Yukka in Helsinki

21 augustus 2023 - Helsinki, Finland

Zondag 20 aug '23

Vandaag hebben we met Yukka afgesproken in Helsinki. Laurens heeft Yukka in Gambia leren kennen, zes maand geleden.

We beginnen de dag met een koffie op zijn lievelingsplaats met zicht op de jachthaven voor we een rondleiding krijgen door de hoofdstad van Finland.

Meeting Yukka

We wandelen eerst de kustlijn af waar op een groot stuk geen zand te zien is, maar wel de typische rode granieten rotsen.

Wedstrijd zeilen versus relaxen

Op zee zien we veel zeilboten. Er is een wedstrijd aan de gang.

Al snel moet ik natuurlijk plassen. Hij leidt ons door een duur café-restaurant meteen naar de mooie toiletten.

Toiletbezoek

Laurens is verbaasd van de deuren bestaande uit berkenhout.

Toiletten berkenhout

Deze klasse-zaak heeft 3 verdiepen terrassen met ook sauna's. Op de bovenste verdieping hebben we een mooi uitzicht.

Woon & Laurens in Helsinki 2Woon & Laurens in Helsinki 1

Het volgende ronde houten gebouw is 'Löyly' wat letterlijk betekent: water op de kachel van de sauna gooien.

Löyly resto-sauna

Het is een restaurant met sauna's, waar de klanten in de zee kunnen afkoelen door een ladder af te gaan.

Studenten hebben een vissershut kleurrijk versierd dat meteen opvalt als we het passeren.

Visserijhut

Voor Yukka nieuw, ziet het ook maar pas voor de eerste keer, is dit kunstwerk 'The List' van Tiina Raitanen.

'The List' by Tiina Raitanen

De achterkant kan dienst doen als het spiegelpaleis.

'The List' by Tiina Raitanen, mirror'The List' by Tiina Raitanen, we mirror

Dit kunstwerk staat voor het gebouw ECHA (European Chemicals Agency).

ECHA European Chemicals Agency

Het zet zich in voor het veilig gebruik van chemische stoffen die van belang zijn voor de volksgezondheid en het milieu.

Voor een geweldig uitzicht over Helsinki heeft Yukka een subliem idee, het hotel Torni.

Torni Hotel

Op het dak kunnen we de stad van bovenuit aanschouwen.

View roof Torni Hotel 3View roof Torni Hotel 2View roof Torni Hotel 1

Wat dit hotel ook kan aanbieden is een toilet met een even fantastisch uitzicht!

Torni Hotel WC view

Wij staan verbaasd voor het grote raam te kijken.

Uitzicht WC Torni HotelTorni Hotel WC uitzicht

Wat Ironman Laurens dan meteen opvalt is het dak dat volledig uit koper bestaat.

Dak volledig koper

Ik stuur de mannen naar buiten om het toilet écht uit te proberen, hoog in de lucht. Dan merk ik tijdens het gebruik van de lavabo de Rituals-producten.

Torni Hotel WC Rituals

Zeep en bodylotion. Tof tof! Natuurlijk verwen ik mijn body met de lekker-ruikende-lotion en wandel als een frisse lotusbloem naar buiten. Luxe!!

Heb je al eens van een stilte kapel gehoord? Ssssht. Deze heeft zelfs geen ramen.

Kamppi Chapel (Stilte Kapel)

De 'Kamppi Chapel'.

Het kunstmuseum Amos Anderson is een kunstwerk op zich.

Amos Anderson Kunstmuseum

Met zijn beroemde 1930s Helsinki Architectuur 'Two Doors One step'.

1930s Helsinki Archtitecture 'Two Doors One Step'

Dan zegt Yukka "Hier is het Moomin- winkeltje" en is zeer hard verbaasd dat wij Moomin niet kennen.

Moomin vitrine

Het zou wereldberoemd zijn en zeer geliefd in Azië en vooral bij Japanners. Kent iemand dit grappig tekenfiguurtje?

Moomin

Lijkt op een nijlpaard, maar is het niet.

Het middelpunt van Helsinki steken we door over dit groot kruispunt.

Kruispunt middelpunt Helsinki

Waarna we op het centraal station lopen.

Centraal Station Helsinki

Binnen hangen grote lusters aan de hoge plafonds.

Ingang Station

We lopen er helemaal door en eens buiten zien we een kraan met wat daar aan hangen?

Dinner in the Sky

'Diner in the Sky', in veel landen al populair.

Helsinki, de hoofdstad van Finland. Finland, het land van de sauna's, wil ook uitpakken zoals 'Diner in the Sky' dus hebben ze 'Sauna in the sky'. Eén van de cabines op het 'Sky Wheel' is een sauna voor 4 personen. Het donker houten hokje helemaal bovenaan.

Één sauna cabin op 'Sky Wheel'

Voorgeschoteld in Helsinki.... wc, diner en sauna... in de sky, waarom niet?

Even een stukje natuur door het Esplanadi-park over de begane grond.

Esplanadi-park

Op een van de vele banken nemen we een korte pauze.

Helsinki heeft zoveel grandioze restaurants. Een ervan is 'Kappeli' met reuzachtige ramen en stralende lusters.

