Western Explorer

12 februari 2026 - Trial Harbour, Australië

Dinsdag 10 feb

Heerlijk rustige nacht, wel frisjes in de bergen. Een ontbijtje met een echte warme koffie kan dan wel goed doen. We bollen terug een stukje door het Sumac Forest. 

Sumac ForestSumac Forest

We komen aan de 'Kanunnah Bridge', een van de zovele 'Creeks' waar we overgaan. 

Frankland River BridgeFrankland River Bridge

Op het T-stuk waar we naar links gaan, zuidwaarts, staan enkele borden.

Eerst kan je voor de afstand kiezen tussen kilometers, wat wij gewoon zijn, maar ook in uren. 

Afstand in kilometers

Afstand in uren

In Corinna zouden we een ferry moeten nemen? Soit zien we dan wel.

Info overzet Corinna

Nog enkele waarschuwingsborden.

Hier begint de gravel

No Mobile Phone Service on Western Exporer

Ok geen gsm-bereik, merken we wel vaker in de bergen, maar om daar speciaal een bordje voor te plaatsen?

Warning! Gravel Road / Surface Conditions change often

Ja ok gravel-wegen, dat hebben we ook al vaker tegengekomen. Wat nog?

Fire Damaged Area / Drive with Care

Ok dat was het dan, niet echt iets alarmerend, nog ontwetend dat we 100 kilometer over gravelwegen gaan hobbelen, schuiven, bouncen,... zonder een levende ziel te bespeuren... zonder iets of wat bereik...

Vooral genieten van de omgeving. In Tasmanië heb je bijna altijd prijs dat er ergens op de achtergrond wel een berg verschijnt.

Gravel road.

Arthur-Pieman Conservation Area

Na een half uurtje ploeteren door het zand. Steil naar boven, beiden goed naar voor leunen, zoveel mogelijk gewicht naar voor, dat helpt om de steilste/langdurigste stukken door te raken. Schuivend stijl omhoog en stilvallen is ook effectief vallen. Dat is ploeteren voor Laurens om steeds gefocust te zijn, de juiste balans, versnelling, draai,... heel vermoeiend, zeker spannend op de stukken vol met putten of bulten. Als ik dan volledig ontspannen achterop zit, totaal geen besef van wat er komt, omdat ik geniet van het uitzicht en dan ineens Baf Knal de lucht in en in een snip Poef terug geknald. Ma dat doet pijn hoor!! Dus moet ik voorzien zijn voor dit en liefst cònstant àlle spieren van mijn billen en benen opspannen. Mijn zelfgemaakte stootkussens vormen. En bij steil naar beneden, kuiten maximum opspannen of ik val met al mijn gewicht op Laurens en die heeft het al zo moeilijk. Dus gravel, offroad met banden voor asfalt, is ploeteren, onze sport, zo zie ik het dan. Na een halfuur nemen we een pauze. Hier zou ergens het 'Balfour Historical Township' liggen. Een oude kopermijnstad die in 1910 floreerde, maar ten onderging door een tyfusuitbraak in 1912 waardoor het de jaren erna stilletjesaan is omgetoverd tot een spookstad. Bij aankomst vragen we ons af of dit het is?  (Video)

Belfour Historical Township

Niet veel stad meer aan, wel een verlaten sfeer, als je het gekliefd hout niet meetelt. Dat is waarschijnlijk bedoelt voor het open houten hok, dat de sfeer van deze plaats symboliseert.

Balfour Historical TownshipBalfour Historical Township

Balfour Historical Township

Er lag enorm veel stof overal binnen, wat de oude sfeer werkelijk weergeeft. Toch wordt deze plaats gebruikt of is voor iedereen beschikbaar? Lokale vrienden die hier samenkomen? Een gevulde Beer Fridge.

Balfour Historical Township

Beer Fridge

Buiten ligt er een stapel hout.

Berg hout voor het houten hok

Zal voor deze brandhaard dienen, maar er is toch precies wat mis met de luchtafvoer..

