Teveel geld is ook maar saai

16 november 2023 - Hanoi, Vietnam

Onze eerste nacht achter de rug en verbazend zijn we gerust gelaten door de muggen. Dat het zo lang mag duren.

Ons hotel halverwege in de steeg

In dit smal steegje, halverwege, is 'Hanoi Carina Hotel' waar we de eerste nachten verblijven.

We gaan op stap, centjes opdoen.

Een straat in Hanoi oude stad

Om geld te wisselen krijg je de beste wisselkoers in een juwelierswinkel. Supertip van Unie. Hoe groter het briefje, hoe beter. We zagen een man in een toeristenbureau waar ze excursies verkopen. Hij wou dollars wisselen, die van 1 dollar en het lukte niet. Hier willen ze grote briefjes zien.

Met Laurens rondlopen heeft zijn grote voordelen, maar ook nadelen.

Laurens heeft tinnitis, constante tuut-geluiden in de oren. Zijn eigen fout, moest maar niet voor de boxen dansen toen hij jong was. Hij hoort dus niet goed, ik moet roepen voordat hij me verstaat, marginaal. Het gevolg, hij roept altijd, denkt dat iedereen niet hoort. Dus op vakantie komt hij over als de grootste junkie of weet ik veel wat, want er wordt constant in zijn oren illegale zaken gefluisterd. Dan verstaat hij het wel met als gevolg dat hij luid antwoord "Nee geen drugs voor mij" of dit of dat niet. Maar dan luid roepend. Daar gaat dus de discretie van die persoon. Genant. Voordeel is dat de mensen rondom, hem meteen gerust laten. Tot het volgende slachtoffer.

Of als hij moet niezen, oorverdovend luid en lekker tegen de wind in. Dan krijg ik een vernevelde snot-douche recht in mijn gezicht. Heel romantisch.

Om in de smakelijke sfeer te blijven nog even deze tips.

Voor de McDonalds freaks, twee simpele menu's voor maar €3.

Bánh rán mât oftewel honingdonuts zijn zoete gefrituurde deeg-bolletjes.

Bánh rán mật oftewel honingdonuts

Heerlijk wanneer ze vers worden gebakken en goedkoopst.

Honingdonuts worden vers gebakken

Dan heb je er 5 voor een euro. Je kan ze per stuk kopen.

Roti is een gevuld luchtig broodje en heerlijk zacht krokant wanneer ze vers zijn gebakken.

Roti

Die met 'salted eggs' is een aanrader.

Vietnam heeft arme tijden gekend en toen melk schaars was heeft iemand opgeklopte eieren als vervangingsmiddel uitgevonden. Zo is egg-coffee onstaan en ondertussen is het een groot succes. De bekendste is 'Café Giang'. Super druk, maar absoluut de moeite.

Café Giang gelijkvloers

Goede service, goede prijs en vooral heerlijk de egg-coffee.

Egg-coffee

De sterke koffie ligt onderaan met boven een dikke schuimlaag van opgeklopt gezoet ei. Het kopje zit in een ander kommetje gevuld met heet water om de koffie warm te houden. Eerst alles goed mengen en genieten maar. Het is me zelfs gelukt om Laurens mee binnen te krijgen, de koffie-hater. Gelukkig hadden ze passievrucht-yoghurt. Ook hier zit men allen op kleine krukjes dicht bijeen.

Voor de durvers...

Levende borstelwormen.

Levende borstelwormen

Mij niet gezien. Ze eten het niet levend, maar worden bereid. Misschien heb ik het al gegeten zonder ik het wist. Hond zou hier ook worden geconsumeerd, maar gelukkig heb ik daar geen bewijzen van gezien.

Wanneer het donker is wordt de brug met zijn tempel op het meer, mooi verlicht.

Brug en tempel op meer verlicht

De kleine restaurantjes zijn open tot laat in de avond en overal komen er nog kraampjes bij verspreid op straat. Tegen middernacht worden de eetzaakjes in de uitgaansbuurt omgetoverd tot discotheken, de laatste sporen van de maaltijden worden gewist en vervangen door luide muziek en gekleurde lichtflitsen.

De straten lopen vol van opgedofte pleziermakers en Laurens zijn oren geraken in overdrive van al het deugnieten-gefluister. Het nachtleven is van start gegaan.

Er wordt zelfs dollars geofferd voor de goede start.

Geld(nep) wordt geofferd voor een goede avond

Geen echte natuurlijk, maar wij houden ons van de domme. De meisjes maken grappen dat ze teveel verdienen en rijk zijn maar saai is. Laurens gaat er helemaal in op.

Laurens offert mee

1. Unnie:
    16 november 2023
    Hahaha die Laurens zijn on discretie 🤣🤣 geweldig!
    Lekker he de smoutebollen 😋 de roti hebben we precies gemist. De egg coffee zo lekker 😋
    Wou dat ik erbij kon zijn!!
  2. Laurens & Woon:
    16 november 2023
    Ni erg da je gemist hebt, in de mijne is er hare kauwgom in gevallen! 🤢Bah zo ineens na enkele beten een kauwgom-smaak in de mozarella-roti. Katchoe mozarella gemengd met katchoe-kauwgom. Bij deze, laatste keer da ik daar iets eet.
  3. Laurens & Woon:
    16 november 2023
    Egg-coffee echt superlekker en ook goedkoopste daar.
  4. Gert:
    16 november 2023
    Ik krijg er honger van (tot aan die wormen...)
    Allez toch fijn na die hele lijdensweg om daar te geraken. Volgende keer eersteklastickets zeker?
    Groetjes uit het zuiden van Spanje!
  5. Laurens & Woon:
    16 november 2023
    Die vrouw kon er ni mee lachen dat ik een foto nam van de wormen en stuurde ons weg. Zal het beu zijn van al die toeristen met hun gedegouteerde gezichten, snap het wel.
    En eersteklas? Economie met alles erop en eraan is al goe genoeg 😆
  6. Eva:
    17 november 2023
    Haha zo grappig die Laurens.
    Fantastisch al die aanbevelingen, ga die onthouden voor als wij naar Vietnam gaan😜
    Ik onthoud ook dat het daar een bruisend uitgaansleven is🤪
  7. Oempe:
    17 november 2023
    Met de Laurens ist nooit ni saai 😁. Zeker de manier hoe jij het beleeft en schrijft 😁. Altijd lachen 🤣
  8. Laurens & Woon:
    18 november 2023