Slapen en eten

18 november 2023 - Hanoi, Vietnam

Donderdag 16 november

Na een middagdutje gaan we op zoek naar wat lekkers.

De Roti smaakte gisteren goed, dus probeer ik deze keer één met mozzarella.

Roti

Het krokant luchtig broodje is vrij zoet en met het kleine beetje kaas erin vind ik het niet zo geslaagd. Dan na enkele happen proef ik plots munt, de smaak van kauwgom. Ik stel me meteen voor dat diegene die het broodje maakte, haar kauwgom er per ongeluk is in gevallen. Ik spuw het meteen uit. Jakkes!! Mijn eetlust is meteen vertrokken naar Jakkamakka.

In het park doen een groep dames aerobic-oefeningen op muziek. Ik doe meteen mee, kan ik goed gebruiken en misschien komt mijn honger zo terug. Er zijn twee groepen. Eerst bij de ouderen wat meedoen en daarna voeg ik me bij een grotere hoop die al meer mijn leeftijd zijn.

Gaan met die banaan

Na een uurtje heel mijn lichaam aandacht gegeven te hebben eindigt het. Nu heb ik wel een beetje dorst. We lopen verder.

Ooh hier maken ze verse rietsuikersapjes jammie. We bestellen er eentje en terwijl ze wordt gemaakt komt de vrouw die er zit me zeggen dat het 20k is. Hoezo hier staat er toch in koeien van letters 8k op?

Oplichtster naast bord rietsuikersap

Ze blijft bij haar standpunt en ik ook. Dit is toch oplichting van de hoogte plank. Tja ze kunnen maar proberen. Ons drankje wordt gebracht,

Rietsuikersap

de drankmaakster brabbelt wat tegen de oplichtster en we betalen de correcte prijs. Dankjewel eerlijke vrouw.

Stoombroodjes op straat.

Stoombroodjes op straatStoombroodjes

Ik probeer er eentje, valt een beetje tegen. Veel te veel brood met weinig vulling bestaande uit varkensvlees met vermicelli en twee kwarteleitjes.

Gevuld met varken-vermicelli en kwarteleitjes

Deze avond was niet echt een culinair hoogstandje.

Vrijdag 17 november

We worden pas half 3 in de namiddag wakker!! WTF dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het afzien van de helse heenrit zat er precies nog goed in of is het door het uurverschil? Hier is het 6 uur later dan in België. Door al de levendige activiteiten buiten is middernacht ook in een wip gepasseerd voor we terug op ons simpel kamertje zijn. Gelukkig dat we niets hebben gepland zoals normale toeristen.

We gaan op zoek naar de bekende Train Street en onderweg zoeken we een noedelsoep, maar is precies niet evident op dit uur. Toch niet hoe wij het willen, simpel eettentje met weinig keuze en goedkoop. Aan de sporen vinden we ons ding. Bun Cha wordt er nog geserveerd. Droge noedels met gehaktballen en rauwkost.

Bun Cha aan de Train Street

Dit gerecht is het populairste ontbijt in Hanoi. Wij nuttigen dit ontbijt tegen de late namiddag hmhm.
Leuk weetje, Obama is in 2016 in Hanoi geweest en heeft ook een Bun Cha gegeten zoals de locals.

Obama in Hanoi smullend van een Bun Cha

En zo is het menu Obama ontstaan in de zaak 'Bún chả Hương Liên'.

Achterop de fiets van een vrouw zien we een rieten mand met kleine pakjes van bananenbladeren.

Bananenbladeren met zoet gevuld

Laten we dit eens testen. Het wordt opengeknipt en een okerkleurige harde gelei-achtige substantie wordt in stukken geknipt en overgoten met een plakkerige siroop.

Blub smaakt naar niet veel met zeer zoete saus

Het smaakt naar niet veel, enkel een soort caramelsaus kan ik een beetje herkennen. Niet echt ons favoriet. Natuurlijk als Laurens een hap neemt, valt er een dikke plakkerige klodder op zijn hemd, ook al had ik "Pas op!" gezegd. Hij zou constant een bavet moeten aandoen de sloddervos.

De treinspoor is afgesloten en wordt bewaakt.

Treinstraat afgesloten

Maar we hebben wat verder een stuk gevonden die wel bewandelbaar is.

Treinstraat kan een stuk worden behandeld

Aan de zijkanten passeren we de ene na de andere soort café die versierd zijn met kleurrijke lampen.

Treinstraat gezellig verlicht

Maar stilstaan mag niet. Of iets consumeren of weggejaagd worden. We gaan verder. Helaas hebben we geen trein zien passeren.

