Arme Alex

6 augustus 2023 - Rognan, Noorwegen

Zaterdag 5 aug '23

We vielen al van onze sokkel in Noorwegen van de hoge prijzen. Maar in deze supermarkt Joker, ten eerste al een van de duurdere en dan nog op een eiland, zijn sommige producten zelfs tweemaal zo duur dan op het vasteland. Knolselder €8 de kilo!

Knolselder €8 de kiloSuikererwt €22 de kilo

Suikererwt €22 de kilo! ... We staan aan de groenten en verschieten zo hard van de prijzen dat de werknemer, verantwoordelijk voor de groenten, naar ons toekomt en een in stukken gesneden koolrabi laat proeven. Oei, viel het zo hard op? Zien wij er zo zielig uit? Enthousiast proeven we van de stukken witte koolrabi. Mmmm ze zijn echt heel lekker. Zoet en krokant sappig. We praten een beetje met de vriendelijke man over de prijzen van de groenten, het weer op dit eiland,... Hij moet lachen wat ik allemaal aan heb en nog koud hebben, terwijl de meesten hier in t-shirt en korte broek rondlopen. Het is wel 10 graden. Dat vind ik echt wel koud brrrr.

Dan krijgt Laurens een videochat op whatsapp van Alex vanuit Gambia. Wat een contrast, het arme Gambia t.o.v. het rijke Noorwegen en dan nog op een duur eiland. Als wij al zo hard verschieten van de hoge prijzen, dan valt Alex bijna flauw tijdens de rondleiding die Laurens hem geeft. Alex verdient €20 per maand en de vriendelijke werknemer liet hem weten dat hij meer dan €20 per uur verdient. En dit is dan een gewone job in een supermarkt.  Wat een contrast van twee uiteenlopende werelden, op dat moment even verbonden door de wifi op een smartphone.

In deze supermarkt wordt natuurlijk de gedroogde vis 'stokvis' van dit eiland verkocht.

Stokvis ongeveer halve kilo

Een hele weegt ongeveer een halve kilo, dus minstens €20 per stuk. Wil je ze liever zonder de graten etc, dus puur, gekuist. Dan betaal je meer dan drie keer zoveel en heb je ze al aan bijna €15 voor een zakje van 100 gr.

Gekuiste stokvis aan ongeveer €15 per 100 gr

Een aziaat zou hier ook omvallen van voorbeeld sesamolie, een flesje aan €10 en de rest van de sausjes...

250 ml sesamolie aan €10Dure chinese sausjes

Wat ik ook altijd interessant vind is wat voor zaden, voor in de moestuin, ze in elk land verkopen. Dan weet ik ineens of ze, in dit geval, goed tegen de koude kunnen.

Welke groenten kan hier groeien

Ziezo dit was de allerlaatste rondleiding over de prijzen in Noorwegen.

We worden naar de haven geduwd door de ferme wind. De ferry naar Bodø, het vasteland, komt in een mum van tijd toe. Ook deze keer hetzelfde leuk liedje, namen noteren en niets betalen.
Dus samengevat is het werkelijk zo dat je 280 km of 10 uren gratis gebruik kunt maken van de ferry's tussen Bodø en de eilandjes Værøy en Røst. Een geweldige tip van de Noorse Marloa dat ik eerst niet kon geloven, maar nu wel na zelf te ondervinden.

Een laatste blik op het Noors eilandje Røst, voor we ons naar binnen begeven.

Vertrek ferry vanuit Røst Laatste blik Røst

Telkens op de ferry ruiken we op het dek het eten dat wordt voorbereid, staan we voor de keuken te gapen naar de dure prijzen en deze laatste keer gaan we ons toch verwennen.

Keuken ferry

Een worst met wat frietjes, net geen €9. Het enigste betaalbare.

Worst met frietjes

Het smaakt zo goed! Veel beter dan het eruit ziet.
Een hamburger aan €20 gaat er bij ons niet in. Toch worden ze massaal verkocht. En zeer pijnlijk is dat er overschotten tevens massaal in de vuilbak belanden. Wat een zonde!! Naast ons zat een vader met twee kleine kindjes met ieders een hamburger. Voor de kleintjes mooi in 4 gesneden. Ze hadden amper de helft gegeten, dus de andere helft was onaangetast. Natuurlijk zagen wij ze al in onze maag belanden en voor we het wisten was iedereen plots weg, enkel een lege tafel.
Waarom ruimt hier iedereen braaf zijn plateau op. Laat het toch staan!

