Watervallen-paradijs

15 juli 2023 - Odda, Noorwegen

Zaterdag 15 juli '23

Wat een weer! Regen regen en nog is regen. We kijken naar de voorspellingen... oei oei oei voor zover we kunnen zien gaat het dus heel de tijd regenen. Laurens heeft een lokale visser aangesproken en die zegt dat gisteren de laatste zonnige dag was. Dat belooft.

We nemen toch de ferry. Een lange rij staat er en Laurens gaat helemaal apart alleen ergens staan, voor op de ferry te rijden. Ik zeg nog "Maar je moet mooi aanschuiven achter de rij. Je staat waar de auto's afrijden." Hij negeert me. De ferry komt aan en hij rijdt er als eerste op, alsof er niets aan de hand is en krijgt zelfs een speciaal aparte plaats helemaal vooraan.

Ferry Lauvvika-Oanes

Ja dat is dan Laurens zijn manier en niemand die iets merkt. Hij komt zo zelfzeker over dat het lijkt alsof hij VIP is? Speciaal gereserveerd? Maar goed, we staan er op. Anders hadden we moeten wachten op de volgende ferry, want er geraken telkens maar 10 voertuigen op.

De veerboot die ons heeft overgebracht

Er wordt rondgegaan met een bankkaart-toestel, 115 Nok (€10) voor een korte overzet van 10 min. Laurens gaat buiten kijken naar het uitzicht en wordt bijna omver geblazen.

Op de ferry

Hij is toch echt een klein kind dat van het leven geniet als een kind en zich van niemand iets aantrekt. Super eigenlijk, we worden allemaal veel te volwassen in het leven en trekken ons te hard aan wat anderen denken.
Hij staat voor de auto zo van "Kijk mama de wind! Hihihi joepie!"

Laurens opblaaspop

De overkant komt dichterbij.

Aan de overkant geraken

Als tweede rijden we eraf en gaan toch een kijkje nemen naar de Preikestolen. Vanaf je van de grote baan rijdt staan er overal borden dat je nergens vrij mag kamperen, enkel op twee campings en de parkeerplaats waar de wandeling naar de Preikestolen begint, maar hier mag je dan maar staan tot middernacht, telkens 250 Nok. Toeristische attractie, vandaar.

Daar aangekomen weet de parkeerbegeleider ons te vertellen dat ze gisteren het record hebben gebroken. Daarvoor was het 5500 mensen op 1 dag! Gisteren 5800!!! Omdat het de laatste zonnige dag was. Amaai dat telt. Het regent, de wandeling ernaartoe is 2 uren naar boven en terug. Dus een minstens 4 uren durende wandeling. Laurens had het ooit al eens gezien. Hij laat aan mij de keus, maar ik twijfel. Niet veel zin om kletsnat terug in de auto te kruipen waarna niets droogt met dit weer. En Noorwegen heeft zoveel prachtige stukken. Ik pas.

We rijden verder het land in. Oh een uitkijk-stopplaats. Altijd goed voor een mooie foto.

Mooie Noorwegen

Wat verder ziet Laurens een vogeltje midden op de baan en een auto rijdt erover! Waarschijnlijk daarvoor een tik gehad en is een beetje versuft. Hij draait meteen om, houd het verkeer tegen en ik snel de baan op om het vogeltje in veiligheid te brengen.

Gered vogeltje van op de baan

Het ziet er vrij intact uit. Hopelijk zal het uitsuffen en haar bestaan verder zetten. Arm dutske.

Het is even gestopt met regenen en ik heb zin in iets warm, hartig en vloeibaar. Een mie-ke dus. Zoveel wind om te koken, maar daar hadden we thuis al iets op gevonden. Drie houten plaatjes gezaagd, telkens drie gaatjes geboord en met mini-colsonbandjes vastgemaakt. Zo is het makkelijk dicht te klappen. Ons mini windschermpje, die na het koken dienst kan doen als tafelpoot voor v.b. ons kleine pan op te zetten.
Gisteren was Laurens 2 flessen water gaan kopen. Die kunnen we daarna dan bijvullen aan de kraan. Nu wat blijkt... het is bruiswater, daarmee mie-ke koken? Aiai ik ben een keer niet mee geweest. We drinken altijd plat water, want warm bruiswater of als de bubbels eruit zijn is echt niet lekker.
Dan maar zo. Vanaf je er een vuurtje onder zet, lijkt het meteen of het kookt met die bubbels (zie filmpje). Zeer praktisch.

Buikjes blij en we zijn weer op de baan. Met dit weer is het vooral rijden en Noorwegen is gigantisch lang tot aan de Noordkaap dus we moeten wel.

Een supermarkt binnen wandelen als stop om nog eens achterover te vallen van de prijzen. En ja dat doen we. Een pakje kersen voor bijna €20!!

Duurste kersen oout gezien

Of een promotie salami, dan is het nog maar €37 de kilo?!

