It's a rainy day.

17 juli 2023 - Nordfjordeid, Noorwegen

Maandag 17 juli '23

Het getik van regendruppels op ons dak.
Zo begint de dag, waarna het non-stop heeft gegoten.
Maar dat neemt niet weg dat Noorwegen ons blijft verbazen met zijn schoonheid.

Veel regen

Bergen zitten bedolven onder de wolken met zijn regenwaas.

Regen in de lucht

Watervallen stromen langs alle kanten de hellingen af.

Watervallen à volonté

De vele prachtige fjorden en daar waar de wegen eindigen kunnen we niet anders dan een ferry op rijden. Een grotere versie zorgt ervoor dat we binnen rustig kunnen zitten waar anderen een hapje en drankje nuttigen.

Grotere ferry binnenkant

Met zijn grote ramen kunnen we goed zien van waar we wegvaren. Verder van de bewolkte kant

Weg van de wolken

naar de heldere overkant.

Overkant minder wolken

Het is duidelijk naar welke richting de natte wolken worden geblazen.
Ik draai me om en merk dat de kantine leeg is. Tjiens waar is Laurens? Oei iedereen zit al klaar in zijn voertuig om eraf te rijden. Ik snel naar de auto, maar geen Laurens te bespeuren. Ik vind hem niet, waar is hij toch? Op het allerlaatste moment komt hij aangehold. "Ik zat op het verkeerde dek! Ik deed een praatje met Belgen op de moto". Typisch Laurens om zonder iets te zeggen mij in het ongewisse te laten.

Het lijkt dat de benzine-prijzen stijgen naarmate we meer naar het noorden trekken. Vroeg of laat kunnen we niet anders dan ons erbij neer te leggen. Tot nu toe de duurste tankbeurt ooit aan ongeveer €2,40 de liter!

Nog nooit zo duur getankt

Aan de rand van de fjorden merken we talrijke kleine houten hutjes op met een groen dak. Schattig.

Groene dakenGroen dak

Heel de dag rijden we gestaag door de regen op de perfecte banen, al dan niet betalend, met mooie regen-uitzichten.

Uitzicht onderwegZoveel regen

Gisteren op de markt verkochten ze gedroogde worsten aan een hoge prijs, maar in de supermarkt vinden we dezelfde aan de helft van de prijs. Laten we er eentje proberen.

Gedroogde rendierworst half zo duur

Dankzij de afprijzing zitten we bij deze producten bijna aan Belgische prijzen.

Bijna Belgische prijzen bij -40%

Een bushalte geeft ons de nodige bescherming tegen de regen om de entrecôtes te bakken in boter.

Koken in overdekte bushalte

Het heeft enorm gesmaakt, maar gezellig is wat anders.

Smakelijk, gezellig is wat anders

Een vrij dure fiets staat hier met al zijn toeters en bellen alsook de helm met nergens een slot te bespeuren.

Vrij dure fiets zonder enige slot

Dit is een land met vertrouwen in de medemens, hopelijk wordt deze mooie eigenschap niet al te snel verpest. Dit zou in België en vooral in Vlaanderen zeker niet waar zijn.
Wat ons ook opvalt is dat we nog geen enkele politie-auto hebben zien rondrijden.

Noorwegen is geen goedkoop land om te verkennen, maar het kan absoluut veel duurder.

Cruiseschip

Wij nemen de simpele versie. Onze laatste ferry van vandaag.

Nog een ferry vandaag

1. Oempe:
    17 juli 2023
    Jammer van de grijze lucht en aldoor regenweer :(. Maar je krijgt wel prachtige natuur voor in de plaats 😜. Enne, geen visstok mee?.🤭
  2. Laurens & Woon:
    18 juli 2023
    Een vislijn? Hahaha nop. Ooit heeft Laurens in Denemarken gevist zonder vergunning en gepakt met daaropvolgend een boete van 10 000 Belgische frank en al zijn visgerief ook in beslag genomen.
    In de fjorden mag je hier wel gratis vissen, maar niet op rivieren en meren, daar enkel met vergunning.
  3. Eva:
    18 juli 2023
    Niet te overhaast iets kopen dus é
    Waarschijnlijk profiteren ze op die markten omdat daar veel toeristen komen.
    Spijtig van de regen maar het zal toch wel eens eens stoppen de tijd dat gullie daar zij…
  4. Laurens & Woon:
    18 juli 2023
    Altijd waar toeristisch is, schieten de prijzen de lucht in.
    De regen geraak je hier na een tijd gewoon. De vooruitzichten ziet er tot nu toe ni echt goed uit. Aiai