Restaurant 'Kappeli'

Hier zijn we eveneens de toilet-bezoekers.
Voor diegenen met een kleine blaas als ik, is Helsinki heel praktisch wat betreft dit euveltje en je kan ook meteen de chique sfeer opsnuiven zonder de rijke consument uit te hangen. Perfect voor ons dus.

Als het weer meevalt met een stralende zon zoals vandaag, kan je van de buitenlucht genieten met een plons in een van de zwembaden die bovenop de zee zijn gebouwd. Deze zaak heeft natuurlijk ook een sauna.

Allas Sea Pool

De Allas Sea Pool zijn omgeven door terrassen op verschillende hoogtes. Met 1500 zitplaatsen is Allas Sea Pool het grootste terras van Helsinki.

Zwembad

We denken dat het ooit in Parijs is ontstaan en van daaruit naar de rest van de wereld is voort gevloeid ...

Zoveel slotjes brug

de kleine hangslotjes op bruggen.

Ziezo, het was een interessante rondleiding met heel veel dank aan Yukka. Op een zonnige zondag waardoor het overal gratis parkeren is, misschien ooit 'Parkeren in the Sky'?
Onze Jimny is klein ok, maar dat wil niet zeggen dat we ietsie-minie plaats nodig hebben om eruit te rijden.

Jimny ingesloten

Oef de eigenaar van de blauwe auto rijdt weg en zo wij ook. Dag Yukka! Tot de volgende keer!

By by Jukka!

Onderweg naar de ferry-terminal zien we iets dat lijkt op ons Brussels icoon, maar véél groter.

Bad bad Boy

'Bad Bad Boy'.
Ons Mannekenpis is dan wel in proportie met de grootte van ons land nietwaar? Of kunnen we zeggen dat we een bescheiden volk zijn?

Ons autotje is ook in proportie waar we staan aan te schuiven voor de grote ferry naar Tallinn in Estland die zou vertrekken om 21u40. Een uur op voorhand is aangeraden er te zijn en een ticket kan bij het doorrijden aan het loket gekocht worden. 58 euro voor ons, kleinste voertuig met 2 personen.

Op de ferry zijn meteen, alles wat kan dienen om op te slapen, ingenomen. Laurens heeft daar een oplossing voor op de gang ergens in een hoekje.

Laurens ligt ergens in een hoekje

Hij kan toch óveral slapen, de gelukzak. Zie nu, net een gestraft babytje.

Laurens kan óveral slapen

Ik kies voor optie stoel met een stekker om op te laden waar ik goed zicht heb op ons verdoken slaapmarmot. Grappig om te zien dat voorbijgangers even stil staan om op Laurens te gapen, alsof hij een toeristische attractie is. Tja als je van Helsinki komt...

We hebben een geweldige tijd in Finland beleefd dat we vooral te danken hebben aan Jukka & Laura, Maria en tenslotte Yukka.

Na 2,5 uur meren we aan in Tallinn en verdwalend op zoek naar ons dek waar de auto staat, vinden we de sauna van de veerboot. Natuurlijk! En oh zo jammer dat we het te laat hebben ontdekt. By by Finland sauna-land.

We rijden eraf waar we wat verder aan de haven onze eerste Estlandse nacht doorbrengen. Enkel Laurens heeft het land van de dromen bereikt. Mijn gps was stuk.

1. Eva:
    21 augustus 2023
    haha😂naar buiten wandelen als een frisse lotusbloem.
    Laurens waart gij ni gebroken van op die harde vloer te liggen?
    Amaai sauna in the Skype ik zou daar direct claustrofobisch in worden het gedacht da ik daar dan ni direct uit zou kunnen.
  2. Laurens & Woon:
    21 augustus 2023
    Laurens was belange niet gebroken, ben ik toch jaloers op. Ik daarentegen had het ook eerst geprobeerd ernaast te liggen, maar het deed teveel pijn.
    Claustrofobisch in de sauna, ja eigenlijk! Eens erin, kunde er ni meer uit, hadden we zelfs nog ni aan gedacht!
  3. Oempe:
    23 augustus 2023
    Altijd leuk én handig om een rondleiding te krijgen van ne local :-). Die sauna in de lucht ... speciaal LOL.
  4. Laurens & Woon:
    23 augustus 2023
    Amaai ni! Suuuuper handig! 😆
  5. Patrick & Hilda:
    24 augustus 2023
    Als we het goed voor hebben groeien er daar veel berken, licht hout en toch stevig.
    Toch wel mooie plaatsen in Helsinki die jullie met die Yukka hebben bezocht, zo te zien was het prachtig weer in Helsinki. Het lijkt mij ook een dure stad of vergissen wij ons ?
    Jullie verhalen lezen als een promotie voor een reisagentschap. Proficiat !
    Er kruipt daar toch wel veel tijd in denken wij. Groetjes,
  6. Laurens & Woon:
    25 augustus 2023
    Dag Patrick en Hilda,
    In Scandinavië groeien inderdaad veel berken. Geweldig hout voor o.a. de sauna. De schors brandt super, ideaal voor aanmaakhout en er blijft bijna geen asse over.
    Het zonnetje brandde sterk in Helsinki en is niet veel duurder als in België. Natuurlijk zijn er superdure etablissementen, zo ook in België.
    Het schrijven van de blog en het verwerken van het beeldmateriaal houd mij tot in de vroege uurtjes bezig...
    Groetjes
  7. Laurens & Woon: