Bonzai-schaap

2 oktober 2021 - Sotta, Frankrijk

Di 28 sept - wo 29 sept

Voormiddag strand

Nog vrij vroeg in de voormiddag, nemen we een kijkje op het strand. Hier wordt geoefend met blusvliegtuigen. Voor het geval dit nodig zou zijn bij b.v. bosbranden. We zien twee gele gevallen eerst water opscheppen,

Blusvliegtuig schept water uit de zee

om dan het water wat verder terug los te laten in de zee.

Blusvliegtuig laat water terug vallen in zee

Als je het gebeuren vanuit de juiste hoek ziet, krijg je nog een regenboog cadeau.

Wat verder op het strand staat een gedenkteken van Napoléon Bonaparte.

Gedenkteken Napoléon

Ajaccio, de hoofdstad van Corsica is trouwens zijn geboortestad. Hij is enkele keren naar dit eiland terug gekeert. De rots staat symbool voor zijn definitief vertrek per boot uit Corsica op 11 juni 1793, richting Toulon. Door omstandigheden kon hij niet anders dan samen met zijn familie die dag te vluchten van zijn vijanden.

We springen nog even een supermarkt binnen en wat ziet mijn oog? Een zwart klein schaapje

Mini-schaap of poedel?

of is het een oud poedeltje dat doelloos door de winkel slentert? Hoe schattig.

Na enkele dagen vertoeven rond het strand, trekken we het binnenland weer in en zoals steeds meteen slingerend door leuke kronkelwegen hoger en hoger de bergen in. We stoppen op een plek aan een klein kapelleke.

Stopplaats kapel speciaal sfeertje

Waar weer een raar sfeertje hangt, een doodse stilte.  Maar niettemin weer prachtig.

Op een bepaald moment was het enorm druk in de bergen. De Col de Bavella. Een bergpas op een hoogte van 1218 m. Hier komen massaal toeristen naartoe zo te zien aan het ene café-restaurant na het andere. Is het voor de rotsige bergen?

Toppen Col de Bavella

Voor het Maria-beeldje wat verder? Of voor de mooie wandelingen die ook overal in Corsica te vinden zijn? Zijn wij toeristen? Eigenlijk wel, dus zullen we dan ook maar even stoppen en een fotootje nemen.

Col de BavellaCol de Bavella

Zijn we èchte toeristen? Eigenlijk niet, want onze portemonnee halen we niet boven. Dus we laten dit gebeuren dan maar achter ons.

Hier is weer een waterval in de buurt. We zoeken een plekje om de nacht door te brengen. Zo kunnen we morgenvroeg meteen (fris) en uitgerust op onderzoek gaan.

'Wat denk je van onder deze boom poepie?', vraagt Laurens.

Jimi Hendrix

Wat een mooie boom met een ongelooflijk volle ronde kruin en onderaan volledig gesnoeid op dezelfde hoogte van de Jimny. Heel schattig hoor ons jeepke met een Afro-kapsel, Jimi Hendrix!
Maar na enkele krassende geluiden op het dak, toch maar niet.

Do 30 sept

Vroeg begint onze zoektocht 'waar moet je vertrekken richting waterval?'
We lopen de baan af naar beneden en midden in een U-bocht zien we een opening door de struiken.

De weg naar de waterval begint hier

Ja hier begint het, er is een padje.

De padje begint hier te lopen

We lopen meteen op een waarschuwingsbord.

Waarschuwingsbord

We wandelen met zicht op prachtige rotsformaties.

Mooi uitzicht tijdens wandeling naar watervalMooie rotsformaties

Het is soms zoeken hoe de weg loopt en af en toe vrij steil over rotsen, maar niet ondoenbaar. Met onze (anti-)wandelschoenen is een schuivertje niet uitgesloten. Na enkele kilometers horen we water stromen. We klauteren naar beneden en de eerste poeltjes lonken naar ons om gebruikt te worden.

Eerste kristalheldere poeltjesPoeltje met berg op achtergrond

Lekker fris in de vroege ochtend. We ontdekken waar het geluid vandaan komt.

Mini-waterval

Van deze mini-waterval dus.
Laurens ziet een 2 euromunt blinken in het water. Terwijl ik ze eruit vis, schiet er een beekforel van ongeveer 25 cm voorbij.

Beekforel van 25 cm

We blijven stilzitten en ze komt terug, het zijn er meerdere. Terwijl we ons amuseren met de vissen, insecten als voer,... passeren er vrij veel mensen boven ons op de bergwand, richting waterval. We besluiten dat dit genoeg was voor ons, we hebben genoten van dit plekje, van het uitzicht.

Uitzicht aan eerste poel

En we hadden niet veel behoefte om in de menigte te zitten terwijl de zon ook nog eens hoog staat. We gaan rustigaan terug.

Laten leuk plekje achter ons

Takken van bomen worden gretig gebruikt bij moeilijke passages.

Gladde takken, precies vernist

Ze blinken alsof ze vernist zijn.

Het is vaak zoeken waar de weg loopt, maar heel soms staat er een bewegwijzering.

Bewegwijzering

2. Mir:
    Dien hond!! 🤦🏻‍♀️
  3. Unnie:
    3 oktober 2021
    Hihi lijkt echt op een zwart schaap.
    Wel geweldig mooi Corsica! Zo peaceful.
  4. Laurens & Woon:
    3 oktober 2021
    Die hond vond ikzelf ook zoooo geweldig en het straffe is, ik denk dat die blind is. Het diertje behoort tot de eigenares van het kruidenierswinkeltje die ook al op leeftijd is.
    Het zijn de laatste momenten op Corsica. Op dit eigenste moment zijn we aan het wachten om in te schepen naar Sardinië. Laatste blog van Corsica zal vrij snel gepost worden.