Hevige wind blaast ons weg.

30 juli 2023 - Fiskefjorden, Noorwegen

Zaterdag 29 juli '23

Wat een winderige nacht! Het voelt hier duidelijk veel frisser door de kille wind die hier constant giert.
We worden geblazen richting het noorden waar we terechtkomen in het dorpje Hovden, Norderland.
Ons oog valt meteen op een vervallen vissershuis die nog steeds stevig op zijn fundering staat.

Ongebruikt vissershuisVervallen vissershuis Hovden

Zo'n huis, oud en vervallen, die nog na al die tijd rechtstaat, noemen de Noren 'A Lion Still Standing', wist een Noorse vrouw ons te vertellen.
Dat stelt mij toch iets of wat gerust om mee een kijkje binnen te nemen.

Vervallen vissershuis

Een rare sfeer hangt hier rond.

Binnen oud vissershuis

Al het oude vissersgerief ligt overal verspreid. Zo zien we een groene weegschaal op de grond.

Weegschaal

Een hele verzameling smalle latten waarvan we het nut hiervan nog niet weten.

Houten latten

De gedroogde vis werd vroeger in zo'n ton waarschijnlijk opgeslagen?

Vat opslag vis

We lopen een andere ruimte binnen waar al de visnetten nog omhoog hangen. Het lijken net grote kwallen.

Visnetten

Ok we hebben het gezien en lopen terug naar buiten. Ik kan weer gerust ademhalen.
Naast het huis staan de houten droogrekken die eindigen aan het strand.

Oud vissershuisOud vissershuis naast droogrekkenDroogrekken pal naast de kust

Ze worden nog steeds gebruikt aan de restanten vis te zien die hier en daar verspreid liggen.

Resten vis van het droogseizoen

Overal in de omgeving zien we droogrekken met af en toe een vogelverschrikker op.

Vogelverschrikker

Maar ook witte stranden duiken regelmatig op.

Strand Hovden

We bereiken het uiterste puntje om walvissen te spotten, maar de wind maakt het enorm moeilijk.

Uitkijk voor walvissen met veel windMooi uitzicht, maar teveel windGeen walvissen

Het is zelf onmogelijk om de verrekijker stil te houden, laat staan om een potje te koken.
Laurens heeft het hier allang opgegeven, maar ik, ik druip na een tijd toch ook af. Verkleumd terug in de lekker warme auto.

We wagen ons kans elders en zetten onze route verder.

Wat doe je met een vuile voorruit onderweg? Juist, een tankstation waar de emmers met ruitenvegers ter beschikking staan. Laurens natuurlijk niet. Hij ziet een man met een brandweerslang de parking proper spuiten van een Suzuki garage en regelt weer een persoonlijke behandeling.

Speciale manier van voorruit kuisenBranweerslang kuist voorruit

Twee jonge mannen van de garage zijn zeer geïnteresseerd in onze Jimny, vooral ook omdat deze in Noorwegen niet te koop is en krijgen een uitgebreide enthousiaste uitleg van Laurens. Ze zijn vertrokken in hun passies. Drie autofreaks bijeen. De minuten tikken voorbij, kwartieren, uren... pfff en ik maar wachten. Ik zie ze zelfs niet meer, waar zijn ze?
Op de koop toe heeft hij natuurlijk de gsm mee voor al zijn foto's en filmpjes te laten showen. Kan ik me daar ook al niet mee bezig houden. Gezellig.
Na een dik uur zie ik hem verschijnen.
Alexander, de Noor waar Laurens mee heeft staan praten, amper 26 jaar, heeft al 23 auto's! Saab is zijn grote passie, daar heeft hij er 20 van. Moest de Suzuki Jimny in Noorwegen te koop zijn, had hij die zeker aangeschaft. Hij vindt het geweldig hoe wij hiermee rondreizen en liet vaak merken dat hij jaloers is.