Ach, we kijken naar de andere kant, zwarte keien.

Zwarte keien vast geplakt

Zijn ze eetbaar? Ze zijn zelfs gewoon vastgeplakt! Natuurlijk, logisch, anders zouden de passagiers bij storm of nog erger... niet sterven van onderkoeling en verdrinking, maar door steniging!

Laten we iets leuk doen als afleiding. Mijn fles arancello is uiteindelijk leeg geraakt. Ik vind dat ik er vrij lang over gedaan heb. Ik heb zelfs een keer gedeeld met een Fransman.
Een lege glazen fles, midden op zee, een stukje papier en bik .... rarara .... ja klopt!
'Message in a bottle'

Message in a bottle

We gaan het dek op achteraan en daar gaat de fles! (zie filmpje)

Voor de rest geen walvissen of dergelijke meer gezien.
Na 3,5 uurtjes varen, rond 17u30, komen we weer op vaste grond in Bodø waar we vier dagen geleden zijn vertrokken.

Terug op het vasteland van Noorwegen na 4 dagen

Minder wind op het vasteland, maar toch ook vrij fris, rond 12 graden.

Op de weg is er een botsing? Één rijvak maar vrij en we zien politie! Ze bestaan hier dus degelijk. En in een t-shirt, hebben ze hier allemaal een extra speklaag zoals de zeehondjes ofzo? Dan toch goed verstopt.

Onderweg stoppen we even voor een kokerelletje. Vis aan -50% met een bijhorend sausje. Doe daar nog een broccoli-stengel in stukjes bij en ... mmm lekker!!

Laurens vind hier een halfvolle zak kaaschips (€6 in het tankstation).

Laurens vind halvolke zak

De meeuwen worden verwend. Maar slokoppen dat het zijn!

Slokop-meeuwen

De een na de andere pikken ze het op met hun snavel en in één keer gaat het geheel naar binnen. Als het chipje dwars zit, doen ze alle moeite om ze in de breedte binnen te krijgen met snelle schokkende bewegingen naar voor en achter. Ongelooflijk! Subiet van gepofte chips naar ontplofte meeuw.

Ik ben in de supermarkt mijn muntjes vergeten uit te geven. We zijn op weg naar Zweden, dus moet ik ze uitgeven. Het zijn maar 7 kronen, maar toch.
Broccoli staat nog steeds laag, n.l. 14,90 Nok. We maken er een spelletje van. Nog 4 blikjes en we hebben een verse broccoli. We zoeken en zoeken... Nog eentje te gaan. Niets te vinden, we rijden de parking af en JA! Ik ben nog nooit zo blij geweest met het zien van een blikje naast de kant van de weg! Trots ga ik onze broccoli halen. En wat een grote!

Broccoli

Dus in principe als je 6 blikjes en 1 fles vindt, heb je een gezonde verse broccoli. Geweldig toch! Zo uit het niets!
De straat is afval armer en wij zijn een broccoli rijker.

Een laatste blik op de Noorse fjorden, maar voor echt deze keer.

Laatste blik op de Noorse fjordenLaatste kijk op de Noorse fjorden

Waarna we toevallig belanden op dezelfde parking waar het toen begon, de eerste nacht boven de poolcirkel.

Nog steeds licht

Mijn eerste ervaring zonder duisternis, exact 15 dagen geleden.

Nog steeds licht om 2u45

Het is zelfs nog steeds licht midden in de nacht. Zelfs de maan is van de partij.

De maan laat zich ook zien

1. Unnie:
    7 augustus 2023
    Hahaha 🤣 grappige foto met diene neusgat 😂
    En zo leuk toch da je van afval rapen weer lekkere dingen kunt kopen.
    Zo gelukkig worden van de kleine dingen, leuk toch he
    Amaaai en da die allemaal in t-shirt lopen brrrrrrrr
  2. Laurens & Woon:
    7 augustus 2023
    Hahaha ja ik was in zijn neusgat aant peuteren 😄
    Eigenlijk kan je in Noorwegen reizen en enkel brandstof voor auto, ferry en tol betalen. In auto slapen en met heeel veel moeite gratis inkopen doen. Zo is het heel betaalbaar!