Van Europa naar Azië

12 december 2022 - Bayramiç, Turkije

Maandag 12 december '22

We reizen met de tijd mee. In Bulgarije was het al een uur verder en in Turkije twee uur.

Zwerfhonden zijn talrijk aanwezig en duidelijk auto's gewoon. Deze ging vlak voor ons jeepke meteen plat liggen.

Hond gaat liggen midden op straat

Schattig toch. We rijden er met een bocht omheen.
En wat vind je van deze loebas, geniet van het zonnetje midden op een baan waar men 70 rijdt!

Hond slaapt midden op de baan

Gelukkig liggen deze puppy's onder een tafel.

Puppy's

De zon schijnt hier ook heerlijk. Overdag tot 19 °C en s'nachts 15 °C.

We zien overal pijltjes richting Istanbul tot op de kleinste zandwegen toe.

Alle wegen leiden naar Istanbul

Terwijl Istanbul bijna 300 km verder ligt.

Het schilt enorm om cash geld om te zetten in een wisselkantoor t.o.v. geld af te halen aan een bankautomaat. Op 50 euro ben je al snel 5 euro meer kwijt aan de automaat.

Een Turkse pizza is hier al goedkoop, maar een Turks rond plat brood kan je al verkrijgen voor het luttige bedrag van 15 eurocent!

De brug '1915 Çanakkale Köprüsü' verbind Europa met Azië.

Çanakkale brug

We nemen een ticket en de man aan het loket vraagt 230 terwijl er in koeien van letters 200 staat. Nadat ik luid tegen Laurens roep "Hoe, maar daar staat 200!!', zegt de man meteen "Ok Ok no problem, 200".
Nu moet ik wel zeggen dat ik op dat moment juist héél slechtgezind was op Laurens. Dus het kàn meevallen om knorrepot Woonie naast je te hebben.

Op een van de pilaren op de brug staat gewoonweg een kraan op!

1915 Çanakkale Köprüsü

Laurens is diabetes aan het opwekken. Hij eet zo'n doos 'Lokum' turks fruit, per dag!

Laurens de suikerverslaafde

Hopelijk geraakt hij snel van zijn verslaving af.
Ik heb hem wel een klein beetje geholpen, want ze zijn echt wel lekker.

Aan de drukke kust in Çanakkale proberen we een parking te zoeken. Een man wijst ons een plek aan waar de voertuigen allemaal als sardienen in blik staan, onmogelijk om eruit te rijden en de oplossing? Hij vraagt simpelweg de autosleutel en die kan je dan later wat verder afhalen.
Dit gaan we toch maar wijselijk niet doen.

Hier in Çanakkale staat het groot houten paard van Troje die werd gebruikt in de film 'Troy' met Brad Pitt in de hoofdrol.

Paard van Troje

De legende gaat honderden jaren terug wanneer de Grieken een groot paard, waar Griekse krijgers in verstopt zitten, afzet voor de stad Troje. Daarna zeilen ze hun schepen uit het zicht.
De Trojanen die enkel het paard en geen Griekse boten zien, nemen na enige twijfel, het paard binnen in de stad. Hieromtrent wordt een feest gegeven en nadat iedereen dronken en in slaap zijn gevallen, sluipen de verstopte krijgers eruit, doen de poort open voor de andere wachtenden en Troje wordt hierdoor op een listige manier veroverd.

Aan een mooie bron krijgt Jimny zijn eerste wasbeurt.

Jimny krijgt wasbeurt

We worden vergezeld van een kudde geiten die hun dorst komen lessen.

Geiten drinken aan bron

En niet te vergeten natuurlijk de herdershond.

Dorstige herdershond

1. Unnie:
    12 december 2022
    Wooow zo'n hele doos lokuuum 😱, alleee moet ni veel zeggen, ik zou da ook durven in 1x opeten 😅
  2. Laurens & Woon:
    13 december 2022
    Ja dat dacht ik al. Jij ook verzot op zijn he 😄
  3. Oempe:
    12 december 2022
    Op tijd weg hier want tis hier kouuuuuuud brrrrrr. En warm en goedkoop daar, zalig 😜
  4. Laurens & Woon:
    13 december 2022
    Ja idd. Turkije bevalt ons supergoe 😄
  5. Mir:
    17 december 2022
    Die kraan…. 😳😳🥸
  6. Laurens & Woon:
    17 december 2022
    Inderdaad! Ik heb mijn blik er geen seconde van afgeweken als we er onderdoor reden. En er moet dan toch iemand die daarboven bedienen! Brrrr