Balfour Historical Township

Balfour Historical Township

Leuk allemaal, veel oude spulletjes, foto's,...

We zetten onze route verder op nog meer gravel en losse steentjes. Onwetend dat deze rit bijna drie uren in beslag zal nemen!! Hard, maar de ongelooflijk prachtige Tasmaanse natuur neemt absoluut de bovenhand. Heel de tijd rijden we over de Arthur-Pieman-Road of de Western-Explorer, is een route door de ruige wildernis van Noordwest-Tasmanië.

Arthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation Area

Van gravel naar asfalt

Plots gaat de gravel over op asfast en ontspant ons lichaam instant. Oef! Even relaxen... om na nog geen kilometer terug over te gaan op gravel. Dedju alweer! Wat een valse hoop! En zo enkele keren, stukje asvalt, lange gravel, asfalt, gravel.... dat is toch pesten. Maar goed, telkens enkele minuten op adem komen, zullen we maar denken. En daar gaan we weer. Auwtsh opspan opspann strumph 'Ooh Mooi!' Auw.... 'Prachtig!...

Arthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation Area

Arthur-Pieman Conservation Area

En we wanen ons weer tussen de lekker geurende eucalyptusbomen.

Arthur-Pieman Conservation Area

Door het volgende komt dit bord weer in mijn gedachten.

Fire Damaged Area / Drive with Care

Arthur-Pieman Conservation AreaArthur-Pieman Conservation Area

Arthur-Pieman Conservation Area

Het is duidelijk vrij recent gebeurd, aan de grijze assen te zien die nog met een dikke laag op de grond ligt. 

Dan gaan we weer over naar de pure schoonheid van het appel-eilandje. (video's)

Arthur-Pieman Reserve AreaArthur-Pieman Reserve AreaArthur-Pieman Reserve AreaArthur-Pieman Reserve Area

Arthur-Pieman Reserve Area

We komen aan het eind van deze gravel-road, hebben het gehaald! 

Bijna terug in de bewoonde wereld

Nog een stukje naar Corinna, de laatste loodjes (video). Een meevaller dat we zelden een ander voertuig zagen. Goed ook, want als ze ons passeren, dan is het even een stofwolk. 

In Corinna moeten we inderdaad het water over. 

Infokaart rivier oversteken

Nog info met overzet rivier over

Voor 15 dollar brengt de jongeman ons met zijn overzetje de rivier over. We zijn de enigsten erop.

Kort stukje naar de overkant

De enigste erop, achter ons het verleden

Ook al duurt het enkele minuutjes, het zicht is alweer oogverblindend. 

Wat een zicht tijdens de korte overzet

Wat een zicht tijdens de korte overzet

In een wip zijn we er en kunnen weer verder. Oef het is een asfaltweg.

Aangekomen

Bernafai ridge conservation area

En ja lap aan de overkant spelen ze ook dat spelletje. We gaan dus weer snel over op gravel.

Bernafai ridge conservation area

Normaal gezien zoekt Laurens altijd offroad-wegen op, is zijn favoriet, maar met deze banden is het andere koek. 

Oef weer asfalt. Oei hier heeft het vuur, vrij recent, precies ook lelijk gedaan. 

Bernafai ridge conservation areaBernafai ridge conservation areaBernafai ridge conservation areaBernafai ridge conservation areaBernafai ridge conservation areaBernafai ridge conservation area

In Zeehan komen we toe. Deze rit door de ruige ongerepte natuur voelt ook avontuurlijker door de ellenlange gravelwegen. Enorm vermoeiend, spannend en zijn geen enkele keer gevallen, maar vooral zó zóo Zóóo MOOI!! Was uitdagender dan de Nullarbor. Niks bereik op de gsm, puur natuur met maar amper drie voorbijgangers. Maar een beetje water, waren er totaal niet op voorzien en toch ging het zonder kleerscheuren.