Salami €37 de kg promo

Aan het machien waar brood wordt gesneden liggen nog veel stukjes afgevallen brood. Ons gratis gevarieerd kleurenpalet aan brood. We kopen toch iets, yoghurt. We willen niet als dé ergste toeristen overkomen.

Ineens ligt er voor mij een rood bolletje en hoor ik "Verassing!".

Aardbei-verassing

Tjiens waar heeft hij die vandaan?

Noorwegen is het land van de ontelbare fjorden en de vele veerboten en voor we het weten staan we alweer aan een ferry.

Een andere ferry

Deze keer is het bedrag een stuk lager (75 Nok). Enkel waar het zeer toeristisch is, zal het een pak duurder zijn, gelukkig maar, want we zullen nog veel overzetboten moeten nemen. Al snel mogen we eraf en zetten onze route voort.

Toegekomen

In de verte zien we onze ferry terug naar de andere kant varen.

Daar vaart onze ferry

Fishfarms zien we ook regelmatig.

Een fishfarm

Ze zijn zeer vervuilend voor de fjorden. De gekweekte vissen blijven met velen op dezelfde plaats en hun uitwerpselen zorgt voor de vervuiling. Teveel opeen.

Aha we mogen gratis het water over dankzij een brug. Leuk.

Soms een brug

Och hoe schattig een mini-eilandje met een mini-huisje op.

Schattig mini-eilandje met huisje

Een stop met een informatiebord zorgt voor het strekken van onze benen. Het uitzicht wordt een beetje belemmerd door de bomen,

Bomen blokkeren beetje uitzicht

maar wilde frambozen maken het dan weer goed.

Wilde frambozen

Op zoek naar een rustige mooie slaapplaats zien we onderweg een grote waterval (zie filmpje).

Grote waterval

Kort daarna worden we alweer getrakteerd op een kleinere versie.

Nog een waterval

Het is hier duidelijk een watervallen-paradijs! Een dubbele zelfs en nat worden van de overspray.

Een dubbele waterval

We maken het af met nog eentje.

Weeral eentje

Idyllisch om hier rond te rijden.

Prachtige wegen

Mooie wegen, omringd met prachtige landschappen overwoekerd met watervallen. Deze wildkampeerders hebben het getroffen.

Wildkampeerders met een prachtig uitzicht

Een overvolle camping passeren we en verder zien we mogelijke plaatsen om te staan, maar zo vol allemaal. Uiteindelijk zetten we ons er dan maar ergens bij en eens in ons kamertje hebben we totaal geen last van de andere voertuigen die achter ons zijn geparkeerd. Het belangrijkste is, we staan midden in de natuur en het is zeer rustig.

1. Oempe:
    15 juli 2023
    Jawadde die prijzen 😱. Dagbudget mss toch maar verdubbelen? 🤭
    Enne, hopelijk snel terug droog weer!!!
    Maar ik herinner me nog van mijn reis in Noorwegen, ook in dees periode, dat het toch vooral regen en sneeuw was 🙄 .. maar goed, ge krijgt prachtige natuur te zien ! Benieuwd naar meer :)!
  2. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Ook ooit in Noorwegen geweest? En zelfs sneeuw gehad deze tijd?? Oei oei.
    We zijn eigenlijk wel een beetje voorbereid dat hier duur is, maar we blijven toch zo zuinig mogelijk, zonder dood te vallen 😆, ons best doen ons plan te trekken. Ik probeer dagelijks te bloggen en lukt tot nu toe goe. Is ook leuker om later ooit terug te lezen. Anders vergeette snel het meeste van de reis.
  3. Belmans:
    16 juli 2023
    Goeie morgen, net wakker. Leuk om jullie verhaal te lezen. Doet me denken aan de paar keren dat we in Zweden waren. De natuur is prachtig en de mensen zijn idd veel aangenamer. Dan besef je dat wij te druk bezig zijn en met teveel dicht bij elkaar wonen. Genieten maar, ondanks de regen. Ik geniet mee van jullie reis, dankzij de leuke schrijfsels,
  4. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Bedankt Anne, ik doe mijn best en met veel plezier zodat er elke morgend een vers verhaaltje klaar staat om gelezen te worden.
    En idd als België 10 zo groot zou zijn met evenveel inwoners en kilometers meer natuur...
  5. Eva:
    16 juli 2023
    Ja het is zo da iedereen langer kind zou moeten durven blijven.
    Spijtig van die regen ma er zijn de machtige uitzichten en zonder al die regen zouden ze niet machtig zijn moete maar denken.
    Ni normaal die prijzen maar gelle zij koningen om dan zelfs dan zuinig te kunnen leven.
  6. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Hihi we doen ons best en het is hier een extra uitdaging om trukjes te vinden voor de kosten te drukken. En zeker en vast met al die regen, machtige na-effecten