Koken is onmogelijk in deze felle wind en we nemen een kijkje hier en daar voor een hap. De kleinste goedkoopste pizza is €30. Twee grote en je bent €100 kwijt. Simpelste hamburger met een frietje €20 en ga zo maar door.
Om het nog wat erger te maken, videochatten we met Frank en Anja van Portugal waar je daar een volledige maaltijd van 3 gangen en wijn aan €10 de man betaalt.
In een supermarkt is er vaak wifi, waardoor we konden videochatten. Ineens beseften we dat het muisstil is in supermarkt Kiwi en wij maar enthousiast staan brullen! Het personeel was blij dat we vertrokken.
Ook zagen we een toerist aan de kassa. Zijn bier werd zonder pardon afgenomen. In dit land mag er in het weekend geen alcohol meer verkocht worden na 18u en in de week na 20u.

Nog geen enkele Noor die we vandaag aanspraken heeft ooit een grote walvis van aan de kant gezien. Enkel Alexander, maar toen zat hij op zee in zijn vissersboot wanneer hij een ontmoeting had met twee orka's. Ze zwommen vlak naast zijn bootje.

We laten het walvis-spotten voor wat het is en trekken richting Zweden.

We hebben genoten van de ongelooflijk prachtige natuur die Noorwegen ons te bieden had en zijn dankbaar voor alle verrassingen die ons pad kruisten.

Onze laatste dag in Noorwegen sluiten we af met een lichte nacht aan het Fiskefjord.

Laatste nacht Noorwegen aan een fjord

1. Belmans:
    30 juli 2023
    Amaai, de prijzen voor het eten zijn wel enorm hoog en wij hier maar zagen als we aan de kassa staan. Laurens heeft toch geen deal gemaakt om zijn tuuke te verkopen???
    Enfin, ik geniet van je verhaal, Smorgens vroeg als ik wakker ben. Fijne reis verder
  2. Laurens & Woon:
    30 juli 2023
    Nee geen deal gemaakt net gevraagd 😄
    Een weekje komen winkelen in Noorwegen, daarna is àlles weer spotgoedkoop in België 😆
  3. Oempe:
    30 juli 2023
    Eigenlijk wel plezant dat de Laurens oversociaal is 🤭... Kom je ze zo veel te weten van de lokale bevolking .. en wij dan ook 😁. Nu nog wa meer uitnodigingen voor een lunch of diner arrangeren 🤣
  4. Laurens & Woon:
    30 juli 2023
    Ja da is, Laurens de journalist int veld. Ik kan aan hem de zotste dingen vragen en hij doet het. Echt tof aan hem. En ik idd maar hopen voor een lokaal maaltijd 😋, maar helaas hier zijn ze niet echt gastvrij.
  5. Eva:
    30 juli 2023
    Vorige keer in de wolken nu van ulle sokken geblazen 😊ma tis daar dan ook heel mooi é.
  6. Laurens & Woon:
    30 juli 2023
    Tis da de magnifieke schoonheid van Noorwegen maakt àlles goed!
  7. Thierry:
    30 juli 2023
    Dat het daar duur is wisten we maar Amai das wel heel duur. 😯
  8. Laurens & Woon:
    30 juli 2023
    We hebben eigenlijk nog geluk, want bij aankomst in Noorwegen was de noorse kroon gezakt. Dan hadden we 11 kronen voor een euro ipv 10
  9. Thierry:
    👍🏻
  10. Unnie:
    31 juli 2023
    Misschien moet ge aan Laurens een volgende opdracht geven: aan de persoon vragen of hij iets kan missen van eten? 😆
    Wie weet met wat hij allemaal zal afkomen 😋
  11. Laurens & Woon:
    1 augustus 2023
    Gij zou goed met de broer van Laurens om kunnen! Die doet zoiets al. Die wacht vb aan de tafels van Quick. Vraagt dan "En hebben jullie gedaan met eten?"
    En als ze ja knikken, dan pakt die da zonder schroom weg en geniet aan een ander tafeltje van de resten. Zelf meegemaakt. Dan komt die naar mij en zegt luid "Hier se Woon, nog wa frietjes en een halve hamburger!"
    Ik kruip dan ineen van schaamte en dat op de Meir in Antwerpen!
  12. Unnie:
    1 augustus 2023
    OMG das pas durven hé 😂😂😅😱
  13. Laurens & Woon:
    2 augustus 2023
    Die kent écht geen schaamte, nog veel erger als Laurens.