Een Indisch momentje

13 december 2022 - Izmir, Turkije

Dinsdag 13 december '22

Vriendelijk dat ze hier zijn! Gisterenavond belanden we in een stadje Bayramiç en we gingen de kleinste eetzaak binnen waar we elks een warm broodje bestelden. Ik vroeg of er wifi is en de eigenaar gaf zijn hotspot, maar lukte niet. Geen erg hoor, toch probeerde een klant me verder te helpen en ja hoor het werkte. De broodjes waren heerlijk. We kregen elks een Turkse thee van het huis, een magneetje

Magneet gastvrije broodjeszaak

en we moesten maar 50 TL (€2,50) betalen. Ik wou een kleine fooi geven, maar dit weigerde de lieve eigenaar. Wat een gastvrijheid!

Verkeersinformatie:

We hebben al borden gezien 'Opgepast max 5,80 meter hoogte' als je voorbeeld onder een brug door rijdt. Dat is dus voor zulke vrachtwagens bedoeld die maar blijven stapelen.

Overbeladen

Overal zie je nep-auto's met een nep-agent.

Nep-politie-auto met zwaailichten

S'nachts werken de zwaailichten wel als ze er niet af gejat zijn. Deze heeft zelfs al een aanrijding gehad.

Nep-flik na aanrijding

Tot hier toe zijn de banen met twee rijvakken tip top in orde. Vaak passeer je een bord 'snelheidscontrole' toch scheuren de lokalen ons vaak voorbij. Gelukkig zijn de wegen hier breed genoeg.

Wachtenden aan een zebrapad verschieten zich een bult als je stopt om hun door te laten.

Rechts inhalen en door een rood licht rijden is de normaalste zaak. Vandaar deze extra opvallende verkeerslichten, de stangen kleuren mee.

Opvallend verkeerslicht roodOpvallend verkeerslicht groen

Aan deze shoppingmal leer je snel waar je niet mag inrijden,

Uitgang shoppingcentrum. Opgepast!

kan je maar een keer proberen.

Zou dit in België wettelijk zijn?

Nu over naar enkele Turkse lekkernijen, s'morgens gekocht op straat.

Simit

Simit

Bestaat uit een compacte deeg met een krokante korst vol sesamzaadjes.
Om de zaadjes aan de korst te laten kleven, gebruiken veel Turkse bakkers een mengsel van granaatappel- of druivenmelasse en heet water. Dit geeft de simit een zoet smaak. Wordt gegeten als ontbijt of tussendoortje met Turkse thee.

Börek

Börek

Is dun gerold gebak van filodeeg. Gevuld met kaas, gehakt, spinazie of aardappel en kan elk moment van de dag gegeten worden.
Traditioneel werd gezegd dat geen enkel meisje mocht trouwen voordat ze de kunst van het maken van börek onder de knie had. Böreks moeten licht en knapperig zijn, zonder een spoor van overtollige olie.

En als laatste een beetje Turkse fauna.

Deze grote ködek (Turks voor hond) wil al te graag mee met ons.

Big snoefie

Maar je kan er echt niet bij hoor. We hebben maar een kleine Suzuki Jimnyke, geen grote Land Rover Defender.

Eén enkele koe in een vrij drukke wijk die haar ochtendvitamientjes opeiste aan een appelsienenboom.

We wanen ons even India

Even waanden we ons in India.

1. Unnie:
    Amaaai das pas een strenge manier van 'niet inrijden' 😱😱
    Chance dat het hier nog zo ni is, amaai dan had ik veel keer een platte band 😅😅
  2. Laurens & Woon:
    😂😆
  3. Oempe:
    13 december 2022
    Mmmmm al dat lekkers!! Jammer da we ni kunnen meeëten 🤭.
  4. Laurens & Woon:
    14 december 2022
    En goedkoop!
    Simit 5 TL (25 eurocent) en Börek 10 TL (50 cent)!
  5. Patrick & Hilda:
    15 december 2022
    Dag Woon en Laurens,
    We hadden vandaag een dood punt en even de tijd om alles eens te lezen.
    Al die mooie plaatsen die jullie bezoeken.
    Ook in Tenerife op een afgelegen rots aan de stranden van Amarilla hebben wij een kudde zwerfhonden ontmoet ( geen brave grote wilde beestjes), we waren echt bang.
    Dat leek ons daar geen fabeltje aan de Turkse grens.
    Dat eten in Turkije ziet er daar nogal zoet uit, niet echt iets voor ons, Patrick moet een beetje opletten met suiker (nog niet erg). Hier deze morgen -7° echt koud.
    Leuk dat jullie zo lang en zorgeloos erop uit kunnen trekken, wij zijn maximaal eens 1 maand erop uitgetrokken) een beetje te materialistisch.
    Het ga jullie goed en geniet van al die mooie momenten tijdens dit groot avontuur en wees voorzichtig.
    Heel veel groetjes, tot wederhoren.
  6. Laurens & Woon:
    17 december 2022
    Bedankt Hilda en Patrick

Met Laurens al verschillende heel akelige momenten meegemaakt met zwerfhonden.

Zoals deze:
    Enkele jaren geleden met de Samurai-jeep zonder deuren, zonder dak in Italië ergens aan de kust stonden we even stil. Ik keek opzij rechts en zag van in de verte een groep honden komen aanhollen met veel lawaai en dichter en dichter... Kreeg Laurens de auto niet gestart zeker! En maar proberen terwijl ze er bijna waren. Ik zag verschrikt hun agressieve grommende kwijlende bekken met hun tanden ontbloot. Hondsdol??! Dat ik schrik had? Ik scheet bijna in mijn broek!! Echte horror! En vooral geen zijdeuren, geen dak, helemaal open! Ze konden er zo inspringen en ons in flarden kapotscheuren, stelde ik me realistisch voor in een angst-flits. En ik maar roepen en op het laatste moment, nèt voor ze er waren, startte de auto en scheurden we weg. Dat scheelde geen haar!!

Jaren later vertelt Laurens me dat hij expres de auto niet liet starten tot op het laatste moment.
    Gemeen he!