Beverly Hills Ha Long

30 november 2023 - P. Bạch Đằng, Vietnam

Meteen nadat we zijn vertrokken vanuit Cat Ba zien we de 'floating village'.

Floating villageDrijvende woningen

De vele mini-eilandjes blijven leuk om te zien.

Mini-eilandjes tussen Cat Ba en Ha LongMini-eilandjes Cat Ba - Ha Long

Vanop het dek kan je goed met de verrekijker naar enkele roofvogels staren.

De enkele roofvogels zijn goed te spotten vanop het dek met de verrekijker

De trip van Cat Ba naar Ha Long heeft Laurens geregeld. Hij heeft zich geïnformeerd op de toeristische dienst in Cat Ba. De vrouw beweerde dat we in Ha Long zouden toekomen met de ferry. Ik ben benieuwd...

We meren aan met de ferry.

Aanmeren op eiland Tuân Châu

Maar waar? Niet Ha Long, maar op een eiland dat vóór Ha Long ligt n.l. het mini-eilandje Tuân Châu. Dit eiland is nog niet zo lang geleden omgetoverd tot een toeristische trekpleister dat enorm populair is. Maar wat wij merken is dat het er hier maar dood bij ligt.

Ligt er dood bij

Geen mens op straat te zien, enkel twee toeristen te voet, wij dus. We zoeken een bus dat naar Ha Long city rijdt. Na even wandelen en zoeken vinden we een plaats die vol staat met bussen. Ja!

Blijkt dat er geen lokale bussen rijden naar de stad. Al deze bussen zijn voor georganiseerde toeristische tripjes. De eerste lokale bus is meer dan 5 km verder op het vasteland, langer dan een uur wandelen met ons bagage op onze rug. "Laten we dit toch gewoon te voet doen", zegt Laurens. Okee.

We lopen heel het eiland af van zuid naar noord. Gelukkig schijnt de zon niet waardoor het niet te heet is. Dat wil niet zeggen dat het niet warm genoeg is dat liters zweet van vooral mijn gezicht afdruipt als een waterval. (Hoe doen geschminkte vrouwen dit toch? Denk ik dan druppelend) Het eiland is met het vasteland verbonden door een aangelegde cementweg van 2 km lang. Daar puffend en lekkend aangekomen lijkt de weg eindeloos lang!

Eindeloze cementweg

Nog even en dan hebben we een bus, praat ik mezelf moed in. We komen eindelijk aan het einde van de cementweg, dus op het vasteland. Snel de hoek om voor de bus. Tiens nergens een bushalte of iets dergelijks te bespeuren?? We doen teken naar elke bus die we zien op de drukke brede baan, maar het is nog steeds geen lokale bus. Dan uiteindelijk stopt er toch eentje en we kunnen erop. Yes we heben prijs! Ik laat dolgelukkig aan de conducteur op Google Maps zien waar we moeten zijn. Hij bekijkt de kaart aandachtig, zegt de straat luidop en ook nog eens tegen de chauffeur. Ze laten merken dat ze het snappen. Dit komt dus goed, ik heb er volle vertrouwen in. We betalen veel meer dan we gewoon zijn en dit maar voor enkele kilometers. Maar nog twee uur stappen na al anderhalf uur puffen á la cascade, vind ik er nu echt teveel aan. Ik hou dwangmatig de weg in het oog, ook al weten ze waar we moeten zijn. Ik merk dat ze niet stoppen waar we hadden afgesproken en laat dit meteen weten. Voor ze mij begrijpen, elkaar snappen, doorhebben wat het probleem is, reageren en zoeken naar een plaats waar ze ons kunnen afzetten zonder te worden platgereden op de brede drukke baan, zijn we enkele kilometers verder. Oh nee!! Da meende ni!! Heel dat stuk terug te voet dat ze te ver zijn gereden! Lijden die twee mannen beiden aan een korte termijngeheugen ofwa!? Teveel betaald en dáárbovenop tóch nog zoveel kilometers te voet er extra bij! Die bus heeft ons niet echt veel kilometers bespaard! Dedju seg! Slechtgezind, ik dan toch, stappen we beiden af waar we tegen de richting op de scooterstrook, alles behalve waar mensen zouden moeten lopen, terug moeten wandelen. De 'Yes we hebben prijs' was wel van héél korte duur. De ene scooter na de andere scheurt ons luid toeterend voorbij. Is er een snuggere die een ijkast dwars achter zijn scooter meezeult. We zijn bijna opgeschept door een koelkast! "Ach Woon, maakt u toch ni zo druk. We zitten tenminste in Beverly Hills! Kijk maar naar links", zegt Laurens met zijn Colgate-smile.

Beverly Hills Ha Long

We kunnen eindelijk van de drukke baan af. Daarbovenop is heel de weg naar waar ik geboekt heb steil, zeer steil.

Zeer steil

Dit is wel compleet het tegenovergestelde van toen we naar Cat Ba gingen. Toen had ìk alles geregeld. Het lot heeft zijn evenwicht gevonden zeker. Dìt is avontúúr! Yeah sure... Maar goed het is wat het is en mijn humeur probeer ik zo goed ik kan op te krikken. Vanaf we de ferry afstapten, komen we bijna 4 uur later toe aan het hotel! Het is hier echt niet gezellig, evenmin de omgeving. We zijn uitgehongerd, eten wat hier en daar simpele zaken om dan eindelijk neer te ploffen op ons bed.

