais. Toevallig lag er in de mobilhome een reserve-relais. Wisselt deze en we rijden weer verder.
Sommige chauffeurs denken echt dat we debielen zijn en voor de leut ons midden op straat stil zetten. Als toerist even de Spanjaarden wa pesten ofwa?

De auto is helemaal niet ok. Bij het remmen horen we inderdaad een vreselijk krakend geluid. Aangezien we in de buurt zitten van allemaal garages en winkels met autobenodigdheden, parkeert Laurens een paar honderd meter verder. Hij sleutelt en merkt op dat de voorste remblok stuk is en zelfs volledig gebroken! Er is ook iets losgekomen. Misschien door het voorval in de bergen? Mobilhome kapoet

Laurens spreekt een lift-reparateur aan, hij heeft ook een mobilhome en leeft mee met ons voorval in de bergen en zegt ook dat we blij mogen zijn dat we hier nog staan. Hij geeft Laurens een tip om tape rond een sleutel te draaien om hem te laten passen, goed gezien. Hij schenkt hem ook nog twee bussen dat Laurens kan gebruiken tijdens de reparatie. Hij bied zelfs zijn hulp aan, maar dat is echt niet nodig.
Wat een lieve man.

Laurens gaat op zoek naar nieuwe remblokken voor de voorste remschijven. Is het wel juist sluitingstijd zeker, na drie uur gaat hij terug open (serieuze pauze nemen ze hier). Dan maar eerst iets eten.

De winkel gaat open, hij heeft geluk, ze hebben ze zelfs in huis. De kost is €100, maar Laurens heeft enkel €50 cash op zak en met de kaart kan je niet betalen. De verkoper maakt een nieuw factuur en rekent €50 aan. Laurens vind toch nog €5 en wil deze ook geven, maar krijgt ze terug. Laurens had zijn verhaal gedaan tijdens sluitingstijd en de verkoper vond het zo erg wat we hebben meegemaakt. Vandaar deze lieve geste? Maar Laurens kan echt wel het goede in een mens naar boven halen. Hij is zelf zo puur en sympathiek en geeft ook vaak iets weg, karma?
Toch een mooi cadeau. Bedankt.

Aan de slagLaurens vervangt de voorste remblokken. Als alles terug gemonteerd is en de auto terug op de grond staat, zijn we blij dat het gelukt is en we eindelijk verder kunnen. Dan ziet hij dat de twee voorste wielen, enorm scheef staan, gewoon belachelijk hoe ze naar binnen staan onderaan. Moest dit al een lange tijd zo zijn, dan zouden de banden ongelijkmatig afgesleten zijn. Dit is niet het geval. Zo kunnen we echt niet doorrijden. We moeten de nacht hier doorbrengen.
Nu is de vraag of de garagist hier iets mee te maken heeft of dat het door het voorval in de bergen komt.
Dit wordt morgen uitgezocht.

Do 17 nov

Nadat we s'morgensvroeg ontwaken, komt Laurens verdwaasd binnen. "Ik snap er nix van, maar de wielen staan terug recht!!" Zijn we echt wel wakker of dromen we nog? Heel raar, ik snap er nog minder van natuurlijk. Alleszins goed nieuws.
We rijden door, op weg naar de Rimor-mobilehome-winkel in Zaragosa, de enigste in heel Spanje.

Wat heel leuk is, is dat het hier goedkoop is om te tanken, dezelfde prijs als in Luxemburg. Hier is zelfs bio-diesel voor nog geen €0,70! Daar moeten we het fijne van weten. Zou leuk zijn als we dit mogen gebruiken in ons mobilhometje.

We worden tegen gehouden op de baan. Alcoholcontrole, op een doordeweekse dag om 1u s'middags. Je krijgt een zakje met een plastiek teutje in dat je zelf moet openscheuren en ook zelf in het apparaatje moet plaatsen. Daarna moet je ongeveer een tiental seconden in blazen tot je een tuut hoort. Je moet het plastiek dopje er zelf af halen en je krijgt het als souvenir. Helaas geen sleutelhanger.

