Søppeltømming

24 juli 2023 - Bleik, Noorwegen

Zondag 23 juli '23

Na amper 3 uurtjes slaap worden we alweer wakker door de vele passanten die hier op de pier lopen. We hoorden zelfs een kleine Duitse jongen zeggen "Dat koffertje vanachter is niet op slot, we kunnen dat open maken." De ouders trokken hem wijseljk verder.

In Noorwegen kan dat dus om simpelweg onze auto midden op deze pier te planten.

Camperen op de pierDe pier waar wij de middernachtzon hebben gezien

Een boot die toeristen meeneemt om walvissen te spotten, passeert ons.

Toeristenboot om walvissen te spotten

Zittend op de rotsen zien we regelmatig de vaste zeehond van hier, een zee-arend, een zee-otter en achter mij tussen de rotsen laat een soort bruine marmot zijn aanwezigheid kennen met zijn specifiek geluid en we kijken elkaar even aan.

Mijn haar krijgt een spoeling, dankzij het warm water uit de kraan die Laurens met flessen heeft gevuld.

We gaan naar Bleik met zijn witte stranden aan de westkant van de Vesterålen. Maar eerst een korte stop aan de kraan met zijn warm water voor Laurens zijn hemd te wassen, waarna hij ze laat drogen op een stuk beton. Hij vertrekt al bijna zonder zijn hemd.

Bijna vertrokken zonder zijn hemd

Typisch hem, heeft al eens op de moto gesprongen in zijn onderbroek om 50 km verder het pas te beseffen dat zijn broek nog over een draad hing.

We zien een side-by-side, waar een koppel Limburgers in rijden.

Side by side

Amaai ze hebben veel bagage mee.

Veel bagage

Laurens wilt natuurlijk een volgend reisje met een side-by-side. Gewoon laten doen, dat gaat vanzelf over en zeker wanneer hij weer een ander speciaal voertuig ziet.

Met onze Suzuki Jimny vroeg een oudere lokale man of we militairen waren door de groene kleur. Grappig dat we zo overkomen?

Aan de supermarkt spreekt Laurens een wandelaarster aan, Eva.

Eva, de Duitse wandelaarster

Ze is van Duitsland en komt al 8 jaar in Noorwegen wandelen. Elke dag haalt ze soms tot 40 teken van haar benen! Een groot voordeel als wandelaar of fietser is dat je gratis op alle ferry's mag en in de mooiste ongerepte natuur uw tentje kunt zetten. Bijtanken hoeft ook nooit.
Toch zijn er die liever op een camping tegen betaling vlak naast de weg hun tent opzetten.

Betaald camperen naast de weg

Bang of niet zonder sanitaire voorzieningen kunnen?

We volgen de Nationale Toeristen route 'Andøya'

National Tourist Route 'Andøya'

en houden een korte stop op Kleivodden, gelegen tussen Andenes en Bleik.

Kleivodden

Hier zijn zwarte granieten zitplaatsen, ideaal om zijn hemd verder te drogen.

Warme zwarte steen voor hemd te drogen

Walvissen, zeehonden en zee-arenden kan je hier spotten en we halen onze verrekijker boven.

Walvissen spotten

Turen naar het water en steeds denken dat je iets ziet, maar het zijn zeewieren die telkens door golven even boven water verschijnen.

Kleivodden uitzicht 1Kleivodden uitzicht 2

We komen aan in Bleik.

Aankomst Bleik

Met zijn mini-haventje.

Haventje Bleik

In het water zien we oorkwallen, vrij grote van zeker 20cm doorsnede.

Oorkwal

Dit klein dorpje heeft zijn naam te danken aan zijn witte stranden. Bleik betekent bleek.

Bleik witte stranden

We zoeken achter het dorpje in de prachtige natuur een ideaal plaatsje. De mogelijke plekken zijn al bezet door mobilhomes, campers,... Op een hoger gelegen deel vinden we dé spot. De middernachtzon kunnen we zien als de wolken het toelaten, in de zee kunnen we turen voor o.a. walvissen en we kijken recht op de bekende rots Bleiksøya die 160 meter uit de zee torent. Jaarlijks komen 40 000 Puffins (papegaaiduikers) op deze rots broeden. De schattige naam Puffin wordt gegeven aan een mega-schattig vogeltje.

PuffinPapegaaiduikersVliegende puffin

Ze zijn vrij klein, rond 30 cm lang.
Vele zee-arenden zijn ook te zien aan de rots.

