Eerste Noorse markt in Vågen, Bergen

16 juli 2023 - Vågen, Noorwegen

Zondag 16 juli '23

Ik ben de laatste dagen in gevecht met mijn rebelerende heup die me heel de nacht wakker schudt met zijn stekende pijnscheuten. Ik hoop dat we snel weer vriendjes worden.

De natuur heeft medelijden met me en zorgt voor een extra gezonde toevoeging aan ons ontbijt. Wilde rode aalbessen.

Wilde Rode aalbessen

Maar wat zijn ze zuur, zoals mijn humeur deze morgend.

Alles heeft zijn voordelen, zo ook de vele regenbuien. Krachtige bruisende watervallen en kolkende wilde rivieren vloeien hieruit (zie filmpje).

Kolkende rivier

Aan een praktische stopplaats houden we een sanitaire pauze met de nodige verfrissingen. Zo ook worden kleine kledingstukken onder handen genomen. Een supertip van Laurens om uitgewrongen kleding in papier te draaien om het meeste vocht eruit te halen. Zo zijn ze in een mum van tijd droog tijdens het rijden aan de ellenlange wasdraad in onze reuze mobilhome.

Onze wasdraad in de auto

Aan deze stop is een mooie fjord die we even gaan verkennen. Heerlijk rustig hier.

Fjord aan leuke stopplaats

Maar wat heeft Laurens alweer gevonden? Een kleine verbrandplaats van afval.

Toch een stortplaats

Het was te mooi om waar te zijn dat elke Noor milieubewust zou zijn. Zelfs auto-onderdelen vind je hier tussen.

Auto-onderdelen op stortplaats

We zagen al verschillende fishfarms in de fjorden. Deze zien we van dichterbij.

Fishfarm vierkante basins

Wat ben ik blij dat ik in een droge warme auto reis en niet op de moto. Opeens vind ik de regen niet meer zo storend, want het kan duidelijk erger.

Het kan altijd slechter

We gaan een kijkje nemen in Bergen, maar eerst de ferry op voor ons veilig en wel over te brengen door het Lifjord.

Ferry voor doorreis naar Bergen

We zien amper de overkant door de dichte mist.

Crazyguys in the mist

We belanden precies in een storm met de overzetboot. Wat een wind!! Alles wordt door elkaar geschud. Arme moto-rijders.

We zetten onze route verder op begane grond. Amaai zo'n grote leistenen op deze daken!

Reuze leistenen

Hoe krijgen ze die daarop!? Geef mij maar de kleintjes, dat puzzelt makkelijker.

Achter een waterval lopen klinkt fantastisch niet? Dat kan bij deze 50 meter hoge Steinsdalsfossen.

Steinsdalsfossen

Het regent. We blijven beiden toch liever in ons droog warm jeepke. Een kort filmpje vanuit de auto biedt troost (dus ik hoef er niet bij te zetten 'zie filmpje').

Schattig al die kleine eilandjes in het fjord.

Schattige kleine eilandjes in het fjord

Met hier en daar een verstopt huisje.

Verstopt huisje op een eilandje

Een man in een bootje roeit van het huisje naar de kant waar een camionet staat geparkeerd.

Roeibootje van huisje naar camionet

Zou dat de leverancier of de pakjesdienst zijn die iets moet leveren?
"Komaan Laurens ga eens even horen hoe dat juist zit?". Handig aan Laurens, àlles kan ik eraan vragen. Hij is mijn persoonlijke journalist in't veld.

Laurens, mijn persoonlijke journalist

Het verstopt huisje is zijn zomerhuis en hij bracht wat spullen over en weer.

Hier zie je zelden zwerfvuil, maar als er iets ligt, dan is het dit.

Weg gegooide weegschaal??

Een weegschaal, hoe komt deze hier terecht? Is het streefgewicht bereikt? Of gedumpt, omdat ze altijd teveel aangaf?

We belanden in Vågen in Bergen.

Aankomst Bergen

Vågen (Noors voor 'de baai') is een baai waar de oude haven van Bergen ligt. Het middeleeuws centrum van de stad ligt rond deze natuurlijke haven.

In deze haven is Laurens ooit geweest in 1991 met een grote zeilboot van 27 meter, die toebehoorde aan Dokter Roger Peters van Antwerpen. Laurens was toen de kok aan boord. Ze kwamen net van Spitsbergen. Deze reis nam 6 weken in beslag. Toen ze in Spitsbergen waren voor ijsberen te spotten hadden ze er helaas geen gezien. Hier in Bergen kon je ze toen kopen.

Bij aankomst worden we meteen verwelkomt door deze vriendelijke ijsbeer.

