Koh Tao - Kerst

27 december 2017 - Koh Tao, Thailand

Aanvoer goederen

De boten zijn toegekomen met de goederen o.a. groenten en fruit, ja zelfs kokosnoten worden geleverd van buitenaf. Eerst wordt de boot geledigd, waarna de goederen naar verkooppunten gaan waar Thai eindelijk hun aankopen kunnen doen en hun voorraden aanvullen.

Verkooppunt goederen

Het is een bedrijvigheid van vooral brommertjes die op en af rijden, mensen die heen en weer lopen met goedgevulde zakken, eetkraampjes die hun voorbereidingen beginnen,...

Het kleine eilandje Koh Tao is amper 3,4km breed en nog geen 8km lang. Er zijn maar 3 dorpjes en enkele baaikes die niet zo makkelijk te bereiken zijn.
In het zuiden ligt het dorpje Chalok Baan Kao. Is maar enkele kilometers stappen van de pier en goed bereikbaar. Het baaike daar noemt 'Shark bay' waar haaien kunnen gespot worden. Daar gaan we een kijkje nemen.

Onderweg zien we een klein aapje in een kooi en een ander die vastzit aan een touw. Een lokal houdt ze als huisdieren. We hebben ze verwend met longans (lychees met bruine schil) en ik heb als klimboom gefungeerd, want het touw is net te kort zodat het aapje niet in de boom kan, ochaarme. Zo'n lief aapje en graag spelen dat ie doet! (filmpje) Heel leuk en ó zo schattig, maar wel zielig dat het vasthangt.

AapjeAapje

De dag erna zijn we het aapje weer gepasseerd en was blij om ons terug te zien. Vooral voor de sappige vruchten die we speciaal voor hun bewaard hadden, maar ook voor de aandacht. Het aapje werd hoe langer hoe wilder en begon me overal te bijten, om te spelen weliswaar, maar ik denk dat ie gek werd door het touw en zijn vrijheid wou om eindeloos in de bomen te kunnen slingeren. Ze zagen er wel goed verzorgd uit en het werd goed proper gehouden door hun lieve bazin, maar is toch nog wel zielig.

Aan Shark Bay is het moeilijk om in zee te gaan. Deze tijd van't jaar komt het water vrij hoog, maar als er een stuk strand vrijkomt bij lager tij, is het zand heerlijk zacht. Nog nooit zo'n fijn zandstrand onder m'n voetjes gevoeld, fluweelzacht. Echt geweldig!

Chalok Baan Kao beach, Shark bay, zuid-Koh TaoPoederzand strand

Helaas is het water niet zo helder door het slechte weer de laatste weken. We zouden graag een snorkeltrip doen. Dan krijg je de kans om de beste snorkelplekken rond het eiland te verkennen. Maar dan moet het even meevallen met het weer zodat al het zand goed kan bezinken en het zeewater kristalhelder wordt.

Op dit eilandje ervaar je Thailand zoals je hoopte te verwachten.

Woon Sairee beachSairee Beach pano

Mooie idylische stranden, gemoedelijke sfeer door de kleine straatjes met gezellige zaakjes

Gezellige straatjes s'avonds

, geen hotelcomplexen of grote buildings. Grote delen van het eiland zijn nog ongerept. Het zijn nog maar de laatste tientallen jaren dat dit eiland meer en meer wordt bewoond en bezocht door toeristen.

Noordelijkste punt Sairee Beach

We gaan terug noordwaarts naar het grootste strand van Koh Tao, 'Sairee Beach'. Doordat dit strand aan de westkant gelegen is, kan je elke avond genieten van een dromerige zonsondergang.

Laurens Sairee Beach zonsondergangSairee Beach sunset

Die overgaat in sfeervolle kleurrijke belichte stukken strand waar de vele toeristen genieten van een cocktail of een biertje in leuke relax-zitjes.

Strand s'avonds verlicht

Hier is ook een rijger als vedette. De Grote Witte Rijger. Deze land steeds op dezelfde plek op deze palm. Hij zal al op duizenden foto's staan.

Beroemde rijger

Hij is gek op poseren.

Het is hier perfect... Een mooi strand met kokospalmen en Thaise longtailboats in talrijke kleuren.

Silk flower?

Een sfeervolle straat die langs het strand loopt waar ons resort middenin is gelegen. Op enkele stappen ben je in de warme zee. Hier blijven we tot na januari.

Kerst hebben we gevierd! Niet met eten, maar wel met feesten. Er waren enkele beachparty's waar Thai-mannen vuurshows gaven op het ritme van dansmuziek. Voor het spannend te houden gingen ze heel dicht bij de toeristen hun gelaat met hun brandende slingerstukken. En om het helemaal af te maken was het volledig ingekleed met Glow in the Dark attributen.

Vuurshows

Velen liepen met emmertjes (gevuld met whiskey of vodka en frisdrank, typerend voor de fullmoon-party) rond en al snel barste de sfeer helemaal los. De inhoud van de potten verf (ook glow in the dark) kwamen al snel op alles en iedereen terecht. Het hele schouwspel was een bewegende nachtschilderij. De nuchterste van iedereen was tevens de zotste van den hoop nl. Laurens. Hij stond meteen op het kleine podium alles te geven met jawel zijn mosquito-catcher (die toevallig ook licht gaf). Iedereen vond hem geweldig, ene geloofde niet dat hij nuchter was. Kan toch niet als je als enigste staat te dansen op het podium en blijft gaan terwijl de rest er nog moet inkomen. Hij kent Laurens duidelijk nog niet...
Om middernacht kregen we een 'Merry Christmas' in vuur en vlam.

Merry Christmas fire

(zie filmpje)

Een feestje op het strand is leuk zonder last van schoeisel, met je blote voeten in het zachte zand. Toch is het Laurens gelukt om een gigantische blaar te creëren. Een podium met zand op is helaas niet zo zacht als op het strand, precies schuurpapier. Hij kon het bekopen, twee dagen heeft hij niet kunnen stappen. Mijn spierpijn (van die krampachtige bootfase op weg naar hier) is daarentegen eindelijk weg.

Het is weer twee dagen non-stop aan't regenen. Zo kan de zee niet kristalhelder worden om te snorkelen. De monsoon hier is duidelijk verlengd.