We geraken ook uiteindelijk voor de eerste keer in een supermarkt in Spanje, wat we van plan waren drie dagen geleden, maar er nooit geraakt zijn daar onze remmen het begaven.
Laurens koopt donker bier in de supermarkt. Neen, niet voor op te drinken, maar om er een lekker stoofpotje van te maken. Mmmm, was dat smullen en wat een hitte in de mobilhome met de volle zon erop, tegen de 30 graden.

Mooie Spaans bergenEn daar gaan we weer, en route, door het mooie landschap met speciale rotsformaties. We genieten van het uitzicht.... oh mooi.... kijk daar!.... wow.... prachtig....
"KNETS" een steen op de vooruit! Tis ni waar he! Een vette ster midden in de ruit.
....don't worry......be happy....tuuuu tuu tututu turu turuturuuuu....
Een lange tijd hebben we stilzwijgend vooruit gestaard.

We komen aan in Zaragosa, de garage. Ze hebben nog nooit zo'n mobilhome gezien. Zo zijn er niet veel van gemaakt.
Voor de deur te repareren zou het ongeveer €2000 kosten, het onderste deel van de zijflank dat enkel maar plastiek is, kost maar even €500. En de binnenbak? Daar doet Laurens zelfs de moeite niet meer voor om de prijs te vragen. En de deur moet je er dan zelf uit halen en dan terug op zetten. Een kostelijke zaak dus en Spanje is dan goedkoper dan België. We laten het voorlopig zo, het gaat wel en die deur gebruikten we toch sowieso niet. Hij gaat de mobilhome ook niet meer verkopen, we vinden er wel iets op.

Hop naar ons volgende doel: Carglass.
We vragen aan iemand of hij hier in de buurt één weet zijn.
Ik geef hem de gps en hij tokkelt erop los, maar het lukt niet zo goed en zit constant te denken hoe die straat toch ook weer noemt. Dan zegt hij "Sorry, ik heb te veel wiet gesmoord, kan niet meer zo goed nadenken." Dat was wel grappig, want hij was sympathiek en deed echt wel zijn best, maar zijn ogen stonden kaduuk. Opeens komt er een vrouw naar buiten, roept een straatnaam en gaat terug naar binnen. Hij, tokkel tokkel tokkel en voila, wijlen weg.

Bij Carglass toegekomen, blijkt de ster vrij groot te zijn en daardoor een risico om ze te herstellen. €100 voor de herstelling, maar deze kan tijdens de procedure doorbarsten. Dan kost een nieuwe ruit tegen de €400.
Laurens twijfelt of we het gewoon zo laten. Misschien houd het nog wel even, misschien knalt er wel weer een steen op, wat bij ons zeker niet zou kunnen gebeuren....
We slapen er een nachtje over.

Vrij 18 nov

Na het ontwaken, we staan nog steeds voor Carglass, is Laurens te weten gekomen dat een ruit in België bij AMG Autoglas in Deurne, slechts €190 kost. Het kan ook geen kwaad dat de ruit eventueel zou doorbarsten, want de ruit bestaat uit twee lagen glas met een laag plastiek tussen. En gelukkig is de binnenste ruit nog heel. We laten het zo, plakken er enkel een stukje tape op en rijden verder, richting Madrid.

Op de autosnelweg zien we het ene na het andere leger-konvooi. Allemaal pantservoertuigen. Ik vind dit verdacht, is er iets gaande? En wij rijden dezelfde richting...?
Laurens vind dat ik weer overdrijf, dat ik een dramaqueen ben. Tja je zou voor minder, t'is dat we nooit iets voor hebben he?

We parkeren ons op een grote parking en eten iets. Het leger dacht juist hetzelfde. Alle voertuigen die we zagen, parkeren ook op deze parking. Indrukwekkend.

Leger onderwegLeger lunch