Start van de offroad

16 september 2021 - Santo-Pietro-di-Tenda, Frankrijk

Di 14 sept

KronkelbochtjeJimny in de ochtend

Vandaag passeren we de zwarte stranden van Nonza waar we ons ontbijtje nuttigen.

Zwarte zee van Nonza kiezelsZwarte zee van Nonza

De laatste kilometers van het noordelijkste uitsteeksel, ook de vinger genoemd, leggen we af. We passeren weer een schattig dorpje en dan zie je het millimeterwerk van de Corsicanen.

Parkeren op zijn Corsicaans

Terwijl de kat zich lekker ontspant.

Uitkijkkat

Laurens doet een dutje, ik lees wat in mijn boek op het strand, heerlijk trouwens met op de achtergrond de golven en praktisch de enige aanwezig. Terug bij Laurens word ik hartelijk verwelkomd door een superlieve kat. Ze kwam me direct tegemoet gelopen alsof ze me kent.

Lieve poes

En dan denk ik aan Milou, onze wilde kat thuis, arm schaap.

Een tankstation waar de benzine €1,68 kost, daar gaan we bijtanken. Daar laat Laurens mij een offroad-band zien die net van een auto werd afgehaald. Wat een groot gat.

Gat in band

Dit gebeurt hier vaak in Corsica wanneer je scherpe stenen raakt. Laurens geraakt met de eigenaar aan de praat. Hij heeft een Willy.

Willy

Ondertussen komt een boer tanken met zijn tractor en vervoert massa's druiven. Ik werk wat aan mijn sociaal gedrag en lach vriendelijk naar de boer met in mijn gedachten, jammie druiven. Dit was precies duidelijk van mijn gezicht af te lezen en hij doet teken van 'pak maar'. Ooh echt? Ik neem een klein trosje en hij met gebaren 'pak nog', dus doe ik dan ook. Trots laat ik mijn vondst zien aan Laurens.

Druiven cadeau

En lekker dat ze waren, niet normaal, zoveel lekkerder als de lekkerste druiven die in België te verkrijgen zijn. Ze worden hier verkocht aan vijf euro de kilo!

We gaan een grote supermarkt binnen en Laurens krijgt meteen onder zijn voeten van een vrouwelijke werknemer dat hij een mondmasker moet dragen. Zijn sjaaltje voor zijn mond telt niet. Meteen krijgt hij een chirurische blauwe van een vrouw die juist naar buiten gaat. Dat is echt lief. Aan de kassa, bij dezelfde, krijgt Laurens weer een berisping dat hij nog niet mag vertrekken met een deel van de inkopen tot alles betaalt is. Had net mijn code ingetikt van de bankkaart. Bij het naar buiten lopen heb ik Laurens uitgedaagd deze vrouw te versieren. Hij deed alsof hij me niet hoorde en liep wijselijk naar de auto. En hij vindt mij jaloers? Tjiens.

Er is een offroad-baantje dat naar de zee gaat, dat lijkt leuk om daar de nacht door te brengen. Hier begint het 4x4 paradijs van Corsica. De baan naar de zee is vrij ruig en wel 11 km lang. Het bestaat uit wit zand waar overal rotsen en stenen uit steken.

Offroad weg

Opgepast dus dat we geen schade toebrengen aan ons klein autootje (zie filmpje). Een uur doe je erover, heel spannend als tegenliggers passeren, zeker als ze zachtjes beginnen te kantelen.

Passeren riskant

De Jimny doet het uitstekend, zelfs zonder de 4x4 op te zetten met achter het stuur een ervaren chauffeur.

OffroadOffroad

Ben ik toch weeral blij dat we er geraakt zijn. Een leuke plaats met boompjes die voor de nodige schaduw zorgen en eindelijk kunnen we ons hangmatjes ophangen.

Eindelijk hangmat

Wo 15 sept

We dachten hier eerst een dagje te blijven, maar er hangen hier veel vieze geurtjes, vooral afkomstig van het meer aan de kust, heb ik deze nacht goed gemerkt. Jammer, want het is een heel mooi strand.

Plage de Saleccia

Laurens wou met zijn pinpointer (mini-metaaldetector die fijner te werk gaat) op het strand spelen, maar de baterij heeft het begeven. Ook gaan we de zee niet in zolang we ons daarna niet kunnen afspoelen. Hier in Corsica vind je helaas geen douche op het strand. En de zee is nog zo aanlokkelijk.

