Vrolijke Kerst aan iedereen!

24 december 2022 - Erdemli, Turkije

Maandag 19 december '22

We nemen afscheid van ons  warmwater-badje terwijl dé kat van dit verblijf voor altijd van de warmte kan genieten.

Kat op warmwaterbuis

Een knus nestje op de warme leidingen.
De temperaturen zijn vandaag enorm gezakt, de komende nachten zal het vriezen.

Rond Pamukkale staan twee lokale lifters en we stoppen. Ze kunnen er helaas niet bij. Toch lossen we dit op. Eerst brengt Laurens de oudste vrouw met haar boodschappen de berg op. Ik blijf met de dochter even achter. Ze woont in Canada en bezoekt haar moeder om mee te helpen met de oogst van de olijven.
Laurens is terug voor ons en we persen ons beiden op de passagiersstoel. Na een 4-tal kilometer omhoog komen we allen samen bij hun olijven.

Twee liftersDolgelukkig waren ze met de lift.

Ze zijn ons zeer dankbaar en vinden het enorm jammer dat ze ons niet kunnen bedanken met thee en eten, aangezien ze enkel zijn voorbereid om te oogsten. We zijn wel altijd welkom als we ooit weer in de buurt zijn.
Zie je wel dat Laurens steeds zeer hard in de smaak valt bij oudere dames.

En het was liefde op het eerste gezicht 😆

We hebben een hongertje en belanden in een grote eetzaal waar lokalen hun buik vol eten. Foto's van enkele gerechten staan ook afgebeeld. Dit kan niet mislopen. Ik bestel twee gerechten en dacht haar heel de tijd te begrijpen door te knikken. Het viel wat breder uit.

Ons meest uitgebreide maaltijd tot nu toe.

T.o.v. de lokalen is dit weinig, maar voor ons is het enorm (zeker met een gekrompen maag) en van België geleden dat we ons buikje echt overvol hebben gegeten. Zó van genoten van dit volledig warm maal!

Di 20 december '23

Slecht geslapen van de koude ijs-nacht. Wat mis ik het thermaal warmwater-bad.

Turkse tafelberg

We zijn veel te hoog boven de zeespiegel en ook landinwaarts. Aan de kust zijn de temperaturen zachter waardoor we richting Antalya worden gezogen.

Het is een plezier op de perfecte autobanen

De Turkse onberispelijke wegen.

met wegdromende uitzichten.

Mooi vergezichtEen gouden schijn in de heuvels

Zoals Alice in Wonderland, komt Laurens in auto-onderdelen-gebied.

Auto-onderdelen-paradijs

En dat zie je ook aan de wagens die hier rijden. Kijk deze, de Turkse tuning!

Turkse sneeuwruimer 😆

In beweging gaat deze niet op en neer, maar blijft tegen de grond plakken. Of misschien vergissen we ons en is dit de lokale sneeuwruimer.

We trotseren de bergen en worden eraan herrinerd dat Kerstmis nabij is.

Prachtig KerstlandschapSneeuwtaart 😄

Het lijkt wel of ze met poedersuiker bestrooid zijn.

Tegen de avond komen we toe aan de kust met véél aangenamere temperaturen.

Warme kust

Een verschil van 20 graden!

Donderdag 22 december '22

Laurens:
In Turkije zelf tanken kan niet. Aangezien de pomp moet worden opgestart met een badge dus is er altijd een manneke dat moet komen tanken. Ze vragen steeds voor hoeveel. Ik zeg altijd 'vol', maar normaal springt de pomp af als de auto vol is. Alleen deze keer liep het fout. De pomp springt niet af met als gevolg dat enkele liters eruit klotsten. Aangezien het manneke wat verder stond te koekeloeren, ben ik meteen in actie geschoten.
We staan in een benzine-walm en duwen de auto wat verder in de zon. We laten eerst alles verdampen alvorens we hem starten om erger te voorkomen. Je weet maar nooit aangezien de uitlaat aan dezelfde kant loopt.

Op het lange zandstrand in Silifke komen zeeschildpadden nesten.

Zeeschildpadden komen hier nesten

Oh leuk! Maar helaas is deze wonderlijke periode voorbij.

Zeeschildpadden periode

Na 15 mei komen ze op het strand hun eieren leggen. Aan het geblaf van de honden weet men dat er een is toegekomen. En voor 15 september zijn de kleintjes uitgekomen en banen ze hun weg naar de zee. Hopelijk zien de zwerfhonden de lillieputters niet voor een smakelijke nacht-snack.

Volgens een Nederlander die hier al 12 jaar woont worden de zwerfhonden goed verzorgd. Sommigen hebben een rechthoekig staafje aan hun oor. Dan weet je zeker dat ze in orde zijn. In al die jaren heeft hij nog maar 1 keer te maken gehad met een agressieve hond. Het is s'nachts niet gevaarlijk om in hun buurt te lopen. Je zegt dan aanlokkelijk "Gieri Gieri Gieri" en ze komen kwispelend naar je toe. Een zwarte straathond vergezelde de Nederlander die ooit gekwetst was en heeft hem in huis genomen waar hij dagelijks mee gaat wandelen.

Geen zeeschildpadden voor ons deze keer om te spotten, ook geen baby schildpadjes, maar wel een prachtige zonsondergang.

Zonsondergang zeeschildpadden-strand

En vanuit ons slaapkamer een eerste klas uitzicht.

Zicht vanuit ons 'Jimny'-kamer

Vrijdag 23 december '22

Het verbaast ons niet alleen dat er enorme bananenplantages zijn tussen Alanya - Antalya.

Bananenplantages

In serres of in open lucht

Bananen worden bedekt op plantages

die doorlopen tot aan de kust.

Bananenplantages in een baai

Maar ook talloze aardbeienvelden.

Aardbeiplantages

In Erdemli zien we een groot kasteel omringd door zeewater.

Kasteel omringd door zeewater

Het verhaal gaat als volgt:

Ooit lang geleden woonde een koning in deze burcht 'Antik Kiz Kaseli'.

Antik Kiz Kaseli

Hij kreeg een beeldschone dochter waar hij zielsveel van hield. Op een dag kwam een voorspeller op bezoek die met een zwaar hart aan de koning fluisterde dat zijn dochter zal sterven door een slang.

De koning weet dat slangen niet kunnen zwemmen en liet dit kasteel 'Kiz Kalesi' bouwen voor zijn prinses en haar bedienden, 200 meter van de kust.

Kiz kalesi

Alles had hij voor over om haar te beschermen.

Maar de prinses kwijnde hoe langer hoe meer weg in deze afgezonderde gouden kooi. Tot ze op een dag een mandje met druiven liet overkomen. Maar wat zat er ook nog in? Je raad het al...
De slang die haar uiteindelijk toch het leven heeft beroofd.

De eerste Belg die we tegenkomen. Lars reist met zijn kat in een omgebouwde paardentrailer.

Larsman met zijn kat

Het deed hem deugd om nog eens Vlaams te klappen wat toch wel 4 maanden geleden was.

Drie Belgen

1. Thierry:
    24 december 2022
    Prachtige foto's! Prettige feestdagen jullie 🥳
  2. Laurens & Woon:
    25 december 2022
    Thx!! Grappig in Turkije, zelden tot niets van Kerstmis te bespeuren hier en warm zonnig weer. We hebben geen december gevoel. Dat bespaart weer pakjes 😆
  3. Mir:
    5 februari 2023
    Amai die uitzichten!! Prachtig!!
    (Ja, sorry, tis februari, ik loop wa achter)