Koh Tao - Happy New Year 2018

1 januari 2018 - Koh Tao, Thailand

De laatste dagen van het jaar heeft het gegoten. Straten blankDe straten staan blank, verbanden rond de knieën van toeristen door het vallen met de scooter. Koh Tao staat gekend om zijn steile straten. Maar er is er eentje die er plezier in heeft.... Laurens jawel. Dan voelt hij zich geroepen om een douchke te nemen onder de afvoer van het dak (filmpje).Laurens regendouche
Als het even stopt met gieten is het tijd voor een ommetje. Maar al snel is de regenpauze voorbij en wordt de natte film hervat. Schuilen dan maar. Zo kom je dan vanalles te weten.
Van een jonge knaap die juist is toegekomen, dat hij op weg is naar het langste eindejaarsfeest op dit eiland in de bergen, een Trance festival die maar liefst 74 uur duurt. Niets voor ons dus, we houden het bij een Beachparty achter ons resort.
Van de vrouw van het crêpe-kraampje krijgen we een uitgebreid antwoord over waarom we hier soms vrouwen zien met een geel beschilderd gezicht, zo ook zij. Ze zijn geen Thai, maar Burma (Myanmar) vrouwen. De lichtgele stof is Thanaka, die vooral vrouwen en kinderen in hun gezicht smeren als bescherming tegen zonnebrand en als cosmetica.Thanaka pasta Burma vrouw
Thanaka wordt gemaakt van de schors van de Thanakaboom. De schors wordt op een steen tot poeder vermalen en vermengd met water tot een papje. Na het aanbrengen op het gezicht droogt de Thanaka uit tot een hard laagje. Deze vrouw had een klein potje van dit goedje bij zodat ze zich regelmatig kon insmeren. Op deze manier kan je meteen het onderscheid maken tussen Thai en Burma vrouwen.

Het is weer even gestopt, we wandelen verder en ooooooohhhh hoe schattig!Baby Piggy Een klein biggetje die wordt verwend met versnaperingen, maar eigenlijk liever nog melk wilt, te merken aan zijn snoeteke die heel de tijd tegen de vrouw haar hand drukt 'ikkie knorknor een tepel willen om aan te zuigen knor me-e-elk' en ja hoor het klein boeleke krijgt van de fles (film). Is dat niet om op te fretten? Hopelijk nemen ze dat hier niet letterlijk!

Laurens heeft weer zijn les 'Chocolade-truffels' boven gehaald. Deze keer een Thai patissier (vorig jaar Christel in Portugal en twee jaar daarvoor een patissier in Nepal). Het begint met het vallen van zijn oog op gebak tijdens het passeren. Hij proeft er enkele, geraakt met de kok aan de praat, geeft tips en voor we het weten staan we in de keuken... Hij is leergierig en gepassioneerd in zijn werk, dat zie je aan de fotos die hij ons liet zien. Al 8 jaar is dit zijn beroep en maakt zeer mooie zaken, heeft verschillende leermeesters gehad waaronder een Fransman. Hij liet ons zijn chocolade-creatie proeven,Brownie een brownie met cashewnoten afgewerkt met witte chocolade en pistach-schilfers. Lekker.
Na een goed uurtje is de les gedaan en ze zijn vrij goed gelukt ondanks de ingrediënten en omstandigheden. Chocolade-compound ipv echte goede chocolade, boter met veel te weinig vet, tropische warmte,... Allemaal knelpunten waar rekening mee moet worden gehouden, maar het lukt Laurens weeral om een plaat vol geslaagde truffels te toveren.Truffels Bravo Laurens!

De laatste dag van het jaar...
Na Kerstavond wou Laurens elke avond gaan feesten tot Nieuwjaar. Maar werd spijtig genoeg belet door een grote blaar die hij er heeft ingedanst door zijn over-enthousiasme. Hij heeft veel moeite gedaan om zijn voetje in orde te krijgen voor op Oudjaar weer een lap te kunnen geven.

