Een dag vol dieren

17 september 2021 - Asco, Frankrijk

Do 16 sept

De hoogste berg van Corsica is Monte Cinto, 2706 meter, en is nog geen 100 kilometer van waar we nu zijn. We weten waar het kompas ons vandaag naartoe zal leiden.

De dag begint top met schattige biggetjes

Hoopje biggetjes

die het zeer leuk vinden om hun stopcontact-snuitjes te aaien.

Stopcontact-snuitje

De koeien lopen hier vrij rond in de bergen.

Koeien op de baan

Maar o wee als ze deze scheurders tegen komen of andersom?

Verschillende Porsche en nog meer

Er is hier een rally gaande.

Beat the island

De verschillende Porsches die we zagen zijn Belgen. Ook is er een Maserati en nog vele andere snelheidsduivels in de groep. Laurens voelt zich geroepen en gaat erachter aan. Zot! Dit zint me niet, wat is het meest tegenovergestelde van baanmachienes? Toch wel een jeep zeker en absoluut met offroad-banden. Die bochtjes hier zijn zo gevaarlijk.

Akelige bochten hoog en steil

Als je er eentje mist dan staat dit je te wachten,

Bochtje gemist

probeer ik aan zijn verstand te brengen. Het is niet de eerste die we uitgebrand zien liggen, neergestort naast een baan. Oef zijn snelheid neemt af. Ik kan terug ademhalen, mijn bilspieren geraken terug ontspannen.

We hebben dorst gekregen van al dit gebeuren. Wow wanneer je het nodig hebt, wordt het op een blaadje gepresenteerd.

Drinkwater bijvullen

We vullen bij.

Een geweldige oude man op een scooter geeft de verwilderde katten elke dag brokken.

Man met groot hart

Wortelen heeft hij ook bij voor de ezeltjes wat verder. Hij zet zich in voor arme dieren en de mindergestelden op Corsica die er volgens hem vrij veel zijn. Desondanks de baan die ons van elkaar scheidt, kon hij toch heel wat vertellen over o.a. Brigitte Bardot, ze zou binnenkort Corsica bezoeken. Zij is de grote sponsor van de arme diertjes in heel Frankrijk.

Niet alleen koeien, maar ook geiten willen gebruik maken van de weg.

Geit op de baan

We hebben nood aan een verfrissing. Hier loopt een rivier. Eerst uitzoeken om het water te bereiken. Dit stukje is ideaal voor de voetjes.

Puppy ponponnekes interesse in Laurens

Terwijl Laurens pootje baad, spurten drie puppy ponponnekes naar hem toe. Wat zijn ze zacht en zo vinnig op de rotsen. Ze behoren bij twee mannen wat verder die goed verstopt zaten en precies niet zo graag hadden dat we er waren. Geen probleem. We zoeken een ander stukje rivier waar we liefst kunnen zwemmen. En ja hoor, zie hier.

Perfecte verfrissing

Perfect!
Het water is kristalhelder en heerlijk om in te dompelen.

Laurens wasbeurt

Wat een verademing. Onze kleren krijgen ook een beurt en drogen op de warme rotsen.

Kleren te drogen op de stenen

Wat zie ik hier groeien? Een tomatenplantje aan de oever?

Tomatenplantje in de oever van de rivier

En ook een pompoenplantje?

Pompoenplantje in de oever van de rivier

Moeder natuur verrast ons steeds.

Helemaal herboren gaan we verder naar boven. De kronkelweg gaat door een diepe kloof. Na elke bocht is het steeds een verrassing wat we te zien krijgen. Geregeld komt de Monte Cinto om de hoek piepen.

Koe op de baan naar Monte Cinto

Er zijn meer koeien die we voorbijsteken dan auto's die passeren.
En toch ligt er hier een doodgereden slang.

Doodgereden groengele toornslang

Zo jammer voor dit prachtdier, het is een groengele toornslang. Achter deze hoek rusten twee kalfjes uit in de kant van de weg.

Kalfjes naast de weg

Heel schattig... hopelijk eindigen ze niet zoals de slang. Weer zien we de Monte

Bergen om elke hoek

en we komen aan op de parking van een hotel,

Eindbestemming Monte Cinto parkeerplaats hotel

verder kan je niet met de auto. Hier voel je duidelijk de kille hoogte. We worden hartelijk verwelkomd met een 'high in the sky' uitzicht.

High in the sky

De route begint meteen op de parking.

Begin route Monte CintoInfo-bord Monte Cinto

Op de terugweg naar beneden tel ik minstens 11 koeien en 4 kalfjes op enkele kilometers.

Koeien op de baan

Met een beetje fantasie zien we Darth Vader in de rotsen.

Darth Vader

Het is nog niet gedaan met de koeien.

De zoveelste koe op de baan

Zelfs boven ons kamer staat een koe.

Koe boven ons bed

We zitten precies in India.

1. Eva:
    Schattig🤩die varkenssnuitjes!
    En al die koeien kalfjes en geitjes langs de weg zo tof, maar vinden die boeren hun koeien dan nog terug? of z’n die van niemand ?
  2. Laurens & Woon:
    17 september 2021
    Ze behoren tot iemand, maar ik vraag me ook af hoe de boer er controle over heeft. Die vrijheid moet wel leuk zijn voor de koeien, maar af en toe zijn ze heel mager.
    En ik heb tich wel efkes varkenssnuitjes liggen aaien, velen staken ze steeds door het hek en werden dan rustig als ik er zachtjes over streelde. Keikeikeischattig ma stinken joh
  3. Unnie:
    17 september 2021
    Ooooooh zoooooo lief stopcontactsnoetkes 🤣 amaaaai ik zou er uren aan kunnen kittelen 😃
    Zo leuk tussen al die dieren en overal zo rustig, buiten die racers
  4. Laurens & Woon:
    17 september 2021
    Hahahaha ik zie ons daar al heel de dag die stopcontactjes liggen kietelen 😂 en ni meer recht kunnen van vastgegroeid zijn. En ma proberen onze gsm erop op te laden 🤣😂
  5. Unnie:
    Whoehaaaa 🤣 Echt he met ons 2 vingers erin killiekillieeee 😂
  6. Oempe:
    18 september 2021
    Hebde geprobeerd peper voor hun 'stopcontact' snuitjes (goe gevonden btw 😏) te houden? 🤭🤣
  7. Laurens & Woon:
    20 september 2021
    Ooh Oempé en dan onder de snot zitten van hun genies 🤣😂