Thermaal water à volonté

18 december 2022 - Karahayıt, Turkije

In Lapland heeft elke woning een sauna in de badkamer. In Karahayit, met zijn vele hotsprings,

Hotspring stadje

Hotspring hotel

Pootje baden

heeft elke badkamer een thermaal bad waar het therapeutisch hete water rechtstreeks uit de kraan loopt. Hoe heerlijk is dat!? Met een zeer aantrekkelijke prijs van €15 per nacht, laten we ons verleiden en boeken bij 'Ümit 2 Termal Apart Pansiyon'.
Ter info: 'booking.com´ werkt niet in Turkije, maar bij andere sites lukt het evengoed.
Bij aankomst is mijn nieuwsgierige enthousiasme zo groot dat we bij het pension mogen parkeren i.p.v. wat verder in de straat. Daarbovenop biedt de lieve gastheer Ümit ons een grotere kamer aan voor dezelfde prijs.

Het terras heeft een mooi uitzicht

Mooi uitzicht kamer

en bij het buitengaan loop je meteen de bazaar in.

Bazaar

Ontspannende dagen, dobberen in ons prive-hotspringskje,

Wakker worden in ons thermaal badje

uitdampen op het terras, kuieren door het stadje,

Achter ons verblijf  slenteren in de bazaar,Plein bazaar verse granaatappel-sapjes drinken,Verse granaatappel-sap Turkse pizza hier,Oven pizza

hartige pannenkoek daar,

Turkse hartige pannekoek

...

Rustige nachten gunnen de blaffende honden ons helaas niet. En uiteindelijk denk je ok, ze zijn stil, lekker slapen... om dan Plots om 7u s'morgens wakker te schrikken van de moskee die toch wel vrij dicht te zien is vanop ons terras.

Moskee te dichtbij

Het wordt snel een gewoonte.
Lekkere koffie, gemaakt met mijn Bialetti op het aanwezige kookgas, maakt dit dan weer goed, afgewerkt met weeral een plons in het heet helend bad.

Heel de nacht blaffen en in de dag maffen.

S'nachts blaffen, overdag maffen

Enkele eenden dobberen in het warme water.

Thermale eenden

Blijkbaar een goede stimulans om....

Een overijverige eend

OMG! Wat een overijverige eenden!

Een pluche beer is er ook per ongeluk in gevallen en tot leven gewekt.

Schattige snoefie

Katten leren dan weer bedelen als een hond.

Bedelend poesje

Deze thermale kippen hebben minder geluk.

Thermale kippen minder geluk

Pamukkale, enkele kilometers verder, staat bekend voor zijn prachtige kalkbaden waar eveneens thermaal water over loopt. Is een Unesco erfgoed.
30 jaar geleden heeft Laurens dit bezocht. Het was toen gratis, amper volk en alles zag er perfect wit uit gevuld met blauw water.

Pamukkale 30 jaar geleden

Adembenemend mooi.
15 jaar terug was hij er weer. Tegen betaling zag hij dat het enorm achteruit was gegaan. De meeste poelen stonden droog en was groen aangeslagen.
Ondertussen is het een commerciële bedoening en hebben ze zelf onder controle wanneer het water wel of niet wordt opengezet naargelang het toerisme. Aangezien we uit het seizoen zijn, verwachten we het ergste.

1. Vandecasteele:
    18 december 2022
    Het zal wel zalig zijn bij die warme bronnen lekker relaxen. Geniet ervan zou ik zo zeggen dat Groetjes uit het koude arme België. xxx
  2. Laurens & Woon:
    Bedankt Nancy xxx
  3. Unnie:
    18 december 2022
    Amaai weer goe gevonden de overnachting met thermaal bad en voor zo weinig geld 😱👍
    Weeral genieten he van wat luxe 🥰
    Diene hond das een goeie 😅🤣 slapen overdag en 's nachts zo blaffen 😱
    Zou zo' n eendeei ni lekker zijn?
    Pamukale is wel mooi he!
  4. Laurens & Woon:
    23 december 2022
    Elke dag minstens 2 keer in da warm bad geweest. Heerlijk!!! Na enkele luxe dagen weer in onze volledige vrijheid met ons mini-huisje.

Een eende-ei heeft meer kans op Salmonella-besmetting. Dus mag niet gebakken worden, maar enkel gekookt en dit wel 10 min om zeker te zijn.
    Maar had toch niet gedurfd om er eieren uit dat mega nest te halen. Hoe oud zijn die en een rotte ei?? Jakkie da willen we niet stinkie stinkie 😆
  5. Patrick & Hilda:
    19 december 2022
    Inderdaad een beetje gemeen van Laurens met die honden.
    Groot gelijk hebben jullie met het boeken van dat leuke hotel met therapeutisch hete water. Hier bij ons met €15 per dag kun je nog de woning niet verwarmen, zo koud is het momenteel en volgende week wordt het warmer ongeveer 10°.
    Gisteren hebben wij nogal eens iets meegemaakt, zoals bijna elk weekend maken wij een fikse wandeling, begint het daar de laatste 2.5 km te regenen, zeker op een bevroren ondergrond, resultaat alles spekglad en bedekt met ongeveer één centimeter ijs, dan maar langs kleine wegen door de velden naar huis gestrompeld. Langs deze wegen was er nog aan elke kant wat gras waarop het nog mogelijk was rechtop te blijven , anderhalf uur voor 2,5 km.
    Geniet verder van het leven want het duurt maar even en
    geniet vooral van al die zalige belevenissen.
    Groetjes en tot later.
  6. Laurens & Woon:
    24 december 2022
    Zo zie je maar, voor wat spanning en avontuur hoef je niet ver van huis te gaan 😄
  7. Thierry:
    20 december 2022
    Knap zeg die warme baden 👍🏻
    Blijven genieten!
  8. Thierry:
    20 december 2022
    Oh ja, mochten jullie verder reizen ....
    Ze hebben onlangs waarschijnlijk de oudste rotsgravures gevonden daar :
    Als je wifi hebt, zekere lezen 😉👍🏻
  9. Laurens & Woon:
    23 december 2022
    Normaal passeren we er ongeveer en vanaf vandaag hebben we Turkse mobiele data! 😆