Sweden here we (not yet) come

31 juli 2023 - Narvik, Noorwegen

Zondag 30 juli '23

Laatste keer ontwaken aan het mooie Noorse fjord.

Laatste fjord-nachtLaatste ochtend Fiskefjorden

Op een zondag worden alle tankstations druk bezocht, aangezien de supermarkten dicht zijn.

Wat komen we hier tegen?

Kaasman

Een Nederlander met een grote camionet en een marktwagen erachter.

Dutch Cheeseman Holland

Een kaasverkoper. Kaas is hier ook echt duur dus hij zal er wel goed aan verdienen aangezien hij minstens 2500 km van huis is.

Het enigste wat we in Noorwegen kant en klaar hebben gegeten zijn de wienerworstjes tussen een klein broodje.

Wiener pølse

Kan je vergelijken met de Ikea hotdogs voor 50 cent. Hier in promotie €4 voor 2 stuks. Verschillende sauzen kan je gebruiken om uw broodje mee af te werken, waar we gretig gebruik van maken. Het stelt niet veel voor eigenlijk, maar in onze omstandigheden smaken ze ongelooflijk goed.
Toch nemen de meesten een ander soort hotdog voor 5 keer de prijs. Hamburgers en andere fastfood zijn er meestal ook te verkrijgen. Vergeleken met de Belgische tankstations zijn het hier kleine restaurantjes met een vrij groot assortiment.
Een benzinestation die we gaan passeren staat gekend voor dé lekkerste hamburgers van de snelweg E10. We besluiten op voorhand "Ja kom we gaan het gewoon een keer doen om Noorwegen af te sluiten". Maar eens daar aangekomen zakt de moed ons in de schoenen. We kunnen daar ècht niet zoveel aan geven. Ook al zien ze er geweldig uit.

Lekkerste hamburgers

Simpelste is €20 en duurste €35!
Alle andere klanten en ook elders kopen en kopen alsof het niets is. Overal vinden we half opgedronken blikjes, terwijl een blikje cola van 25 cl makkelijk €3 kost. Zouden ze dan toch ineens beseffen dat cola niet gezond is??

Onze vondst van de dag....

Wat een vondst

Een kersttomaat! Weken hebben we de smaak van tomaat gemist aan €7 de kilo (kersttomaat het dubbele). Terwijl ze in onze tuin staan te verloederen. Auwtsh.
Ik ben in een gulle bui vandaag, Laurens mag het gigantisch tomaatje hélemaal alleen opeten aan het herdenkingsbeeld van het gevecht van Narvik tijdens de tweede wereldoorlog.

Herdenking slag om Narvik WOII

Onze koning van de recyclage kan maar geen afscheid nemen van het leeggoed dat ons toch wat heeft opgebracht.

Vetslaafd aan leeggoed

Het is zondag, de winkels zijn dicht, veel verkeer op de weg, bijna aankomen in Zweden, dus niemand doet dan nog de moeite om zijn leeggoed bij te houden.
Al snel heeft hij toch wat bijeen verzameld.

Leegoed-verzameling

Veel bruggen en tunnels zijn helaas niet gratis.

Hålogalandsbrug

Zoals deze mooie brug voor €9 waarna we belanden in Narvik, het laatste stadje voor we Zweden binnenrijden.

Bij mooi weer komen ook deze leuke speeltjes buiten.

LamborginiFerrari

We vinden wonderbaarlijk een supermarkt dat open is in Narvik. Fantastisch! Eindelijk van al die blikjes en flesjes vanaf. Oef! Hehe.
Kan je ze in het weekend niet binnendoen, enkel in de week, morgen dus. Neeeee! Dat meen je niet!
De plaatsen voor de nacht in de omgeving staan propvol. Zelfs het budgethotel, een nacht voor €97!! Budget??!
Van lekkerste hamburgers als afsluiter van Noorwegen gedegradeerd naar pasta met tomatensaus op de parking van een supermarkt waar we uit gemakzucht dan maar blijven staan voor de nacht.

Pasta op de parking van de supermarkt

Pfff gezellig...

Maar wel met een mooi uitzicht.

Toch mooi uitzicht vanop de parking

1. Belmans:
    31 juli 2023
    Owla, veel veel te duur. Amaai, als ik dit lees, maak ik de bedenking dat dit voor mij een goeie dieet-reis zou zijn...
  2. Laurens & Woon:
    31 juli 2023
    Hahaha awel heel de tijd in Noorwegen zeg ik nog tegen Laurens "Dit land is ideaal voor als je op dieet bent". Het gaat vanzelf! Honger ebt meteen weg als je de prijzen ziet. 😆
  3. Vandecasteele:
    31 juli 2023
    Hey Woontje en Laurens wat duur voor die burgers amai.mMisschien hebben de Noren meer inkomen dan wij Belgen ???
  4. Laurens & Woon:
    Gelukkig wel voor de Noren 😄
  5. Thierry:
    31 juli 2023
    Ik heb nooit begrepen dat mensen zoveel drinken achter laten of eten weggooien... Verspilling he....
  6. Laurens & Woon:
    31 juli 2023
    Amaai ni en waar ik niet tegen kan, is verspilling. Vaak denk ik 'Nee niet weggooien, geef da aan mij' 😆
  7. Eva:
    31 juli 2023
    Oh grappig wel (sorry) zo dicht bij het doel en dan willen ze da leegheid op zondag ni aannemen, flauw wel é.
    Ma bekijk het positief: een beetje langer genieten van het mooie Noorwegen.

Nu is da wa laat ma as ge naar nen Ikea in Noorwegen waart gegaan konde mss goedkoper hotdogskes eten omdat.die ni het meeste kijken naar winst ma meer naar het menselijke.
  8. Laurens & Woon:
    1 augustus 2023
    Awel Evatje heb het net opgezocht en idd er zijn Ikea's in Noorwegen en die zijn 50% goedkoper dan die promotie in die tankstations. Vegetarische zelfs nóg goedkoper.
    En aan het volgend verhaaltje lees je dat we nog steeds in Noorwegen zitten. Dus missch lukt het ons nog een Ikea te vinden 😄
  9. Unnie:
    In Noorwegen zal ik ook 4 x nadenken voor ik iets koop 😆
    Zo belachelijk duur en verspilling van eten 3 drank auch zo zonde.
    Volgende keer beter een bordje op ulle raam zetten 'als je het niet meer op krijgt, geef het gerust aan ons' 😋😅
  10. Laurens & Woon:
    1 augustus 2023
    🤣🤣🤣 ja das nog een idee. In alle talen dan 🤣🤣
  11. Oempe:
    1 augustus 2023
    Hoe blij je kan zijn met een klein kerstomaatje hahahaha
    Leer je wel om extra te genieten van de simpel(st)e dingen des levens, nietwaar ;-)
  12. Laurens & Woon:
    1 augustus 2023
    Inderdaad!! Dat is dan een héél groot voordeel van afzien. Dan is het ècht ma ook ècht genieten van de dingen die vanzelfsprekend zijn. Ik voel me vaak net op 'Expeditie Robinson' 😄