Vaak zien we hier kleine hondjes die lijken op Rikkie, het hondje van mijn zus, half Chihuahua half Pinscher. Maar hier zijn ze nóg een pak kleiner met een korte of geen staart.

Mini-Rikkies

Super schattig, maar alweer aan een metalen ketting.

De straten rond het meer zijn ondertussen autovrij gemaakt.

Autovrije stratenWegen afgesloten voor Japans festival

Er worden nog voorbereidingen getroffen voor het Japanse Kanagawa festival

Kanagawa festival

en de kraampjes schieten als paddenstoelen uit de grond.

Ja lap Laurens is weer verkocht aan een voertuig. Een brandweerauto voor op carnaval. Assorti is hij wel.

Red in the evening is for Woon a warning

Gelukkig hebben we enkel handbagage.

In het park zijn de actieve dames alweer bezig met de dagelijkse oefeningen, maar hun muziek wordt overstemd met een ander deuntje. We horen moderne muziek waarop klassieke Vietnamese snaarinstrumenten worden bespeeld door deze mooie roodgeklede muzikanten.

Moderne muziek in klassiek Vienamees jasje

Welke straat is er zoal autovrij gemaakt? Ah deze straat.

Straatpaal

We blijven in de rode sfeer.

Een stuk op straat wordt vrijgemaakt voor danskoppels. Van disco tot Tango terwijl de menigte in een grote cirkel staan te kijken.

Koppels dansen van disco tot Tango

Laten we nog wat snacks uittesten.

Een soort rijstpannenkoek 'Bánh Xè' met een hartige vulling die krokant wordt geroosterd.

Bánh Xè, rijstpannekoek hartige vulling

Leuk om eens geproefd te hebben.

'Thit Xiên' is een smalle rundsaté gemarineerd in een zoete saus.

Saté Thit Xiên

Kan zo of in een broodje worden gegeten. Het geheel gaat dan nog even op de grill zodat je niet in een wak, maar lekker krokant broodje bijt. Hier denkt men toch aan alles. En zoals steeds in Azië, zéér goedkoop. Zàlig.

Zaterdag 18 november

Het is ons weer gelukt! Weeral in de namiddag pas wakker. We proberen al dagen te ontbijten in de succesvolle eettent aan de overkant waar ze in rijen aanschuiven. Maar telkens we de deur uit zijn, zijn ze gesloten. We zijn echt erg. Maar we waren zo overdreven moe. Dat is wel het voordeel van niets moet alles kan.
Gelukkig is de eettent om de hoek nog open waar ze 'Bang Ca Ro' serveren. Hier zou deze specialiteit naar het schijnt het beste worden klaargemaakt.

Banh Ca Ro, noedelsoep met gebakken vis

Het is een noedelsoep met gebakken vis. Meerval en een soort witvis denk ik. Alweer heerlijk. Ik doe er nog wat chilli-saus in om het goed warm te krijgen en we kunnen met een gevulde maag de dag beginnen.

Wat zien we zo terloops...

Oei een dode rat op straat.

Dode rat op straat

Eikes. Die was dus op weg naar het afval maar helaas met het drukke verkeer. Plet!

Rat nooit aan het afval geraakt

Onze blik krijgt weer wat kleur met deze ballonnen.

Kleurrijke ballonnen

Overal zijn kraampjes opgesteld voor het festival met o.a. kaneelstokken,

Kaneelstokken

kleurrijke rozijnen

Kleurrijke rozijnen

en natuurlijk Japanse Mochi.

Mochi

Het is hier ook het Japans weekend met podiums hier en daar die vooraan versierd zijn met nep-Japanse Kerselaren in bloei.

Japanse kerselaar in bloeiJapanse vrouwen onder de Japanse kerselaar

Dames in traditionele kleding zingen enthousiast hun longen uit hun lijf.

Optreden in traditionele Japanse kleding

Manga in levende lijve met geflipte bewegende beelden op de achtergrond.

Levendige Manga op podium

Een modeshow met piepjonge modellen. Het thema is duidelijk roze.

Piepjonge roze modellen

En om het af te maken aanschouwen we een Japanse K3.

Japanse K3

Terwijl worden we aangesproken door een gezin. De dochter van 7 wilt dolgraag Engels leren en heeft nog nooit tegen een toerist gesproken, maar is heel verlegen. Heel schattig gebeurt de conversatie met Laurens en dan met mij. Wat grappig is, is dat ze een beetje mollig is en de vader zonder schroom tegen Laurens zegt "My daughter is too fat!" Je ziet hier inderdaad zelden dikke mensen en het volk in Vietnam zijn echt leuke pure mensen. Ze hebben niet echt een ego, kleden zich soms wel graag extravagant en zeker dit speciaal weekend, maar je voelt je helemaal op uw gemak. Zelden vies worden bekeken en iedereen is zichzelf en zo braaf. Enorm behulpzaam, geven een heel veilig gevoel en zijn zeer onderdanig. Natuurlijk zijn er hier en daar norse mensen. Of proberen ze geld uit de toeristen te slaan, vooral diegenen die naar de toeristen gaan om iets te verkopen.