IjsbeerIjsbeer lust een vingerkootje

Meteen komen we terecht op een markt. Aha ons eerste Noorse markt, laten we een kijkje nemen.

Onze eerste Noorse markt

Grappig een kraampje met Brusselse wafels. Een gezin met twee kinderen waarvan alleen de kinderen een wafel eten. Ik begrijp waarom. Voor 2 wafels met garnering ben je al snel €30 kwijt.

Brusselse wafel

Hier kan je als vrouw makkelijk op dieet.

In Noorwegen is het de normaalste zaak om walvis te eten. De man van dit kraam at als kind elke zondag walvis. Hij verkoopt gedroogde worsten gemaakt van rendier, eland of walvis voor de luttele prijs van ongeveer €14 per stuk.

Gedroogde worsten van rendier of eland of walvis

Hij zegt eerlijk dat de walvis op de foto niet datgene is wat erin zit, maar wel de dwergvinvis.

Andere standen verkopen stukken gerookte walvis die aan de buitenkant een zwarte kleur hebben.

Gerookte walvis

Allerlei vis en zeevruchten kan je aan de toog bestellen,

Allerlei zeevruchten

waarna het wordt klaargemaakt om geserveerd te worden aan uw tafel. De geur van gebakken look gecombineerd met scampi's en andere visgeuren doet me watertanden. Maar bij het lezen van de kaart krijg ik meteen een droge mond.

Een van de menu-kaarten

Wat een prijzen! Een zalmburger voor €16! Verse zalm kan je hier ook zo kopen aan meer dan €30 de kilo. Zalm is goedkoop hier??

Overal wordt verse grote krabben verkocht, die levend in een aquarium zitten, zielig bijeen gepropt. Elke krab krijgt een plaatje ingeprikt. Auw dat moet toch pijn doen. Pfff wat zeg ik nu, ze worden uiteindelijk levend gekookt. Dat is pas horror!!

Levende reuze krabben

Maar wat zien we bij dit kraampje? Ze hebben ook verse krabben in een aquarium

Arme krabbenGrote krab met luchtbellen

en verkopen poten van de King Crab aan de toog voor ongeveer €180 de kilo samen met andere zeedieren,

King Crab-poten ontdooid

maar achteraan zien we een jongeman diepvries artikelen boven halen zoals King Crab-poten en andere zaken.

Diepvries

Zo vers is het dan ook weer niet.
Hier zie je dat ze in water worden ontdooid.

King Crab-poten in water ontdooid

Iemand heeft koffiekoeken voor ongeveer €3 het stuk en je kan een klein bekertje koffie van een thermos bij krijgen voor een dikke €3.

Thermos-koffie voor dikke €3

Het regent op en af, maar even laat de hemel zijn sluizen volledig open gaan (zie filmpje). Onder een afdak komt een mus ons vergezellen en hoopt wat mee te pikken van lekkers aan mijn voeten.

Mus aan mijn voeten

Het goedkoopste wat hier te verkrijgen is, is een kleine Griekse pita aan ongeveer €15.

Griekse pita

Op het einde van de markt is een grote visrestaurant.

Grote visrestaurant

Hier kan je alweer zelf uw zeedier kiezen zoals v.b. deze zee-egel, waar je enkel de eitjes ervan eet.

Zee-egels

€15 als je ze niet meer zelf moet openknippen. Uw keuze wordt dan weer klaargemaakt en achteraan aan uw tafel geserveerd.

Visrestaurant achteraan tafelsTafels achteraan van visrestaurant

Een pint erbij is makkelijk €7.

Mijn maag gaat hier als een zot tekeer van al dat eten met lekkere geuren, maar het is hier pokke-duur. Laurens schuift bijna uit over mijn kwijl en trakteert me op een portie 'fish and chips'.

Fish and chips

Dit leek het meest betaalbare voor een gevulde maag n.l. €17. De vis was super, de frietjes helaas een tijd geleden gebakken. Echt op z'n Engels.

We laten ons eten zakken met een wandeling langs de haven met de historische huisjes op de achtergrond.

Langs de havenVågen, de oude havenHistorische huisjes

Tijd voor onze zoektocht naar een plaats voor de nacht. De stad Bergen rijden we uit via een betaalbrug

Betaalbrug

en al snel belanden we op een rustige plek.

Hier brengen we de nacht door

1. Unnie:
    17 juli 2023
    Amaai ik lag zo plat van '... Da je een droge mond kreeg na het lezen van de kaart' 🤣🤣🤣
    Toch een duur land amaai
  2. Laurens & Woon:
    17 juli 2023
    Hahaha ma da is echt vreselijk. De overgang van gaspi's thuis naar dit!? Véél te groot!