Zee-arend

Zij komen hier voor op de papegaaiduikers te jagen.

Zee-arend vangt papegaaiduiker

Wat veel erger is, is dat de lief-uitziende puffins worden gegeten door de mens!! Hoe kun je zoiets mega-schattig doden ėn opeten? Het zou naar patrijs smaken en in IJsland is het zelfs een delicatesse.

Voor de rots turen we door onze verrekijker vanuit ons bed.

Turen naar de Bleiksøya door onze verrekijker

Een life-documentaire waar we de zwermen puffins rond de rots zien vliegen met de gevaarlijke zee-arenden ertussen.

Voor de middernachtzon er is, vallen we als een baksteen in slaap.

Maandag 24 juli '23

Na 12 uren zijn we eindelijk goed uitgeslapen. Een derde nacht met amper slaap... daar zijn we te oud voor.

Het water raakt op en we gaan te voet op zoek. In het kleine haventje moet toch ergens een kraantje zijn?
De witte stranden lopen we voorbij en ik vraag aan Laurens om een foto te nemen van mij. Ik zeg expliciet om de evenaar recht te houden en de rots Bleiksøya helemaal in beeld te zetten.
Wat denk je zelf?

Scheve fotoTop van rots eraf

Na vele kliekjes later is het hem toch een beetje gelukt.

Woon wit strand

Het is niet eerlijk dat bij de mooiste foto's hij er dan telkens op staat.

Laurens wit strand

Een grappig woord dat we tegenkomen onderweg is 'søppetømming'. Wat betekent 'zwerfvuil'. In de Noorse taal begrijpen we vaak woorden, die iets of wat lijken op onze taal. Wat zou dit bord nu betekenen?

Leesbaar voor Vlaming

In de haven vinden we nergens een toilet of een kraan. Geen water. Wel dit bord.

Puffin Safari

Je zou toch denken dat er dan iets of wat van sanitair aanwezig is. Helaas. Op de terugweg spreekt Laurens dezelfde vrouw aan waar hij haar een compliment gaf over haar mooie blauwe bloemen en vroeg welke naam deze had. In het Noors 'Blauwe toppen'.

Blauwe toppen

Dus bij dezelfde vrouw vraagt hij water en natuurlijk krijgt de charmante man zijn zin. De dochter komt net thuis aan en Laurens stelt de ene vraag na de andere.
"Dat bot dat daar ligt is van een walvis?"
"Ja klopt"
"Dat legervoertuig daar wat verder, is de eigenaar hier ergens?"

Laplander

Jammer genoeg voor Laurens is hij op reis en een geluk voor de eigenaar.

We lopen verder mèt twee volle flessen water en gaan het witte strand op. Zou er nu een verschil zijn, het zicht door de verrekijker aan de branding of hoger, maar verder van de rots vanwaar de auto staat?

Laurens branding wit strand

Nop geen verschil en waar wij staan is het beter om walvissen te spotten ook, hoe hoger hoe beter en eveneens de middernachtzon. We blijven braaf staan voor een tweede nacht. Een tweede poging voor de middernachtzon nog eens te zien.
Ik vind ons plekje nog steeds perfect (zie film).

Ondertussen staat de Bleiksøya zich mooi te presenteren tussen de wolken.

Bleiksøya in de wolken

24 juli 2023
    Precies een natuurdocumentaire 🤭
  4. Laurens & Woon:
    25 juli 2023
    Haha zoals ik het wil. Reizen en genieten in de prachtige natuur met schattige diertjes 😄
  5. Eva:
    25 juli 2023
    Die Puffins! Hoe schattig! Welk onmens kan da doden en opeten idd ma in feite is da ook zo bij ons è ma toch .

En kunde beter slapen met langs alle kanten gordijntjes?
  6. Laurens & Woon:
    25 juli 2023
    Gordijntjes is enkel vanachter. Het licht vanvoor, daar hebben we een trukje voor door kleren aan ons wasdraad omhoog te hangen of de slaapzak.
  7. Oempe:
    26 juli 2023
    ipv kleren, leg de Laurens toch gewoon voor het raam toch? LOL
  8. Laurens & Woon:
    🤣🤣🤣🤣
  9. Unnie:
    Diene side-by-side 😂😂 precies in China
    Ooh die vogels hoe schattig seg 😱😍
    En wat een mooie levendige documentaire😍