Viking

27 juli 2023 - Unstad, Noorwegen

Woensdag 26 juli '23

Alweer wakker worden met oogleden zo zwaar als beton. Een stralende dag lacht ons toe vanuit ons bed.

Stralende dag

De Lofoten zijn de mooiste eilandengroep van Noorwegen, gelegen op 160 km boven de poolcirkel. En zeg nu zelf...

Laupstad

Naast een fjord genieten we van ons ontbijt. Een grote bus komt er aangereden. Natuurlijk wil Laurens het fijne ervan weten, want er staat in het groot 'BistroBus de Luxe' op.

Bistrobus

Dit is een dubbeldek-bus met een restaurant beneden met bovenaan de zitplaatsen. Deze bus rijdt vlot 1000 kilometers met zijn gasten zonder te hoeven stoppen voor te eten, plassen,.. Alles gebeurt aan boord (zie filmpje). Volgens de chauffeur kost zo'n bus meer dan een miljoen euro! Hij kent zelfs iemand in Duitsland die zo'n bus heeft laten ombouwen tot mobilhome voor slechts twee personen. Reizen is er voor elk budget.

Adembenemende uitzichten.

Fjord SmortenFjord bergen

Een grote wolk legt zich lekker in het dal tussen twee bergen.

Lage wolk in de verte

De brug waar we zo meteen overgaan is bedolven onder deze lange witte sluier.

Wolk over brug

Meteen zakt de temperatuur van 21 graden naar 14 graden in een mum van tijd. Wat voelt het ineens fris en kil. We zitten er midden in. Toegekomen aan de brug is de mist al wat opengetrokken.

Wolk steile brugWolk brug blauw water

Hier wordt veel belang gehecht aan rust tijdens de rit. Stopplaatsen met mooie tafel-zitbanken komen we dan ook geregeld tegen.

Stopplaats leuke banken

Als je door Noorwegen reist kom je zeker en vast Viking-verhalen tegen. Het langste longhouse waar bewijs van is bevindt zich in Bøstad in de Lofoten.

Viking longhouse improvisatie

Dit huis met zijn 83 meter lengte en 9 meter breedte is gereconstrueerd naar wat men denkt hoe het eventueel had kunnen zijn. Voor het longhouse zijn de bewijzen ervan te zien aan de paaltjes in de grond.

Longhouse originele vesting

We nemen een kijkje binnen. Het huis bestaat uit drie grote kamers. In de belangrijkste ruimte krijgen we een korte uiteenzetting over de geschiedenis en de leefwijze van de Vikingen in een longhouse.

Uitleg Viking leven longhouse

Schapewol wordt gespint, dat daarna op een weefgetouw tot kleding wordt verwerkt.

Weven

Schoenen worden gemaakt uit leer en andere natuurlijke producten.

Schoenmakers

Vis werd vroeger buiten gedroogd in de lucht, zonder zout of rook. Eens al het vocht verdampt is, zijn ze beenhard en hangen ze binnen hoog en droog.

Gedroogde vissen

Graan werd gemalen tussen twee platte ronde stenen, een molensteen.

Molensteen

Door het malen op deze manier werd het meel gemengd met fijne deeltjes steen wat problemen veroorzaakte aan hun gebit.

Achteraan kunnen bezoekers zich verkleden om voor even een echte Viking te zijn.

Viking Laurens .Laurens in maliënkolder

De tweede ruimte is de eetzaal met ruime banken bekleed met dierenvellen.

Eetruimte

In het midden brand een vuur.

Kookvuur

Het bier van de Vikingen is mede, ook Honingbier genoemd. Met zijn 14% alcoholpercentage werden ze vrij snel dronken, waardoor ze dachten dat ze met de goden konden communiceren.

In de derde ruimte is een tentoonstelling wat er met de belangrijkste Vikingen gebeurde na hun dood.

QR code The boat grave

De hotspot voor surfers op de Lofoten is Unstad-beach.

Unstad surfstrand

We zien niemand in het water. Geen wind is geen golven. Wel hangt er de hele dag een lange wolk verder op zee. Precies een naderende tsunami.

Unstad beach tsunami-wolk

Van op het strand zien we campers hoog in de bergen. We zoeken een overnachtingsplaats en rijden erheen. Halverwege is het zicht al prachtig.

Fjord in Bøstad

Daar aangekomen schakelen we de 4x4 in en rijden een steile grashelling op. Dit wordt ons plekje, weg van de meute.

Jimny uitzicht

Wat een uitzicht!! Wow!
Muggen en dazen laten ons hier vrij goed met rust. Hier en daar komt er eentje lastig doen, maar wordt genadeloos platgeslagen.
We nestelen ons en genieten van de schoonheid.

Laurens uitzichtWoon uitzicht

Fijne sliert wolken

Niet veel later steekt de wind op en zitten we ìn de wolken en het zicht wordt herleid tot vijf meter.

1. Oempe:
    27 juli 2023
    Man man man ...zo schooooon 😱!!!!!! En da alleen nog maar op foto. In 't echt 10 X beter 😁. Goe dat ni te koud is!
  2. Laurens & Woon:
    Inderdaad!
  3. Gert:
    27 juli 2023
    Wauw, mooie beelden. Dat gigantisch vikinghuis zetten wij ook op onze lijst!
  4. Laurens & Woon:
    29 juli 2023
    Ongelooflijk mooi hier in Noorwegen.
    Elk jaar is er een Viking Festival van 5 dagen.
    'Lofotr Viking Festival'
  5. Vandecasteele:
    27 juli 2023
    Heel mooie beelden van een prachtige reis.Veel plezier daar.Groetjes Nancy en Yuri.
  6. Laurens & Woon:
    Bedankt Nancy en Yuri!
  7. Unnie:
    27 juli 2023
    Amaaaai chice plekken he, echt de moeite, streling voor het oog 😍.
    En Laurens in da pak 🤭
    En de koffie toch zalig als het daar zomaar weer klaar ligt, toch een heel andere mentaliteit daar en zo mooie picknick plaatsen
  8. Laurens & Woon:
    29 juli 2023
    Echt leuk al die services, zeer handig voor ons, de simpele reizigers.
    Kleine supermarktjes bieden vaak koffie met zitplaatsen. Ook makkelijk is telkens je leeggoed in machien hebt gegooid, er een lavabo staat met warm water en zeep zodat je met propere handjes kunt inkopen doen. Vaak ook toilet. Suuuper handig!
  9. Eva:
    28 juli 2023
    gelle zat deze keer letterlijk in de wolken dus😁
    mooie uitzichten, vooral ook die van Woon, Laurens en de Jimny😁
    Tof da ze daar u de gelegenheid bieden om u effe zelf Viking te wanen
    Ik keek zelf ook altijd naar de serie Vikings
  10. Laurens & Woon:
    29 juli 2023
    Zelfde hoogte als de lage wolken, was speciaal. Laurens heeft dan toch eens een mooie foto van mij genomen. Hij begint het te leren 😄.
    Geschiedenis en leefwijze van de Vikingen, zeer interessant.