Plage de Saleccia

Op de terugweg, de elf kilometer lange offroad-route, passeren we niet enkel voertuigen,

Passage offroad-weg

maar ook een koe

Koe op de offroadweg

en deze tjingelbel-hondje.

Klokkenluider van Saleccia

Hij heeft een bel aan zijn halsband, maar vrees dat dit niet genoeg zal zijn om zotte scheurders tegen te houden. Hier staan bordjes met 30 op, maar verscheidene jongemannen vegen deze regel aan hun laars en aangezien het niet hun eigen auto's zijn, maar gehuurde, vlammen ze door de bochten. Arme diertjes onderweg. Erger nog, als ze afkomen met een van deze speeltjes,

Te huur

die je overal te huur ziet staan.

Het is tijd voor een hapje en dat doen we aan een meer.

Hapje aan meer

Het regent zachtjes, de vissen springen uit het water om de laagvliegende insecten op te slokken.

Vissen springen uit het water

Ik probeer Laurens door kleine wegentjes te leiden, maar o o o, de wegen zijn verschrikkelijk, vol stenen, ongelijk, stijl,... vaak zelfs té erg voor een jeep. En steeds doodlopend, afgebakend met een hek. Dit zijn dan officiele wegen op google maps, wat als je met een mobilhome hierop terechtkomt?

Foute boel google maps

En hoe geraken depannage-wagens tot hier in geval van? Maar goed, normale mensen rijden op grotere banen, maar toch.

En neen Laurens hier kan je echt niet meer mee rijden.

Wrak

Och hoe zielig, arm ezeltje wat hebben ze met jouw gedaan?

Arm ezeltje

Er zit een soort zak rond zijn *** opgespannen. Als ik dichter kom begint het wezentje te balken en vele luide protjes te laten. Ok het is goed, ik ben al terug weg, het zal pijn hebben denk ik. Of een oververwerkte cassanova? Let op zijn poten, zebrabloed?

Het uitzicht streelt weer ons oog, wolken rusten bovenop de bergen.

Wolkendeken op bergen

Wat een mooie kerk, bovenop een heuvel. Hier doet Laurens een dutje.

Jimny voor kerk Saint-Michel de Murato

De Romaanse kerk bestaat uit groene steenblokken (serpentijn) en witte kalksteenblokken en is gebouwd zoals een lint en dambord in de late Pisan-stijl die dateert uit 1280 na Christus.

Vooraanzicht kerk Saint-Michel de MuratoAchterkant kerk Saint-Michel de Murato

In één woord prachtig. Heerlijk om rondom te wandelen. Hier is een 360 graden uitzicht.

Uitzicht kerk Saint-Michel de Murato

Zeer rustgevend. Als ik begin te letten op de details dan blijf ik rond het gebouw lopen, steeds zie ik iets anders. Zoals de slang die Eva verleidt met de vrucht van de boom der kennis. Op de dorpel zie je wijnbladeren en druiven.

Smal raam kerk Saint-Michel de MuratoVoorkant zuilenDe binnenkant is gezellig schattig, wat anders dan de kille hoogtes die ik associeer aan een kerk.

Binnen kerk Saint-Michel de Murato

San Michele de Murato is sinds 1840 een historisch monument en is daarmee een van de oudste beschermde objecten.

Eglise Saint-Michel de Murato

Ik kap me ook af op het bedje in ons mobiel kamertje, maar wat een drukte van toeristen. Ze zijn allemaal nieuwsgierig naar de binnenkant van deze Jimny. Heel gezellig hoor, al die starende ogen, rare blikken,... in ons kamer. En dan denk ik steeds 'het is achter ons te doen mensen'. Dat ontspant me compleet. Laurens daarentegen, die kan je zelfs op een podium leggen van een hardcore groepje en die zou nog slapen, ongelooflijk.

1. Unnie:
    17 september 2021
    Wat een surprise he de druiven miammiam, en ocharme da ezeltje.
    Toch leuke plekken he om te slapen.
    Chanceke met de Jimmy, wel een heel praktisch autoke, da geraakt echt overal
  2. Laurens & Woon:
    17 september 2021
    De Jimny is gewèldig! Ook heel snel om te toveren tot een bed da heerlijk slaapt. En kan óveral staan, zelfs waar een gewone auto niet geraakt. Top
  3. Unnie:
    17 september 2021
    Ja echt een goeie aankoop 👌