Veilig weg van storm Hans

10 augustus 2023 - Haparanda, Zweden

Dinsdag 8 aug '23

We nemen afscheid van ons tweede verblijf. We hebben water nodig. In Noorwegen hadden we geen één keer water gekocht. Het was heel makkelijk om flessen te vullen en bovendien is het kraantjeswater zeer lekker.

In Zweden is het ook geen probleem om water te vinden. In elke supermarkt waar je het leeggoed binnendoet, staat een lavabo, ook in de tankstations. En eveneens zeer lekker. Helemaal geen chloor-smaak of kalkresten, puur natuur.

Rendieren zien we regelmatig op de baan. Alleen vandaag al een twintigtal!

Rendier 1Rendier 2Rendier 3Rendier 4Rendier 5Rendier 6

Ze gaan zelfs niet opzij voor camions, zo zelfzeker zijn ze.
Een familie elanden passeert ook op onze weg.

Familie elanden

Plots stopt Laurens keihard, met volle kracht op de rem en ik denk 'Oh nee een rendier! Waar?'
Terwijl hij roept "EEN EEKHOORN!!" Ik plak bijna tegen de voorruit en zie een eekhoorntje schattig het straat over steken, maar het verschiet van ons en stopt even voor de auto. Hij dan "Ja ik kan dat beestje toch moeilijk platrijden! Dan had je pas kwaad geweest."
Ja ok das ook waar.

We rijden dus nog steeds door Zweden van oost naar west. Een leuke baan met veel dieren. Zelfs een koppeltje kraanvogels met een jong spotten we. Prachtige vogels! Zo groot!

Kraanvogel

1,20 meter hoog met een volle pluimstaart. En wat een lieflijk kuiken.

Kuiken kraanvogel

Kraanvogels, eens elkaar gevonden, blijven ze voor de rest van hun leven samen. Het jong mag 3 jaar bij mama en papa blijven. Wat een liefdevolle vogels.

Een warm briesje van 24 graden wisselt af met regen, het weer van vandaag.

Overal zien we paddestoelen. En groot dat ze hier zijn. Een lekkere soort die vandaag vooral op het menu staan zijn berkenboleten.

Berkenboleten

Een dikke stevige steel met een vaste hoed, zo heb ik ze graag.

In supermarkt ICA moet je niet het leeggoed per stuk in een machien duwen, maar kan je een volle zak simpelweg uitkappen in de grote opening, gemakkelijk.

Leeggoed heel zak uitkappen

Wat ook tof is aan ICA is het schepsnoep. In Noorwegen was het toch vaak meer dan €20 de kilo en hier €8 de kilo, als je minstens een kilo neemt. Dit laat Laurens, de snoeper, niet aan zijn neus voorbij gaan.

1kg snoep voor €8

Het zuiden van Noorwegen en Zweden wordt geteisterd door storm Hans. Overstromingen en aardverschuivingingen leggen alles plat. Golven van 8 meter waardoor ferry's niet varen, ook niet de ferry tussen Denemarken en Noorwegen, die wij drie weken geleden hadden genomen. Al het verkeer ligt stil, geen treinen, niemand mag op de baan. Iedereen moet binnen blijven.
Amaai wat een schrijnende toestanden. Echt heel heel erg voor alle mensen die daar wonen of vertoeven.

We waren nog even aan het overwegen om in Zweden te blijven en naar het zuiden toe te trekken, maar blijven bij het eerste gedachte, de reis verder te zetten richting Finland.

Woensdag 9 aug '23

We zien hier af en toe auto's rijden met achteraan een raar verkeersdriehoek?

Max 30km per uur

Nu wat blijkt?
Hier mag men vanaf 16 jaar met een auto rijden. Max 30km per uur. De auto's worden verlaagd en volgepropt met muziekinstallaties. Natuurlijk rijden de meesten sneller dan 30, maar hebben een afstelsysteem om de politie te misleiden. Als je ergens donuts zie op de baan (zwarte cirkels van banden), is het meestal van deze auto's, nogal moeilijk tegen 30 per uur!

Zoals overal maakt Laurens snel vriendjes.

Lauren maakt weer vriendjes

En krijgt ideeën voor in de Ardennen.

Idee voor thuis

Of voor volgende reisjes.

Woon in Willy

Net voor de grens met Finland zie we een Ikea! Laten we eens kijken naar de hotdogs...
En inderdaad ze zijn even goedkoop als in ons land! We laten ons lekker gaan...

Ikea hotdogs

Om het helemaal af te maken, nemen we nog een kijkje in het restaurant en raar maar waar, zijn de balletjes lager geprijsd dan in België. Hier laat ik me dan ook even gaan. Woon in Wonderland, ik kan er weer even tegen.

Laurens beland ook in Wonderland...
Candy World, 3000 m² groot voor alle soorten snoep!

Laurens in Wonderland Chocolade in't grootSchepsnoepNog schepsnoep

We nemen afscheid van Zweden met een voldaan gevoel.

1. Mir:
    10 augustus 2023
    candy world ??? nooit van gehoord ... is da een Ikea afdeling??
  2. Laurens & Woon:
    Nee ligt naast Ikea
  3. Eva:
    10 augustus 2023
    Gelukkig aan die storm ontsnapt.
  4. Laurens & Woon:
    Idd!
  5. Unnie:
    10 augustus 2023
    🤣🤣 Amaaai ik lig hier weer helemaal plat van jullie eekhoornveehaal 🤣🤣
    En wat een luxe surprise den IKEA 😋 toch feest als je weer zo goedkoop kunt eten he
  6. Laurens & Woon:
    Amaai ni, echt geboeft!!
    Eerst elks een stuk pizza en 3 hotdogs. Dan ikkie boven int restaurant nog 8 ballekes met frietjes. Ahja een reserve opbouwen of schade inhalen. Heb dan voor beide opties gekozen 😅