Rovaniemi, aan het Norvajärvi-meer. Deze keer 50 graden warmer.

10 augustus 2023 - Norvajärvi, Finland

Donderdag 10 aug '23

We ontwaken op Finlands grondgebied en wel in Rovaniemi, aan het meer Norvajärvi.
Hier zijn verschillende houten hutjes. In de grootste kan je een vuurtje stoken en met vrij veel man rond zitten. Een kleiner hokje ernaast dient voor het opslag van hout (zie video).

Zomer 2023 3

Hier zijn we 4,5 jaar geleden ook geweest, maar toen zag het er helemaal anders uit. Het was 50 graden kouder.

Winter 2019 3

Deze keer voelt het binnen heerlijk warm door de vlammen.

Zomer 2023 1

Toen in januari, brandde er ook een vuurtje, maar had ik zelfs nog koud met een skipak over mijn ó zovele kledingstukken.

Winter 2019 1

Wat er toen wel lag en nu niet, is sneeuw.

Zomer 2023 2

Zoveel sneeuw waar Laurens gebruik van maakte om mee te koken.

Winter 2019 2

Het volledige verhaal van de koude reis in januari kan je op deze blog lezen in rubriek 'Noorderlicht 2018-2019'.

We zijn hier niet de enigsten.
Een man met zijn eigen pannen-productie maakt een fotoshoot voor in zijn folder. Vroeg of laat raakt Laurens erin betrokken en het is hem weer gelukt. De man gebruikt Laurens als model en hij zal in zijn boekje belanden.
Als dank krijgt trotse Laurens een koekenpan!

Pannen-man

Ben ik blij dat het geen wok is, krijgt zoiets maar weggestopt in de Jimny!

We genieten nog in ons nostalgisch hutje bij een warm vuur terwijl het buiten regent.

Ochtend-vuurtje

Zoals overal ter wereld is Laurens meteen thuis en zeker als hij er al ooit is geweest. Zoals hier in Rovaniemi, weet hij nog alle winkels te vinden alsof hij een lokaal is.

In Finland zijn we een uur later en betalen we terug met ons vertrouwde eurootjes.

Op de parking van Motonet, een winkel met vanalle spullen van jacht- tot visgerief; van auto- tot moto-onderdelen, spreekt Laurens een Fin (Jukka) aan met ook een jeep.
Hij vindt ons unieke slaapmethode goed gevonden en zou dit ook willen bouwen in zijn rode Toyota Landcruiser van '91. Morgen-namiddag gaat hij met zijn vrouw voor een weekend naar hun buitenverblijf midden in de natuur. Er is een sauna, een meer en er wordt gevist.

Het meer van Jukka en zijn vrouw

We zijn uitgenodigd. Jawel je leest het goed, de eerste uitnodiging deze reis!!
We zijn benieuwd....

Hun buitenverblijf is ongeveer 30km noordwaarts van Rovaniemi.
Halverwege zijn de houten hutten waar we van komen. Ideaal om de nacht daar terug door te brengen, maar eerst nog enkele worstjes aanschaffen om onze nostalgie volledig af te ronden.

Typische Finse worsten

1. Unnie:
    10 augustus 2023
    Wat een verschil he toen en nu 😱
    Geniet van jullie uitnodiging! Weeral zo'n leuke surprise.
    Met de koekenpan heeft de Laurens dan al veel pannenkoeken gebakken onderweg? 😋
  2. Laurens & Woon:
    10 augustus 2023
    Hij heeft die koekenpan deze morgend nog maar pas gekregen. Misschien kan hij die morgen gebruiken?
  3. Oempe:
    10 augustus 2023
    Wel leuk met die foto's toen en nu 😁. Enne, twerd tijd dat jullie eens ergens uitgenodigd werden 🤭. Hopelijk meenden ze het en zeiden ze het niet uit beleefdheid ... ben benieuwd 😁.
  4. Laurens & Woon:
    Ja leuk he de foto's.
    Uitnodiging uit beleefdheid? Nee, zou raar zijn. Hij leek echt oprecht en zal het wel menen. Hij heeft al een foto van zijn meer gestuurd, heb ik in verhaal bij gevoegd. We hebben nog nooit voorgehad dat een uitnodiging niet menens was. En trouwens Laurens nodigt meestal zijn eigen uit door simpelweg plots voor de deur te staan 😆
    We wachten af he, er kan nog altijd iets tussenkomen.
  5. Eva:
    11 augustus 2023
    Tof zeg😃Laurens komt in die folder en een koekenpan op de koop toe…

Hoe leuk een uitnodiging voor naar dat buitenverblijf te gaan.

De reis nu verloopt wel aangenamer nu dan toen zeker?
  6. Laurens & Woon:
    11 augustus 2023
    Volledig andere reis, compleet andere wereld. Maar vooral, we zien nu niet af van da kou wat toen bijna constant was tenzij accommodatie door pech, dan was het ineens zalig. Want veeeel mooier en specialer hier in de winter.
  7. Patrick & Hilda:
    17 augustus 2023
    Dag Woon en Laurens,
    Wij waren de Blog een beetje uit het ook verloren door het vele werk in de grote (12.000 m²) tuin.
    Wij staan steeds verwonderd hoeveel mooie plaatsen jullie bezoeken met toch wel beperkte middelen. Lekker gezellig in die hut met dat vuurtje.
    Hebben jullie die sauna mogen gebruiken
    Ook wij hebben thuis een grote Finse sauna.
    Groeten en geniet van jullie prachtig avontuur.
  8. Laurens & Woon:
    17 augustus 2023
    Scandinavië is overweldigend mooi en heeft fantastische rustplaatsen waar we vaak een vuurtje kunnen branden, buiten of binnen. Puur natuur

We hebben van 2 sauna-sessies mogen genieten. Geweldig in een bos!

We genieten met volle teugen! 😆