Dansende bloedzuiger

21 juli 2023 - Sneisen, Noorwegen

Donderdag 20 juli '23

Wakker worden met een zonnetje aan een mooi meer op een leuke plek en ik denk meteen.

Zonnige ochtend

Een meer is zoet water en de zon schijnt, zou ik erin gaan? Me lekker verfrissen. Eens uit de auto is het toch nog vrij kil. Een koppel Oostenrijkers die wat verder de nacht hebben doorgebracht doen wat ik denk. Ze gaan er helemaal in. Ze beweren dat het water zalig is en tot nu toe het warmste van al de keren dat ze tijdens hun reis het water zijn ingegaan. Ok dat geeft me een beetje meer moed. Ik laat het even bezinken terwijl we de auto helemaal uitschudden, onze kleren een spoeling geven zodat ik toch al contact heb gehad met het water. Alles laten we drogen op de rotsen.

Met blote voeten ga ik langs de kant er zeer voorzichtig in, want de stenen zijn spekglad door de groene aanslag.

Spekglad om in te gaan

Toch schuif ik uit, ben gelukkig niet gevallen, maar heb me wel zeer gedaan. Laurens geeft me de tip om kousen aan te doen en dat helpt. Oooh wat is het koud!

Mezelf verfrissen

Er volledig ingaan is geen optie, maar zo kan ik me toch al vrij goed helemaal verfrissen. Na een herboren gevoel tuur ik langs de kant het water in en wat zie ik!!??!!??

Bloedzuiger

Een bloedzuiger!!! En wat voor een! Een joekel, zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Dan zie ik de een na de andere! Het zit hier vol! (zie film) Nog andere rare beestjes zie ik rondkruipen.
Er plakt gelukkig niets op mijn lichaam. Ik ben blij dat ik verfrist ben door onwetend het water in te gaan. No way dat ik er anders zou instappen. Laurens ging er misschien later nog in gaan, maar trekt zijn woorden meteen in na onze vaststelling.
We vangen er eentje in een bokaal en Laurens gaat er meteen mee naar de Oostenrijkers. Ze hebben zoiets nog nooit gezien en meteen controleren ze zichzelf van kop tot teen. Ze zijn in orde.

Terwijl onze kleren drogen heeft Laurens toch nog enkele leeggoed-blikjes gevonden. De eerste in Noorwegen. In de vroege namiddag nemen we afscheid van de reuze-bloedzuigers.

Noorwegen heeft prachtige natuur zoals we al weten, maar als er een omleiding is zoals we vandaag zijn tegen gekomen, omdat er een klein stukje van de snelweg is afgesloten? Dan moet je pas rondrijden. Al snel zijn er 100 km extra bijgekomen.

Wel is het heel de dag droog gebleven, geen nattigheid meer. Dat is ook eens leuk.

Zonnige dag

Onze eerste mooie zonnige dag in Noorwegen, daar hoort een zalmpje bij. Diepgevrozen vinden we ze aan een zeer goede prijs. We laten ze ontdooien terwijl we rustig verder rijden. We stoppen waar tafels staan en kunnen eindelijk in de buitenlucht rustig iets klaarmaken, zonder de stress van 'snel want het kan elk moment terug regenen' of toch in de regen te eindigen.
De mootjes zijn op het vel gebakken en garen rustig na. Komt er iemand in een BMW op rijden met een raar geluid. Laurens spreekt deze aan met "Your car makes a funny noise when you turn" en ze zijn vertrokken terwijl ik rustig mijn zalmpje oppeuzel met een live auto-documentaire voor mijn neus. De man wist al van dat raar geluid, maar had er niet meer aan gedacht. Ze hebben samen vrij snel het probleem gevonden. Aan de rechtervoorkant was er een stofkap van de remschijf losgekomen.

Laurens de reddende engel

Hij was Laurens dankbaar ten eerste om hem er doen aan te herinneren en ten tweede dat hij nu het probleem weet. Morgen gaat hij naar de garage.

1. Unnie:
    21 juli 2023
    Aaaarrgh jakkie bloedzuigers😱 amaai ik zou serieus vluchten uit da water, chanceke weeral da er geen op jou gekropen zijn he
    Wat diene kerel voor heeft, hebben we ook voorgehad vooraan rechts
  2. Eva:
    21 juli 2023
    Toevallig heb ik juist een aflevering gezien over bloedzuigers, in Freek’s jungla school:
    bloedzuigers zijn volledig ongevaarlijk alleen als ge die bruusk van uw lijf trekt zoals ze in de filmen doen, dan kotsen. ze als het ware hun hele maaginhoud uit in uw lichaam.
    Dus ofwel late die gewoon drinken zegtem ( ze doen geen kwaad en volgen gewoon hun instinct moeten ook eten) ofwel haalt ge ze eraf maar dan wel voorzichtig op deze manier :
    als ik het goed begrepen heb zuigen ze. hun vaccum met hun poepeke en met hun mondje waarmee ze ook door de huid bijten, da voelde ni want die spuiten eerst een verdovingsmiddel in, dus het losmaken :
    Eerst het poepje door met uwen nagel eronder te zetten en het vaccum te doorbreken en met het mondje hetzelfde .
  3. Laurens & Woon:
    21 juli 2023
    Ja klopt heb er ook documentaires over gezien en gelezen. Het kunnen zeer nuttige diertjes zijn als je weet hoe ermee om te gaan. Maar eerlijk gezegd daar aan het water had ik niet de moed om het uit te testen en blij dat ze niet op mij zaten. Moest dat wel het geval zijn is een goede manier ook om ze eraf te halen d.m.v. een aansteker. Niet echt verbranden, maar laten verschieten en dan laten ze meteen los op de veiligste manier. Tenzij geen aansteker bij de hand, dan is lossteken zoals jij vernoemt idd beste, maar als ni goe gedaan, kan er altijd een tandje achterblijven ofzo en dan kan het wondje onsteken. Laurens had er in Nepal een 30-tal op zijn lijf en was toen met een vrouw die tussen haar benen volzat. Ze is op het toilet hysterisch beginnen gillen en Laurens had dan met een aansteker die bij hem en haar zo verwijderd en haar vooral gerustgesteld dat geen kwaad kan. Maar na het afhalen blijft ewa nabloeden door bloedverdunner dat beestje gebruikt. Ik zou toch ook serieus verschieten als ik merk dat er veel tussen mijn benen zitten of elders en uiteindelijk blij zijn als ze eraf zijn. Wetende ook dat geen kwaad kan.