Trollen en padden

18 juli 2023 - Åndalsnes, Noorwegen

Dinsdag 18 juli '23

Wakker worden, regen, al de condens binnen afkuisen, regen, inpakken, regen, verder rijden, regen.

Weer op weg

Het lijkt wel of we zitten in Schotland,

Ziet Schotland er zo uit?

ook al ben ik er nog nooit geweest, Laurens natuurlijk wel.

Ooh hoe schattig hier, wat een leuk verstopt pareltje tussen de bergen.

Idylisch wonen

Een meer met hier en daar huisjes (zie filmpje). Hier wonen moet plezant zijn, doe daar een stralende zon bij en het idyllisch plaatje is rond.

Wow wat een magnifique beeld zien we onderweg. Simpel maar top!

Beeld pad & Laurens

Een reuzepad groter dan onze Jimny en weegt meer dan 3 keer zoveel als ons huisje namelijk 3,5 ton! Zou deze Chinees lusten? Ok je mag eens bijten.

Beeld pad & Woon

Het is nog een lieveke ook. Ik ben er helemaal weg van.

Dit geweldig beeld staat voor de gewone pad dat tot de meest bedreigde gewervelde dieren ter wereld behoort. Padden kunnen tot 30 jaar oud worden, maar sterven meestal voor ze 6-7 jaar zijn, door... je raadt het al, het verkeer. Ochaarme.
Een van de grootste padden-populatie van Europa leeft hier in het meer Listjevatnet, gelegen aan dit Austefjord.

Austefjord

In de winter zitten ze in het bos. Tijdens het voorjaar, voor te paren, kruipt het mannetje op de rug van het vrouwtje, waarna ze hem naar het meer draagt waar het spelen begint. Tegen de zomer zijn de kikkervisjes gegroeid tot jonge padden en keren ze terug naar het bos en na 3 tot 5 jaar later begint voor hun de cyclus opnieuw door terug te keren naar het meer waar ze zijn geboren. De padden doen er 30 min. over om de baan over te steken. Wanneer de nieuwe autoweg werd gebouwd heeft de overheid ervoor gezorgd dat ze veilig het meer kunnen bereiken èn terug door speciaal aangelegde padden-tunnels. Ondertussen bestaat de populatie tussen de 15 000 en 20 000 padden.
De regen laat ons even met rust, tijd voor een snel spiegelei-ontbijtje aan de lieve mooie pad.

Ontbijt bij de pad

En we zijn weer vertrokken. Oei deze tunnel is afgesloten aan onze kant.

Tunnel afgesloten

Terwijl het verkeer van de tegenovergestelde richting vlot de tunnel uitrijdt. Laurens gaat dit onderzoeken, terwijl ik gebruik maak van het proper toilet met warm water en verwarming. Nog even het uitzicht meepikken.

Dorp aan Austefjord

Hoe mooi toch zoals overal hier.

De minst dure supermarkten in Noorwegen zijn 'Rema 1000' en 'Kiwi'.

Supermarkt Rema 1000Supermarkt Kiwi

In de Kiwi wordt de klant verwend met gratis koffie. Joepie!

Joepie gratis koffie!

Hier vinden we ook een brood aan ongeveer 1 euro.

Brood voor een euro

Wat verder zien we de ene kersenboom na de andere.

Kersenbomen overal

Dit laten we niet aan ons neus voorbijgaan ook al regent het.

Nóg kersebomen

Toch een mooi oogstje.

Kersen-oogst

Het is alweer tijd voor een ferry.

Ferry Festøya

Vanop de veerboot zien we vanwaar we komen.

Bergen verstopt in de regenwolken

We sleuren nog net niet een King Kong in onze mini-bagageruimte mee.
De overzetboten in dit land maken bijna geen lawaai tijdens de vaart en verspreiden geen stinkende uitlaatgeuren. Zouden ze electrisch zijn zoals de meeste van de auto's hier? Inderdaad, we zien dat deze wordt opgeladen bij aankomst door middel van een kabel.

Ferry wordt elektrisch opgeladen

Een uurtje verder door regen en wind hebben we de keus. Over deze betaalbrug

Tresfjordbrua

of de ferry wat verder. Voor de verandering kiezen we voor het eerste.

Het wordt de brug

In Åndalsnes is er een camping waar je tussen de majestueuze bergen en de rivier kunt overnachten.

Camping tussen majestueuze bergen en een rivier

Typisch in Noorwegen zijn de bruin-rode huisjes zoals je hier goed kunt zien.

Typische bruin-rode huisje

Ondanks het slechte weer zien we toch vaak toeristen rondtrekken op hun fiets. Maar deze is precies wat zwaar geladen.

Toerist met te zwaar geladen fiets

Een grote trol! Eens even kijken.

Trollveggen Trollet

Hier is een Troll Wall Visitor Center waar je o.a. iets kan eten of drinken en een winkeltje met allerlei souvenirs, leuke postkaarten

Leuk postkaartje

en het kleine broertje trol.

Kleine broertje troll

Waarom trol?
Hierbuiten staan we naast een grote klimrots, genaamd 'Troll Wall'.

Troll WallKlimroutes Troll Wall

De toppen van de rotsen zijn niet zichtbaar door de vele wolken. De Troll Wall alias Trollveggen is de hoogste verticale rotsformatie in Europa met 1100 meter. Het lijkt een verraderlijke rots, aan de lijst van omgekomen klimmers en base jumpers te zien (zie filmpje).

Omgekomen klimmersOmgekomen base jumpers

We lopen voorbij een zonnige poster van deze plaats

Zomer hier aan de Troll Wall

en ik denk 'Och hoe zonnig, zo ziet het er hier dus uit als je Noorwegen in de zomer zou bezoeken... Maar we zijn zomer!!'. Ik ben het zo gewoon dat we normaal gezien tijdens de winter een reisje maken. Aan de temperatuur te zien is de verwarring niet ver te zoeken.

12 graden

Wat zien we hier ook?

Politie in stijl

Toch politie! Maar dan in stijl, gepresenteerd op een bedje van sappig groen gras vergezeld van een steenharde achtergrond.

Ja het stopt even met regenen. Snel wat pasta koken.

Snel pasta koken

En jawel de laatste snelle happen zijn natuurlijk met licht gespat.

Een plotse uitspraak van Laurens tijdens het rijden na een korte stilte.
"Een voordeel aan dit nat weer is dat de bloemetjes niet snel zullen uitdrogen aan het graf. Die staan er allemaal zo mooi bij".

Tijdens het zoeken naar een plaats voor de nacht passeren we een mooie oude brug waaronder de rivier wild kolkt.

Oude brug wilde rivier

In een bos staan we rustig tussen de bomen.

Rustig slaapplekje in het bos

Het is echt gestopt met gieten! Eindelijk. Daarentegen regent het muggen.

1. Oempe:
    19 juli 2023
    Onze nieuw geplante kersenboom is gestorven 🙄. Heeft precies veeeeeel water nodig gezien die daar zo goe groeien!
  2. Laurens & Woon:
    19 juli 2023
    Ooh hoe jammer.
    Zou idd goe kunnen hahaha, veel regen, weinig zon.
  3. Mir:
    22 juli 2023
    Die fietser heeft meer bagage dan jullie!
  4. Laurens & Woon:
    23 juli 2023
    Hahaha ja idd! Wij hebben echt ni veel en toch. Voor een normale mens is ons bagageruimte rampzalig te weinig. Maar voor ons? Wij hebben nog vrij veel plaats over! 😄