Ooh wat zien we hier? Massage-stoelen die je kan uitproberen, daar zeg ik geen nee tegen.

MassagestoelenZaaalig

Af en toe zien we jonge meisjes met één grote krulspeld op hun hoofd.

Krulspeldmode

Nieuwe mode? Of even hun froefroe oppimpen?

Wat een succes is bij de kleintjes zijn de kleurrijke popjes op een stokje, gekneed uit plasticine.

Speelgoed of snoep

Die varkentjes vind ik mega-schattig.

Speelgoed-plasticine op een stokje

De volwassenen laten dan weer graag hun portretten tekenen.

Portretten tekenen

Dan gaan we over naar de hapjes.

Japanse bolletjes bestaande uit melk, ei en een groentenmengsel die worden gebakken op een speciale wijze (zie filmpje).

Japanse snack van melk-ei-groenten

'Bánh đồng' zijn kaastaartjes waarvan het zoete deeg lijkt op die van Roti, qua smaak alleszins. Uit een bus wordt het deeg in de bakvorm gespoten aan beide kanten, een lap kaas erop en wordt dan toegeklapt.

Bánh đồng in de maak

Het is vrij zacht, hoopte op een krokantere korst.

Bánh đồng, kaastaartje

De kaas trekt enorme slierten, maar is vrij neutraal van smaak.

Bánh đồng met gesmolten kaas

Ook leuk om eens getest te hebben.

En we zijn weer klaar voor iets zoet. Vrouwen zitten op een klein stoeltje en voor 40 eurocent flansen ze naar jouw keuze iets in elkaar (zie filmpjes).

Zoete snack ter plekke gemaakt

Wij hebben een soort eetbaar opgerolde papier, gevuld met krokante holle caramelstaafjes en grote kokosvezels.

Zoet opgerolde snack

Viel mee, maar niet echt om achterover van te vallen.

Dan gaan we weer over naar plezier maken.
En dat kunnen ze hier degelijk. Met niets creëren ze een spel ineen.

Een leeg blikje waar elks hun eigen schoen naar gooit om te raken.

Creatief spelen met een leeg blik en uw eigen schoen

Wanneer het raak is schiet iedereen onder luid gejoel naar hun eigen schoen. (zie filmpje)

Goedkope lichtgevende items die hoog in de lucht worden afgeschoten.

Lijkt op badminton shuttles, maar met een recht voetje op om tegen te shotten.

Pluimpjes om tegen te shotten om te spelen

Veel jongeren in groep hadden hiermee enorm veel plezier.

Lang touwtje springen waar verschillenden in konden

Touwspringen met 1 touw

en moeilijker met twee touwen tegelijk. (zie filmpje)

Touwspringen met 2 touwen

Inline-skaters die zelf met mini-kegels hun moeilijkheidsparcours maken.

En nog zoveel andere spelen, maar vooral simpel.

Jonge dansers die een clipje in elkaar steken. (zie filmpje)

Jonge dansers maken zelf hun videoclip op straat

Hypnotiseurs in aktie.
Enzovoort...
De autovrije straten worden voluit benut en er zijn geen dronken mensen te bespeuren, terwijl bier hier zeer goedkoop is. Nergens heb je last van de rook van rokers, die gaan discreet verstopt hun kankerstokje opsteken.
Een super ontspannen gezellige leuke sfeer.
Er zijn gratis openbare toiletten die proper worden onderhouden.
Heel de tijd worden de straten schoon geveegd.

We sluiten het verhaal af met de gigantische opblaaspop 'Wish' waar Laurens weer in de picture staat. Hij gaat er eerst voor staan met een 'Welkom' houding.

Laurens voor 'Wish'

Dat trekt volk zoals je kan zien.

Laurens voor Wish met een lokale

En nog meer volk wil met hem op de foto.

Nog iemand wil met hem op de fotoEn weeral poserenKleine kindjes beginnen hem al na te doen. Kindjes apen hem al na

Hij krijgt er geen genoeg van en blijft er zo staan. Wie wil nog?

Nee Laurens genoeg is genoeg

En ik moet weer optreden als mama van een kindje: "Nee Laurens uw populariteit is maar van korte, heel korte duur. Kom kom van die pop vandaan. Misschien willen anderen een foto zonder jou?"