De laatste dag van het jaar... wordt Laurens wakker en heeft pijn aan zijn linkervoorhoofd, aan de kruin. Zijn oog is daar ook dik en hij voelt zich niet echt lekker. Hij kan zich een beestje herinneren die nacht dat hij uit zijn haar heeft geklopt. Een spinnenbeet? Een raadsel.
Enkele uren later begint het daar op verschillende plekjes te etteren. Ten rade gaan bij een apotheek, die ons een zalfje meegeeft. Nog geen betering, maar Laurens heeft niet veel zin om naar een dokter te gaan op oudjaar en zeker niet tegen middernacht. Hoe lang gaan we niet binnen zitten?
Ik ben er toch niet gerust in en hij eigenlijk ook niet. We besluiten een dokter op te zoeken. Gelukkig zijn we de enigste ongelukkigen die op oudjaar bij een dokter op consultatie gaan en zijn er in een wip buiten. Hij geeft twee soorten pillen mee en wijlen weg.

We hebben al bij al toch een zeer leuke oudjaar gehad (filmpje). Een hapje gaan eten, was heerlijk, enorm gezellig aan't strand op leuke kussentjes. Strand lichtjesfestijnHet is oooveral suppper gezellig met nóg meer kleurrijke lichtjes en versieringen alom. Er wordt behendig met vuur gegooid door Thai-mannen. Een toestroom van toeristen die klaar zijn om te feesten. Het nieuwe jaar wordt ingehuldigd met vuurwerk, lichtspetters, borden met brandende letters (die daarvoor licht gaven door glow-in-the-dark-verf) met de boodschap 'Happy New Year'!Happy New Year! Het feest kan beginnen!!! De speciale verf die oplicht in black-light komt weer op alles en iedereen terecht.
Het leuke aan party's op het strand is vooral je bent buiten in de open lucht bij een perfecte temperatuur. Een zachte ondergrond onder je voeten, kabbelende golven, bijna volle maan wat een magische gloed geeft over de zee. Je kan van feestje naar feestje tijdens een strandwandeling zonder verplichtingen, geen bandjes, geen verplichte consumptie, geen vestiaire, geen buitenwippers, gewoon volledig vrij in het doen en laten. En er mag dan veel volk zijn, je kan kiezen om tussen de dansende massa te zitten of na enkele stappen op een rustig stukje strand even te bekomen. Zin in een nachtzwemmeke? Het kan allemaal. Er is ook genoeg attractie om naar te kijken, vuurshows, spelletjes,.. supermarkten dichtbij die dag en nacht open zijn, eetkraampjes met lekkers,...
Kortom het is helemaal perfect.
Toch alleszins als het beestje Laurens met rust had gelaten. Ondanks hij wat flets was en zich niet op en top voelde, heeft hij dapper het nieuwe jaar goed ingestapt! Deze keer zal hij gespaard blijven van een pijnlijke blaar.

De eerste dag van het nieuwe jaar...
Er is geen verbetering bij Laurens, integendeel, er zijn nieuwe spikkeltjes en kleine blaasjes te zien. Het is aan't uitbreiden. Heel zijn linkerbovenkant doet pijn.
We gaan naar het ziekenhuis. Het kleinste ziekenhuis ooit gezien. Als ze hem maar kunnen helpen. De dokter denkt te weten welk insect er in het spel zit. De Rove Beetle,Rove Beetle een zwart-oranje insect die gelijkt op een mier, maar het achterste deel is gevuld met gif en tijdens zijn slaap heeft Laurens waarschijnlijk het beestje per ongeluk geplet en is het gif vrijgekomen en meteen verspreidt. Zonder behandeling kan het aangetaste deel lelijk escaleren. Rode opgezwollen huid met ontstoken blaren. Die ochtend was er ook al iemand geweest met dezelfde symptomen.
Laurens moet antibiotica slikken en al de rest dat we hebben meegekregen (zalf en 2 soorten pillen) moet hij zo laten. Zijn blaartjes worden opengeprikt en ontsmet. Elke dag moet dit gebeuren.

Het is toch niet te geloven dat een insect van ochottekes 7mm zoveel schade kan aanrichten. Nog liever een slang in de kamer, die zie je tenminste.

...laten we hopen dat het deze keer wèl helpt...

1ste zonsondergang van't jaar

1. Mir:
    8 januari 2018
    Altijd lief zijn voor de beestjes he ...
    Veel beterschap!