Ongezellig met steenmatras

Niks te plof! Auw!! Wat een stenen matras! Niet normaal joh! De hardste matras ooit! Kan je bijna niet indrukken, zo hard! Eenders hoe je erop ligt, het doet pijn. Ook Laurens vindt de hardheid erover. Morgen zijn we hier weg. We verhuizen naar een kamer aan de kust.

Wat een warm welkom in Ha Long. Het wordt een ha lange nacht. Kan het nog erger? Tuurlijk waarom niet!? Laat maar komen! Het is toch al om zeep! Geroep beneden, op de gang en buiten bovenop het straatlawaai tot kot in de nacht. Pakt ineens allemaal de megafoon! Spaar toch jullie stembanden. Zo even de TV aanzetten voor wat afleiding? Gaat moeilijk zonder afstandsbediening en als ik erachter vraag, hebben ze toevallig de kabel doorgesneden wat verder in de straat, is dan de uitleg. De eigenaar doet dan zielig dat zelfs hìj geen TV kan zien. Ma sukkelaar toch, ik blijf vriendelijk en begripvol. Toch wil ik graag meteen betalen zodat we morgen kunnen vertrekken wanneer we willen. Het is niet de eerste keer dat we niemand vinden als we willen uitchecken. Hij lijkt verbaasd dat we niet meer nachten willen boeken en stelt de ene vraag na de andere. Deze spreekt natuurlijk goed Engels, in een omgeving waar geen toeristen te zien zijn. Typisch! Dan wenste ik dat ik kon zeggen "No speak Vietnamese"...

1. Oempe:
    30 november 2023
    Jullie zijn echt ying en yang ;-). Maar na regen komt zonneschijn ! Allé, zeggen ze toch eh hihi. Maar of het nu goed of 'slecht' gaat, het is en blijft een avontuur! En laten we eerlijk zijn, het zijn vooral de 'slechte' ervaringen die vooral bij blijven en nadien heeel leuk zijn om te vertellen LOL.
  2. Laurens & Woon:
    1 december 2023
    Het grappige is dat het is beginnen regenen vanaf we in Ha Long zijn toegekomen. Op zich vind ik tegenslagen enzo nog ni zo erg, eerder grappig. Kan ik weer wat schrijven. Maar waar ik het meeste slechtgezind van word is als Laurens lelijk doet tegen mij. Wat veel te vaak naar mijn goesting is, vaak dagelijks. Hij is dyslectisch, ook in zijn hoofd denk ik, draait àlles om. Zorgt voor enorme frustraties, vooral als ik voor àlles de schuld krijg. Doe daar nog zware communicatie-problemen erbovenop, laten we zeggen dat hij niets begrijpt wat ik probeer uit te leggen. En voilà, dààr wordt ik slechtgezind van. Niet echt van tegenslagen.
  3. Unnie:
    Hilarisch grappig 🤣🤣🤣 maar ook ocharme toch 🤗
    Regel gij maar alles terug 😛
    Ha Long is belachelijk toeristisch.
  4. Laurens & Woon:
    1 december 2023
    Ha Long is enkel goed als je tours met boten gaat doen ofzo Voor de rest is het hier enkel voor toerisme gebouwd. Niks charme of authentiek. Alles behalve gezellig. We nemen subiet een bus naar Hué. We gaan hier gewoon lopen.
  5. Eva:
    30 november 2023
    ‘Onlangs omgetoverd tot toeristische trekpleister, nogal doods , enkel twee toeristen te voet gezien, wij dus’😂😂
    En dan met die bus en die matrassen😂
    Ge moet maar denken: die in België bibberen uit hun vel en wij hebben goeie warm😊
  6. Laurens & Woon:
    1 december 2023
    Ja idd het is hier heerlijk aangenaam warm. Niet té warm, niet veel zon, ook ni erg, beter voor ons. Uit het seizoen, geen massa drukte. Een goede periode voor ons. Is wel beginnen regenen ma valt mee, zachtjes nog, geen regenvallen. Wat wel trikkie is: daar waar de voetpaden uit marmer of andere steen gemaakt zijn en daar dan wat regen op, is wel heel spekglad.
  7. Unnie:
    1 december 2023
    In Hué ga je heel veel tempels zien, is de keizersstad, en daar is het eten het beste echt lekker 😋😋😋, veel gerechten met rijstdeeg en zeker de rundsstoofpot eten bij Zucca, heel vriendelijke mensen en ze doen overal happy hour
  8. Laurens & Woon:
    1 december 2023
    Voila t'is da, omdat je het had gezegd eten daar lekkerste, dus gaan we naar daar jamjam. Ooh lekker veel rijstdeeg, heerlijk. Zucca ok onthouden toppie! Ook gezellig daar denk ik. We zijn nu aant wachten voor de bus, een slaapbus. We konden kiezen met een bus met lokalen of toeristen. Wij voor lokalen gekozen natuurlijk, dan stoppen die ook op lokale plekjes, veel leuker 😄
  9. Unnie:
    1 december 2023
    Geniet ervan heee en goe gezien van de locale bus 😆
    Laat het smaken🥢🥢