Arctic Circle

22 juli 2023 - Rognan, Noorwegen

Vrijdag 21 juli '23

Wakker worden in de gietende regen, maar niets dat we niet aankunnen. Het lukt ons zelfs om de auto te transformeren van bed naar gewoon auto zònder uit te stappen. Dus met ons beiden er nog in. We spelen precies het spel Twister.

Gisteren zei Laurens nog "Tjiens we hebben nog geen enkele andere Jimny gezien." En moet dat nu lukken dat er eentje wat verder staat dan waar wij de nacht hebben doorgebracht. Weliswaar met een daktent. Laurens parkeert de auto ervoor en wilt er absoluut een babbeltje mee doen. Ondertussen eten we ons ontbijt in de auto. De man komt uit zijn daktent, doet snel zijn regenjas aan om een tentstok goed te zetten. Natuurlijk springt Laurens er meteen uit en daar staan ze beiden in de regen.

Eerste Jimny die we tegenkomen

Ik gooi snel zijn regenjas, want hij is toch echt een kip zonder kop soms. Ik heb toch een beetje te doen met de man, hij wou waarschijnlijk gewoon snel zijn stok goed zetten om meteen terug in zijn droge daktent te kruipen warm bij zijn vrouwtje. Maar dan staat er een over-enthousiaste Laurens hem duizend en één vragen te stellen. De man is super vriendelijk en niet lang erna rijden we verder. Ze zijn ook op weg naar de Noordkaap.

Hoe ver is het nog naar de Noordkaap? Narvik ligt 700 km ten zuiden van de Noordkaap en wij moeten zelf nog hoeveel kilometer rijden tot Narvik?

The Number of the Beast

The Number of the Beast.

Op een parking langs de weg verwacht je vuilbakken, als het meevalt tafels en in het beste geval een toilet. Maar hier kan je zelfs uw ogen testen.

Oogtest op een parking langs de weg

Daar moet je enkel 10 meter van het bord staan en proberen de lettertjes te lezen zoals we allen wel kennen. Laurens zijn ogen zijn perfect. Ik daarentegen zonder lenzen sowieso een nul, maar zelfs met mijn lenzen in, kan ik niet aan hem tippen.

We komen aan op de noordpoolcirkel.

Noordpoolcirkel

En wie staat hier ook?

2 Jimny's aan de noordpoolcirkel

Deze poolcirkel loopt over Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, Alaska, Canada, Groenland en IJsland. Ten noorden van deze virtuele cirkel gaat de zon niet meer onder voor een bepaalde tijd. Dan zie je de middernachtzon. Hoe meer naar het Noorden hoe meer nachten dat het licht blijft.
We staan op 692 meter boven de zeespiegel en dat merk je aan de koude mist met sneeuw op de achtergrond.

692 meter hoog aan de Arctic Circle

Iedereen loopt hier bij 11 graden vrij goed ingepakt rond, vaak in donsjasjes en Laurens? In een t-shirt.
Van dit punt is het exact 70 uren rijden tot thuis of ongeveer 3500 kilometer.

Nu is het op weg naar de Noordkaap dus altijd licht. Onderweg koken we nog iets klein tegen de late avond, bijna 23u en is het nog goed licht (zie filmpje).

Op dit eigenste moment is het bijna 1 uur s'nachts en nog steeds licht zoals je ziet vanuit de auto.

Na middernacht en nog licht

Echt raar.

Ik zal maar proberen te slapen, dat belooft...
Dat gaat dus niet. Ik maak nog een wandelingetje midden in de nacht in klaarlichte dag.

Wandeling midden in de nacht

Mijn eerste nachtwandeling onder de middernachtzon.

Zeer bizar.

1. Belmans:
    22 juli 2023
    Geweldig Won, hoe je ons echt meeneemt in jullie reisverhaal. Ik geniet er enorm van....
  2. Laurens & Woon:
    🤗🤗😘
  3. Oempe:
    22 juli 2023
    Amai, serieus wat km's achter de rug én nog te gaan! Raar wel om alleen nog maar daglicht te zien. Ik zou niet weten hoe mijn koppeke droom zou reageren ;). Hopelijk snel terug beter weer!
  4. Laurens & Woon:
    23 juli 2023
    Heel heel bizar, precies een groot stuk weggeknipt, doet echt wel iets met brein.
    Beter weer is op ons pad beland 😆
  5. Eva:
    22 juli 2023
    Moet echt een eel raar gevoel zijn zo altijd licht .

Hoe groot is de kans😃 ne Jimny tegenkomen die dan ook nog op weg is nr de Noordkaap.
  6. Laurens & Woon:
    23 juli 2023
    Heel raar er klopt echt iets niet, wel heel plezant. En de natuur? Die moet er toch echt ni aanuit kunnen.
    Die Jimny, grappig is wij hebben alles simpel en zelf bijna gratis alles omgetoverd. Die andere daarentegen alles erop en eraan tip top in orde, waarschijnlijk veel euro's tegenaan gesmeten.