Waar we wel heel veel geluk mee hebben gehad, is het weer. Waarom zien de heuvels waar we zijn door gesemmeld zo prachtig groen uit en niet uitgedroogt? Omdat het hier natuurlijk goed regent. En dan zou het pas een feest zijn. Diepe modderplassen, slippen, gegarandeert vallen met de steilte en steentjes. Niet meer boven geraken, geen gsm-bereik,... We hebben dus veel geluk gehad, want wisten totaal het weerbericht niet. Achteraf ook ontdekt dat het water op sommige plekken tot 2 meter hoog kan zijn, waar we met onze Honda er absoluut niet zou door kunnen.  Als we dit een dag later hadden gedaan, hadden we dus prijs. Gietende regen de dag erna, non stop...

Er zou een mooie kampeerplaats zijn aan het strand Trial Harbour. Dat is nog 20 kilometer naar het westen tot aan de kust en het is een gravelweg. Och we hebben net meer dan 100 km doorstaan, dan kan dit er wel bij zeker? De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het zal zeker de moeite zijn, prachtig hoop ik. Daar gaan we (video).

Kust in de verteKomen bijna aan de kust aan, waar we kunnen overnachten

Toegekomen zien we eerst auto's hier en daar in de kant.

Hier en daar auto's in de kant

De kampplaats zelf is eigenlijk een parkeerplek, niet groot, die al goed gevuld staat. 

Kampeerplaats aan strand

Door de dichte struiken zie je niet veel van de zee. Toch is er een klein gat in het gewas, waar we dan daarvoor ons tent zetten, zodat we toch een glimps van het strand, de zee en vooral de zonsondetgang zien, op een bedje van kiezeltjes.

Toch nog een gaatje tussen de struiken voor mooi zicht

Wat een kiezeldag, van begin tot eind. Het belangrijkste is dat het ons gelukt is zonder schade, wel met extra schoonheid-ervaringen rijker.

Zonsondergang in tent

De zon is onder... oogjes dicht en snaveltjes toe...

Zon is onder

Foto’s

6 Reacties

  1. Thierry:
    13 februari 2026
    Ik kan me goed inbeelden dat op gravel rijden met baanbanden absoluut geen peace of cake is, zelfs voor iemand met zoveel ervaring als Laurens 🫣 maar al bij al is de rit steeds weer de moeite, niks is gratis he 😉
    Door het lezen kunnen we bijna de eucalyptus ruiken😁 riekt naar sauna toch ?
    Neus en luchtwegen goed vrij dan ?
  2. Laurens & Woon:
    14 februari 2026
    Ja idd riekt naar sauna!
    Vandaar dat Laurens soms wel dan niet kan ruiken, door de eucalyptus?? En als hij dan plots kan ruiken, dan verschiet hij steeds wat een lekkere aroma's die eucalyptusbossen verspreiden. Echt heerlijk! De lucht hier in Tasmanië is, denk ik, één van de meest zuivere ter wereld.
  3. Unnie:
    14 februari 2026
    🤣🤣🤣lag weer plat van het gedetailleerde beschrijf moto/mooi zicht,boem🤣🤣
    Tasmanie is nog echt een ongerept eiland 😱 en pure zuivere lucht, als Laurens dan al beetje kan rieken dan zie je dat de lucht hier bij ons super vervuild is he
  4. Laurens & Woon:
    14 februari 2026
    Idd! En regenwater drinkbaar, kunnen we ons ook ni voorstellen in België!
  5. Eva:
    15 februari 2026
    Ik vind die witte gravelwegen ook mooi daar maar dus niet makkelijk dus om over te rijden dat balfour historical township da is wel echt uit een horrorfilm Tasmanië het perfecte eiland voor Laurens dus😆
  6. Laurens & Woon:
    22 februari 2026
    Idd recht uit een horrorfilm! Ik vond de open haard met die zetels akelig. Als ik er stond had ik precies het gevoel dat er in elke zetel iemand zat die naar mij keek.