Zo lieve lezers, als je tot hier bent geraakt... mooi om het lezen zo lang vol te houden. Ik ben misschien overdreven in detail gegaan, maar speciaal voor de fanatiekelingen om zich zo goed mogelijk te kunnen inleven.

1. Gert:
    18 november 2023
    Geweldig beschreven weer! Het eten is zo te lezen wel wat wisselvallig? ;-)
  2. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    Ja idd, de noedelsoepen kan je als echt maal zien, maar al de rest zijn eigenlijk snacks en die zijn niet allemaal even geweldig. Maar ik denk als je op restaurant zou gaan, dat het telkens een super belevenis zou zijn.
  3. Thierry:
    18 november 2023
    Het water loopt me al in de mond van al dat eten..... Behalve die met kauwgom dan en... Die rat 🤣
    Laat het smaken !
  4. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    😂 ik was eerst aant twijfelen of ik de rat zou posten, maar zó hebben wij het beleefd. Eerst heerlijk eten en dan yak.
    En Roti heeft bij mij volledig afgedaan.
  5. Oempe:
    18 november 2023
    Tis duidelijk dat (kunnen) 'eten' een heel belangrijke rol speelt 🤣. En we beleven alles precies echt mee door alle details die je neerschrijft, heel plezant ☺️, vind ik alvast helemaal niet erg 🤪. Benieuwd naar wat volgt! Xxx
  6. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    Jaah eten vind ik idd heel belangrijk. En zo in details? Ok tof valt in goede aard. Eerst denk ik nee dat en dat ga ik ni over schrijven en voor ik het weet ben ik overdreven alles aant uitschrijven. Ik kan het niet laten. De info moet volledig kloppen, de autist dat ik ben 🤪😏
  7. Unnie:
    19 november 2023
    Ge zijt echt toch een krak om jullie belevenissen zo aangenaam mogelijk uit te schrijven, ik schaam me dood met ons saaie droge tekst 😂😂😂
    We herbeleven alles opnieuw zoooooo tof seg!!!
    Die taco achtige gerecht is lekker he 😋
    In mijn papieren staat er waar ge de lekkerste springrolls kunt eten, en ze waren daar ook heeeeel lekker.
    En Laurens heeft flink zijn hemdje aan en zo grappig met die fotoshoot 😂
  8. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    Hahaha die Unie toch! Maar jij hebt wel adembenemend prachtige foto's 😍. Mijn foto's zijn soms een ramp 😄 met ons goedkoop gsm-eke! Ik maak dat dan goed met mijn teksten. Spijtig dat ik er geen geuren en smaken kan bijvoeren, Da zou ideaal zijn. Of geuren toch maar niet soms 😂.
    Die taco-achtige snack blijft bij ons toch eenmalig, niet zo zot van, wel lekkere krokante Pannekoek. Minder geluk met vulling bij da kraampje.
    En Jaja Laurens is heel trots met zijn hemdje!! Hij gaat die de komende jaren ni meer uitdoen denk ik 😄. Gelukkig is dat makkelijk te wassen en direct droog.
  9. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    Bekende mensen worden zot van alle media aandacht en overal waar ze lopen, in het middelpunt staan, nooit rust hebben in opbenbaar. Awel da zou Laurens helemaal geen probleem vinden. Hij zou er nooit genoeg van krijgen. Maar ja dan moet hij natuurlijk eerst bekend worden 🤣. Ik ben compleet tegenovergestelde. Zo incognito mogelijk en da niemand mij opmerkt.
  10. Eva:
    19 november 2023
    Zo tof da ge zoveel filmpjes erbij zet en alles zo in detail beschrijft, de foto’s zijn ook top maar met de filmpkes wordt ge toch zo helemaal meegezogen in ulle verhaal é echt zalig…
  11. Laurens & Woon:
    19 november 2023
    Ja he dan kan je ook zo mee beleven lieve Evaatje 🤗😘😘
  12. Vandecasteele:
    22 november 2023
    Hi hi hi .Heb weer goed kunnen lachen en weeral een goed reisverslag.Top die Belgische chocolade en foofmassage lol :-)).Nog veel plezier gewenst daar.xxx
  13. Laurens & Woon:
    22 november 2023
    Ik vreesde dat die meisjes die de massages moesten proberen te verkopen aan de toeristen, dat die da echt zo enthousiast zouden zeggen "Hello hello you want foofmassage?? Very good!"
    Dan zouden we helemaal niet meer bijkomen en zij zouden er echt niks van snappen. Gelukkig bleef het bij een schrijffoutje 😆